Dringend HULP gevraagd, wat te doen bij overlijden huurder!

niempje
Topic Starter

Dringend HULP gevraagd, wat te doen bij overlijden huurder!

#1 , 18 nov 2012 18:52

Om de details van het huurcontract en de reeds gedane communicatie met de huurder te weten verwijs ik jullie naar een ander topic, zo is de hele situatie gekend:

==> http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=39812

Ik heb vandaag van mijn moeder vernomen dat mijn huurder dood werd aangetroffen in zijn zetel (huurwoning) alwaar volgens de eerste vaststellingen deze persoon reeds een drie dagen levenloos zou gelegen hebben.

Dus een huurcontract van drie jaar, waarvan nog iets minder dan 2,5 jaar te gaan, reeds vele problemen met de huurder gehad, begin deze week per aangetekende en gewone brief aangemaand om zich met alles in orde te stellen, waarbij ik aangaf indien deze hieraan verzaakte, ik de nodige stappen ging nemen om via rechtspleging de uithuiszetting te bekomen.

Enkele vragen:

* Via officieuze weg verneem ik dat mijn huurder dus is overleden - volgens politie onder verdachte omstandigheden - en krijg ik van hen meegedeeld dat de woning werd verzegeld door de verdachte omstandigheid, en deze pas zal vrijgegeven worden nadat het volledige onderzoek werd afgerond en waarbij de zaak in handen ligt van het parket.

* Zoals in vorig topic aangehaald, huurcontract was niet geregistreerd, maar heeft volgens ik begrijp nu wel een vaste datum verkregen door overlijden van de huurder?

* Deze persoon had de aanvraag tot inschrijving gedaan voor het huurpand, echter de wijkagent heeft nooit de kans gehad de nodige vaststellingen hiervoor te doen daar er nooit werd opengedaan, dus aanvraag is er wel, maar officieel is persoon dus nog niet ingeschreven?

* Huurder heeft deze maand ook nog geen huur overgemaakt, dus heeft heden 1 maand huurachterstand.

* Een huurovereenkomst van drie jaar, kan men niet vervroegd beëindigen, ook een overlijden verbreekt de huurovereenkomst niet en de resterende periode van 2,5 jaar moet dus nog uitgedaan worden (de erfgenamen, hetzij van de verhuurder hetzij
van de huurder zijn dus gehouden om de lopende huurovereenkomst voort te zetten en kunnen er slechts een einde aan maken door naleving van de
wettelijke voorwaarden) ==> help hoe met het hier verder, zijn erfgenamen (zijn kinderen veronderstel ik, zijn beide minderjarig!) en ik weet niet waar of hoe te beginnen? Wat zijn de stappen die ik hier moet ondernemen? Wat zijn mijn plichten en rechten? Hoe kom ik aan de contactgegevens van de erfgenamen? En wat met de minderjarigheid?

* Kan er in onderling overleg van verhuurder en huurder(erfgenamen) een einde gesteld worden aan de overeenkomst en dus ook weer rekening houdend met de minderjarigheid van de erfgenamen...

* Wat indien er wel een einde kan gemaakt worden aan de huurovereenkomst, wie staat in voor het leeghalen van de woning en wie draait er op voor de kosten van het leeghalen indien erfgenamen dit verzaken?

* Het gebeurde werd reeds in de media gebracht en deze schrijven allemaal dat persoon mogelijks stierf ten gevolge van een co-vergiftiging (en dat autopsie zal moeten uitwijzen of dit zo is) Wat zijn de gevolgen voor mij wanneer dit zo blijkt? Stond vermelding in huurcontract dat huurder diende in te staan voor jaarlijkse onderhoud van de installatie alsook het reinigen van de schouwen...

Als ik nog belangrijke dingen vergeten ben, dan hoor ik het wel veronderstel ik.

Alvast bedankt op voorhand, ik hoop dat er iemand hier in de mogelijkheid is om deze vragen te beantwoorden...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2012 19:50

* Het gebeurde werd reeds in de media gebracht en deze schrijven allemaal dat persoon mogelijks stierf ten gevolge van een co-vergiftiging (en dat autopsie zal moeten uitwijzen of dit zo is) Wat zijn de gevolgen voor mij wanneer dit zo blijkt? Stond vermelding in huurcontract dat huurder diende in te staan voor jaarlijkse onderhoud van de installatie alsook het reinigen van de schouwen...

