aankoop ontdooid vlees bij Colruyt

Jef 007
Topic Starter

aankoop ontdooid vlees bij Colruyt

#1 , 18 nov 2012 12:54

In de versafdeling vlees van de Colruytwinkels is ontdooid vlees te koop. Voor alle duidelijkheid vlees dat diepgevrozen is geweest.
Het betreft vlees dat bestemd is voor gemalen bereidingen, om te marineren of om te verwerken tot gyros of pita.
dus mi. al hun gemalen bereidingen (worsten...), gemarineerd vlees en gyros/pitavlees is eerst diepgevrozen geweest en wordt later ontdooid verkocht in de koeltogen in de winkels.
ik heb zelf vastgesteld in de winkel in Ramsel (Herselt) dat het vlees nog half bevrozen was( klein foutje volgens de vleesverantwoordelijke)
mijn vraag nu : mag er ontdooid vlees verkocht worden in de koeltogen ( dus niet in de gebruikelijke diepvriezers) ZONDER vermelding op de verpakking dat het vlees diepgevrozen is geweest. De klant weet immers niet dat het vlees diepgevrozen is geweest en mij is steeds medegedeeld dat ontdooid vlees vlees niet opnieuw mag ingevrozen worden ( besmetting)
Ik heb deze vraag natuurlijk reeds aan colruyt gesteld, daar heeft men mij geantwoord dat er een folder ergens in de winkel zou zijn die wijst op het feit dat het vlees ontdooid is geweest. Welnu ik ben zeker dat in heel Colruyt Ramsel deze folder niet te vinden is IN de winkel. Misschien wel in de keuken.
Ik heb ook al klacht ingediend bij FAVV. De dienst zou ter plaatse geweest zijn en mijn klacht is afgewezen omdat Colruyt Ramsel die bewuste folder aan de controleurs van FAVV voorgelegd zouden hebben.Ik begrijp het allemaal niet meer: ik vind in de Colruytwinkel GEEN zichtbare folder maar FAVV wijst mijn klacht af omdat er een folder zou zijn.
Dus als er een folder zou zijn, waar moet die dan liggen?? en moet er op de verpakking een vermelding zijn dat het ontdooid vlees betreft?
Ik heb geen zin in een salmonellabesmetting!!
dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2012 14:32

Ik heb mijn opleiding als slager gehad bij een zeer grote beenhouwerij die uitsluiten diep gevroren vlees verkocht, vlees uit Argentinië en dit was zeer goedkoopvlees in de jaren 50 !
In dien tijd werden duizenden kg diepgevroren ingevoerd en verkocht in de speciale slagerijen, dit werd half bevoren verkocht en niks mis mee.

Jaren nadien is dit verboden geweest vanwege de hormonen, daar zijn hormonen toegelaten .

Er is in Europa geen enkel wet die verbied om bevroren vlees te verkopen, het is ook geen minderwaardig vlees, het tegendeel zou wel eens kunnen zijn !!

Maar ja vlees??, scampis en kikvorsbillen zijn altijd bevroren en van bedenkelijke afkomst en dit vind iedereen maar goed !

En salmonella ? dit vind je niet in bevroren vlees, maar wel in je bio eitjes !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis

#3 , 18 nov 2012 14:47

Lijkt mij een vraag om aan Test-Aankoop voor te leggen. Je hoeft daarom geen lid te zijn.

Voor mij zou het op de verpakking moeten staan (en niet ergens in een folder waarvan je niet weet dat die bestaat), maar wie ben ik...
Anderzijds verkopen de meeste (verse) beenhouwers ontdooid lamsvlees omdat dit meestal ingevoerd wordt vanuit Nieuw-Zeeland, Ierland, ... zonder dat de klant daar attent op wordt gemaakt. Ook paardenvlees komt tegenwoordig veelal uit Zuid-Amerika, dus ontdooid.

Lowie, los van het ethisch en ecologisch aspect .... die producten (scampi's en kikkerbillen) worden toch steeds bevroren verkocht? Dt is iets heel anders.

Reclame

Jef 007
Topic Starter

#4 , 18 nov 2012 15:02

ik heb het inderdaad over ontdooid vlees ZONDER dat de klant dit weet. Ik heb helemaal NIKS tegen aankoop van bevrozen vlees. Over salmonella :ik ben bevreesd dat tussen het ontdooien en het eventueel door mij thuis( terug) invriezen en later bereiden het vlees besmet gaat worden met ziekmakende bacterien. Het klant zou toch het recht moeten hebben te weten dat het vlees bevrozen is geweest en ontdooid verkocht.
Ik weet niet wat het is maar ik heb reeds het FAVV en de 50 advokaten ingelicht zonder dat ik een afdoend antwoord krijg op mijn nochtans simpele vraag zijnde :
is het WETTELIJK toegelaten om ontdooid vlees te verkopen ZONDER vermelding op de verpakking??? en bij uitbreiding ZONDER dat er een folder ligt IN de winkel IN de nabijheid van dergelijk vlees.

