advocaat kinderbijslag domiciliering bij co ouderschap

belle1970
Topic Starter

advocaat kinderbijslag domiciliering bij co ouderschap

#1 , 23 sep 2007 11:06

Mijn advocaat gaat mijn echtscheiding inzetten op basis van de nieuwe wet die toepasbaar is van september . Ik woon al 1 jaat apart van mijn ex , we hebben co ouderschap ( week/week )

Wat is nu mijn probleem ? Mijn ex man heeft op dit moment de kinderen ten laste en heeft het volledige kinderbijslaggeld . Ik ben daar volledig tegen omdat ik vind bij co ouderschap beide partijen recht hebben op hetzlfde voordeel .

Nu komt mijn zaakvoor op de rechtbank van dendermonde en had ik aan mijn advocaat voorgesteld om om de twee jaar de kinderen bij 1 van de twee ten laste te zetten en na twee jaar te wisselen ( wat mogelijk is want ik heb vrienden war dit zo is )
Voor het kindergeld had ik voorgesteld dat hety op een kindrekenig te zetten omdat dit volgens mij ook het eerlijkst is . Dus ja weer 2 uur bij meneer den advocaat gezeten om mijn "eisen " naar de rechtbank toe op papier te zetten . ...

Nu krijg ik vrijdag zijn voorstel via mail door en wat staat erin ??
KInderbijslag eist hij volledig voor mij en de domiciliering ook volledig voor mij !

Hoe groot is de kans dat we dat zo gaan krijgen bij co ouderschap ??

Volgens mij is dit weer puur een advocatenstreek om de zaak nog maar eens langer te doen trekken en nog meer geld op te strijken .

Wat moet ik doen ?

Zijn eis laten doorgaan of mijn eisen laten opstellen , wat denken jullie van mijn voorstel op een kindrekening ?

Graag info van jullie wat ik begin de moed stilaan te verliezen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
coucoudemalines

#2 , 23 sep 2007 11:38

Typisch... dat was bij mij ook zo: urenlang heen-en-weer debatteren over de inhoud van een verzoekschrift, en voor de rechtbank kon hij zich geen namen en plaatsen meer herinneren en begonnen ze dan maar tegen elkaar te schreeuwen (aan 90 euro per uur).

Als u er echt niet zonder hulp uitkomt (i.e. in overleg met uw ex) zou ik trachten met hem naar een advocaat-bemiddelaar te gaan. Die zijn nog duurder (richtprijs is geloof ik 100 euro per uur) maar dat kan je dan tenminste door 2 delen.

Uw voorstel lijkt me zeer eerlijk en gebalanceerd, als u dan beiden redelijk bent, kan u zich de kosten van besluiten, aanvullende besluiten, beroepsbesluiten, aanvullende beroepsbesluiten, ........ wel sparen.

Ik wens u het allerbeste

CCDM

belle1970
Topic Starter

#3 , 23 sep 2007 11:48

dat is juist het probleem mijn ex wil niet praten . Hij voelt zich goed met deze situatie , hij woont nog in de woning , wil niet scheiden , heeft de kinderen ten laste en heeft het kindergeld . Waarom zou hij de situatie graag zien veranderen , Hij heeft daar geen enkel voordeel bij met alle gevolgen van dien voor mij .

Reclame

bemiddelaar

#4 , 23 sep 2007 13:34

Naast advocaat-bemiddelaars bestaan er ook welzijnswerkers-bemiddelaars. Deze zijn van opleiding maatschappelijk werker, psycholoog, psychotherapeut, ... en zijn getraind in het omgaan met relationele conflicten (en ook goedkoper dan advocaat-bemiddelaars of notaris-bemiddelaars). Ze bekijken een scheiding niet alleen vanuit juridisch oogpunt, maar ook vanuit relationeel en emotioneel oogpunt.

Het lijkt mij in uw situatie wenselijk om aan de relationele component van de scheiding aandacht te besteden, want u schrijft dat uw ex niet wil scheiden. Hypothese van mijnentwege is dan ook dat uw ex via zijn reactie de boodschap wil geven "ik wil niet scheiden" en deze boodschap wordt vertaald via de regelingen mbt de kinderen. Op die manier wordt de scheiding ontkend en dient hij u niet los te laten. Zolang dit niet gebeurt, wordt hij ook niet met de pijnlijke emoties van de scheiding geconfronteerd ... Deze reactie zien we vaak bij - wat in de psychologie - de 2e beslisser genoemd wordt.

Een welzijnwerker-bemiddelaar kan jullie helpen om het onderscheid te maken tussen jullie relatie als ex-partners en die als ouders.

De nieuwe wet verplicht trouwens rechters om in het kader van de EOO-procedure beide betrokkenen in te lichten over het nut van bemiddeling. Via die weg kunnen jullie alsnog een bemiddelaar in familiezaken inschakelen en zo tot een akkoord komen dat volledig rekening houdt met ieders belangen en die dus rekening houdt met ieders wensen. Je neemt het m.a.w. opnieuw zelf in handen. De bemiddelaar zorgt ervoor dat alles in goede banen wordt geleid. Maar jullie beslissen zelf hoe de uiteindelijke regeling mbt de gezags-, verblijfs- en kostenregeling voor de kinderen eruit zal zien.

j.demoor

#5 , 25 sep 2007 10:41

“Art.1989.De lasthebber mag niets doen buiten hetgeen in zijn lastgeving begrepen is...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Een advocaat moet meester blijven van de ALGEMENE strategie in de behandeling van een rechtszaak.Deze strategie wordt uitgewerkt in SAMENSPRAAK met de cliënt,die kennis krijgt of dient te krijgen van alle processtukken.Het is in dit verband uiterst nuttig en wenselijk dat alle processtukken worden getekend voor akkoord door de cliënt.Als dit niet kan, is volgende formule,in een brief naar de cliënt,mogelijk:'Hierbij vindt u de kopie van de conclusie inzake...zo u niet reageert vóór...ga ik er(als advocaat) van uit,dat u instemt met de inhoud van dat processtuk(bijvoorbeeld)...'.(Rb.Brussel 4 december 1990,R.W. 1991-92,823).

‘had ik aan mijn advocaat voorgesteld om om de twee jaar de kinderen bij 1 van de twee ten laste te zetten en na twee jaar te wisselen...Voor het kindergeld had ik voorgesteld dat hety op een kindrekenig te zetten...’ houdt in dat uw advocaat die lastgeving diende uit te voeren,tenzij hij in SAMENSPRAAK met u een andere oplossing verkoos.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Echtscheiding”