.
Volgens uw eigen verklaring woonde huurder er nog maar 6 maanden. In die periode kan de schouw nog niet in die mate vervuild zijn geweest dat een CO vergiftiging mogelijk was. Ben je 100 % zeker dat de schouw gekuist was toen de huurder het pand betrok, en kan je dit bewijzen (zwart op wit)?
Was er geen kontruktiefout aan de schouw? Was het uw eigen kachel of deze van de huurder?
Allemaal vragen die het parket ook zal stellen, en die u mogelijks, als verhuurder problemen kunnen opleveren.
De huurovereenkomst blijft in ieder geval doorlopen, en je zal met de erfgenamen een minnelijke verbreking moeten onderhandelen en eventueel de huurachterstallen innen

freelance

#3 , 18 nov 2012 20:12

" huurcontract was niet geregistreerd, maar heeft volgens ik begrijp nu wel een vaste datum verkregen door overlijden van de huurder?"

Overlijden huurder heeft toch niet als gevolg dat huurcontract nu opeens geregistreerd wordt.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

artemis

#4 , 18 nov 2012 20:33

Had precies dezelfde bedenking als mava.

Verder kan, los van de wettelijke bepalingen, elk type huurovereenkomst steeds verbroken worden in onderlinge overeenkomst.

Bij overlijden van een huurder dient het huurcontract opgezegd te worden door 'een familielid', hoeft zelfs geen erfgenaam te zijn.

Franciscus

#5 , 18 nov 2012 23:11

http://www.aes-snp.be/website/documents ... 09-new.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cera.be/nl/Voordelen-voor-ve ... urder.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

niempje
Topic Starter

#6 , 19 nov 2012 20:20

@ mava105: als het om co-vergiftiging zou gaan zal ik het waarschijnlijk wel mogen gaan uitleggen maar ik wacht vol ongeduld de autopsie af want een co-vergiftiging lijkt mij onwaarschijnlijk daar de hond des huizes bij het aantreffen van het levenloze lichaam springlevend was en ik veronderstel dat indien het een co-intoxicatie betrof deze hond hier ook slachtoffer van had geworden daar ze beiden in dezelfde ruimte verbleven?

@ freelance: een registratie zorgt dat een huurcontract een "vaste datum" krijgt. Ten opzichte van derden, is de registratie echter belangrijk omdat hij aan de overeenkomst een vaste
datum geeft, die het contract tegenstelbaar maakt ten opzichte van derden en namelijk, tegenover de koper van het gehuurde goed.
Dit betekent dat, naast de huurder en de verhuurder, niemand het bestaan van de overeenkomst kan ontkennen en deze moet worden nageleefd.

Een authentieke huurovereenkomst, namelijk een huurovereenkomst opgesteld door een notaris, heeft altijd een vaste datum. Een geschreven onderhandse huurovereenkomst (d.w.z. niet authentiek) heeft een vaste datum:
• vanaf de dag van de registratie wat niet het geval was bij deze overeenkomst
• vanaf de dag van het overlijden van één der partijen
die deze ondertekend heeft

• vanaf de dag waarop het bestaan van de overeenkomst werd vastgelegd bij vonnis of door een akte opgesteld door een openbaar ambtenaar, zoals een notaris of een gerechtsdeurwaarder.

@ artemis: ook alvast bedankt voor de nuttige info

@ Fransiscus: heel erg bedankt voor beide linken die al heel wat belangrijke informatie en wetgeving naar voren brengen.
Wat echter nog niet geheel duidelijk is voor mij, mag ik de erfgenamen (of hun voogd de ex-vrouw van de huurder) RECHTSTREEKS contacteren?

Waarom deze vraag?

- huurder woonde samen in de woning met vriendin, huurcontract stond enkel op man zijn naam
- vriendin heeft laten weten dat zij instaat voor het ontruimen van de huurwoning
- dank zij de 2 linken ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik rekening moet houden met de erfgenamen
- vriendin heeft een sleutel van de woning
- ik moet weten van ex-vrouw of zij de erfenis accepteert of niet, maar wanneer zij de goederen wil zit ik met het probleem dat de vriendin deze al kan buiten halen buiten mijn wil om
- er is een betalingsachterstand en die wil ik graag recupereren, dit kan enkel door een curator te laten aanstellen om de achterstallen uit de inboedel te halen...

Kan het kwaad als ik ex-vrouw (voogd van erfgenamen dus) nu al rechtstreeks contacteer en op welke manier kan ik dit het beste aanpakken???

Alvast bedankt op voorhand!

VDG2

#7 , 19 nov 2012 20:25

" huurcontract was niet geregistreerd, maar heeft volgens ik begrijp nu wel een vaste datum verkregen door overlijden van de huurder?"

Overlijden huurder heeft toch niet als gevolg dat huurcontract nu opeens geregistreerd wordt.
Art. 1328 BW Onderhandse akten hebben, ten aanzien van derden, geen dagtekening dan van de dag waarop zij zijn geregistreerd, ofwel van de dag van het overlijden van degene of van een van degenen die de akten ondertekend hebben, ofwel van de dag waarop de hoofdinhoud ervan is vastgesteld in akten door openbare ambtenaren opgemaakt, zoals processen-verbaal van verzegeling of van boedelbeschrijving.

Door het overlijden verkrijgt het huurcontract vaste datum.

Franciscus

#8 , 19 nov 2012 20:38

Appartement is blijkbaar verzegeld door de politie in opdracht van parket --- gezien autopsie is er zelfs een onderzoeksrechter gevat.
Dus op dit ogenblik is de OR de magistraat die beslist.
Vriendin die er ook woonde ( evenwel zonder contract dus bezetting ten bede) en blijkbaar evenmin gedomicilieerd was.
Gezien u eiser bent van huur en waarborg zijn in de eerste instantie de meubels een onderpand.
Wat deze eis betreft zal u naar de vrederechter moeten.
Gezien schulden wat gaat familie doen afstand van erfenis? Vanuit die erfenis moeten alle kosten betaald worden.

Hoelang geleden hebt u het huis gekocht?
Nog maar enkele maanden geleden is een eigenaar vrijgesproken bij een brand met een dodelijk slachtoffer... ganse pand is afgebrand.

U bent nog niet gecontacteerd door de politie??

PS het is niet omdat iets in de pers staat dat het zo bij het gerecht ook zo in de PV's staat

niempje
Topic Starter

#9 , 19 nov 2012 21:20

Hoelang geleden hebt u het huis gekocht?
Ik heb de woning aangekocht in 2008
U bent nog niet gecontacteerd door de politie??
Neen, en omdat ik deze nog niet had gehoord heb ik zelf contact genomen...maar te horen gekregen dat het dossier voor verder onderzoek aan het parket werd doorgegeven en dat ze mij geen informatie konden/mochten geven.

Wat zijn mijn rechten hierin? Hoe en vooral, wat mag opvragen van informatie ik welke plichten/procedures hebben ze naar mij als verhuurder te respecteren wat betreft ter beschikking stellen informatie aangaande onderzoek en/of stand van zaken?

Op welke manier kom ik in contact met het gerecht en waar dien ik mij aan te melden of te bevragen en met welke gegevens als ik niet op de hoogte wordt gebracht van het onderzoek?

Is hier de plicht tot het nemen van een advocaat?

Franciscus

#10 , 19 nov 2012 22:13

Is het pand effectief verzegeld?
Dat kan u zien omdat er een verzegeling is aangebracht.
Kan een niet afneembare kleefband zijn, of een gewone kleefband met stempels of oogschroeven met loodje of een ander slot...
U kan al wel aan politie het PV nr vragen... u hebt als eigenaar ook rechten ( en moet die kunnen verdedigen).
Normaal zal officier politie of iemand van de wachtdienst WEL kunnen vertellen wat PV nr is, of parket met de zaak bezig is of het een onderzoeksrechter is.
Welk arrondissement?

niempje
Topic Starter

#11 , 20 nov 2012 03:09

Is het pand effectief verzegeld?
Dat kan u zien omdat er een verzegeling is aangebracht.
Kan een niet afneembare kleefband zijn, of een gewone kleefband met stempels of oogschroeven met loodje of een ander slot...
Afbeelding
Normaal zal officier politie of iemand van de wachtdienst WEL kunnen vertellen wat PV nr is, of parket met de zaak bezig is of het een onderzoeksrechter is.
Ik had dus zelf de politie gebeld en werd door de agent meteen doorverbonden met zijn officier, deze wist mij te vertellen dat alles in handen was van het parket, dat het dossier werd overhandigd aan de "Procureur des Konings" voor verder onderzoek en dat men mij geen informatie kon/mocht geven.
Straks bel ik weer naar het politiekantoor en vraag ik het PV nummer en de naam van de Procureur die belast is met het onderzoek.
Wat als ze mij deze informatie niet willen geven?
Welk arrondissement?
Mechelen

Alvast bedankt, ik laat nog weten hoe het verder gelopen is.

j.demoor

#12 , 20 nov 2012 08:47

“Art.1742...Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘(zijn kinderen veronderstel ik, zijn beide minderjarig!)’ waaruit ik afleid dat er 2 kinderen zijn en dat u die kent.

De rechtsopvolgers van de overleden huurder -wie dit ook zouden zijn- volgen hem op in rechte met baten en schulden.

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
‘Art.3§6 Woninghuurwet is krachtens art.12 van deze wet van dwingend recht. Hieruit volgt dat de partijen IN een woninghuurovereenkomst van korte duur niet geldig een vervroegde opzeggingsmogelijkheid kunnen bedingen‘[Vred.Westerlo 16 augustus 2010(V.W.G.M./G.A en D.B.N.),R.W.2011-12,290,met verwijzing naar A.Van Oevelen(red.),Woninghuur, Brugge,die Keure,2009,(151),p.155-156,nr.255 en naar M. Dambre en B. Hubeau, Woninghuur, in A.P.R., Antwerpen, Kluwer, 2002, p. 356-357]. Er is wel andersluidende OUDERE rechtspraak.

‘Een huurovereenkomst van drie jaar, kan men niet vervroegd beëindigen‘

Dwingend recht belet niet dat de contractpartijen NA het SLUITEN van de overeenkomst deze met wederzijds akkoord kunnen herroepen krachtens “Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).
“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien een van beiden OVERLEDEN of vermoedelijk afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de andere dat gezag alleen uit...Art.376...Oefenen de ouders het gezag over de persoon van het kind niet gezamenlijk uit, dan heeft alleen de ouder die dat gezag uitoefent, het recht om de goederen van het kind te beheren en het kind te vertegenwoordigen, behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen...”(B.W.).
U kan dus met die ouder de huurovereenkomst vervroegd beëindigen. Ontbreekt ook die ouder wend u dan tot hun voogd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken

#13 , 20 nov 2012 11:53

Als het een verdacht overlijden is ligt de zaak totaal anders, en als ze aan Niempje geen informatie willen geven is dat in het belang van het onderzoek, het pand is verzegeld eens het onderzoek is afgerond en het pand is vrij gegeven kan de normale procedure starten. Maar als het een persoon is die niets heeft zullen de erfgenamen zich wel laten onterven denk ik.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

niempje
Topic Starter

#14 , 21 nov 2012 10:59

Ik heb het parket een mail verzonden met enkele vragen betreffende het onderzoek, momenteel wacht ik nog steeds op een reactie.
‘(zijn kinderen veronderstel ik, zijn beide minderjarig!)’ waaruit ik afleid dat er 2 kinderen zijn en dat u die kent.
wel, het zit zo, buiten het feit dat het mijn huurder betreft, was hij ook een kennis, en ik weet van al hetgene hij ooit met mij besproken heeft, dat er 2 kinderen zijn, maar ik heb van hen geen gegevens.
Ik heb ook gelezen dat voor de erfenis via het gerecht kan vernomen worden welke personen wettelijke erfgenamen zijn maar die procedure loopt 3 maand en 40 dagen. Kan ik via familie, broer bvb navraag doen of hij hier weet van heeft en zo ja, mag ik hier op vertrouwen en kan ik dan die procedure via de rechtbank op deze manier naast me neer leggen?

Uit al de informatie die me hier al is bezorgd ben ik ook tot de vaststelling gekomen dat ik via het gerecht een aanvraag moet doen tot verzegeling van de woning (nu is deze verzegeld voor het onderzoek naar de doodsoorzaak), maar nadien moet deze verzegeld blijven.

Waar moet ik mij hiervoor aanmelden? Het betreft een huurwoning in Willebroek, echter de zaak is momenteel in handen van het parket in Mechelen, bij substituut ....... .

Bij welk gerecht moet ik zijn?
Hoe moet ik dit in gang zetten?
Zijn daar voorbeeldbrieven van beschikbaar?
Is een advocaat verplicht of kan ik dat zelf (kwestie dat ik dit op een zo goedkoop mogelijke manier geregeld krijg)?

Waarom is dit allemaal zo ingewikkeld???? V*rd*mm* toch...

Franciscus

#15 , 21 nov 2012 12:13

Een niet afneembare kleefband dus ... laat sporen na bij openmaken.
Wie heeft de sleutels van het huis?

In principe wat huur betreft de vrederechter van kanton waar Willebroek tot behoord.
Is Willebroek zelf: http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=v ... HXgrP4nbPQ" onclick="window.open(this.href);return false;.

U kan die vraag daar altijd al eens stellen.
Ook aan politie vragen of de kinderen al verwittigd zijn.
Bij minderjarigen is het de voogd of de andere levende ouder die in hun naam optreed.

Terug naar “Huren”