Jef 007
Topic Starter

#5 , 18 nov 2012 15:04

ik bedoel hier de dienst van testaankoop : ""de 50 advokaten van Testaankoop""

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2012 15:59

Maatjesharing wordt toch ook ALTIJD ingevroren alvorens verkocht te worden. Dit is blijkbaar om wormpjes en andere parasieten te doden. Nergens zie je echter staan dat maatjes niet meer mogen worden ingevroren.

artemis

#7 , 18 nov 2012 16:04

Je kan ook naar Test-Aankoop bellen met een vraag als deze.
Lowie, los van het ethisch en ecologisch aspect .... die producten (scampi's en kikkerbillen) worden toch steeds bevroren verkocht? Dt is iets heel anders.
Correctie van mezelf: scampi's en garnalen worden ook ontdooid verkocht, maar dan staat het in principe op de verpakking.
In de Delhaize hebben ze bv 2 soorten grijze garnalen, verse en ontdooide.

Jef 007
Topic Starter

#8 , 18 nov 2012 16:11

ik heb de dienst de " 50 advokaten van testaankoop" ingelicht maar ze hebben zich beperkt tot het me toezenden van een wettekst aangaande INGEVROZEN vlees.
Deze wettekst is "onleesbaar" voor mij als leek en de wettekst gaat over BEVROZEN vlees.

Mariette

#9 , 18 nov 2012 17:04

Maatjesharing wordt toch ook ALTIJD ingevroren alvorens verkocht te worden. Dit is blijkbaar om wormpjes en andere parasieten te doden. Nergens zie je echter staan dat maatjes niet meer mogen worden ingevroren.
iedereen weet of zou moeten weten dat reeds ingevroren en ontdooide producten niet meer opnieuw mogen worden ingevroren tenzij ze eerst klaargemaakt werden.

Indien men echter niet weet dat een product reeds ingevroren+ontdooid werd, dan loopt men m.i. ernstig risico als men die producten zelf wil invriezen.

Zo heeft men vb. die tilapi vis: indien niet ingevroren verkocht is hij ontdooid, want die vis komt hier nooit vers binnen.

Van maatjes of pekelharing zou men het ook moeten "weten" of althans vermelden op de verpakking. Van pekelharing vind ik het vreselijk want sinds die eerst worden ingevroren heeft men steeds plakkerige pekelharing en geen vaste vis zoals vroeger.

Jef 007
Topic Starter

#10 , 18 nov 2012 18:22

iedereen weet of zou moeten weten dat reeds ingevroren en ontdooide producten niet meer opnieuw mogen worden ingevroren tenzij ze eerst klaargemaakt werden.

Indien men echter niet weet dat een product reeds ingevroren+ontdooid werd, dan loopt men m.i. ernstig risico als men die producten zelf wil invriezen.

beste Mariette, volgens mij heeft u groot gelijk, maar waar zou dit staan in de wetgeving??

Mariette

#11 , 19 nov 2012 21:08

Geen idee van enige wettekst.

ik herinner me vooral dat er ooit eens een probleem was met ingevroren kippenborsten. Bleek dat de meeste slagers hun zogenaamd "verse" kippenborsten ook allemaal moesten weggooien. Nooit geweten dat kippenborsten ook per definitie ingevroren werden. en ja, ik vroor die ook ongeweten 'terug' in.

eylis

#12 , 20 nov 2012 08:57

ik geloof dat het wel degelijk in de wet omschreven staat dat de verkoper duidelijk moet communiceren op/bij een rauw vleesproduct als het al diepgevroren is geweest.
Het klopt immers dat reeds diepgevroren én ontdooid rauw vlees NIET terug mag ingevroren worden. De klant moet hiervan dus opde hoogte zijn.
Overgens de omgeving waar het vlees verkocht wordt zou voor zichzelf moeten spreken;
de "versafdeling"......
Maar waar staat dat dus in de wet.. Iets voor Testaankoop?

Tope

#13 , 20 nov 2012 10:12

Het is dus belangrijk dat de consument er via het etiket er op gewezen wordt dat hij
diepvriesproducten na ontdooiing niet opnieuw mag invriezen.
Het is evenzeer belangrijk dat consumenten weten dat het om een ontdooid product
gaat. Het KB van 13/9/1999 betreffende de etikettering van voorverpakte voedingsmiddelen
bepaalt (art 3 § 3) dat de verkoopsbenaming een aanwijzing dient te
bevatten over de fysische toestand waarin het voedingsmiddel zich bevindt of over
de specifieke behandeling die het heeft ondergaan, indien het weglaten van die
aanwijzing bij de verbruiker verwarring zou kunnen doen rijzen. Bijgevolg moet er bij
de verkoopsbenaming worden vermeld dat het om een ontdooid product gaat. Verder
staat in hetzelfde KB ( art 2 § 1 punt 5) dat bijzondere bewaar- of gebruiksomstandigheden
moeten vermeld worden. Er moet dus vermeld worden dat het product niet opnieuw
mag ingevroren worden. Voor de exacte formulering bestaan geen regels,
maar in elk geval moeten de 2 aangehaalde gegevens duidelijk op het etiket staan.
Uit: http://www.ond.vlaanderen.be/voedselvei ... dooien.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#14 , 20 nov 2012 12:07

thnx to tope: voila: het is dus duidelijk:ontdooide voedingsmiddelen mogen wel verkocht worden, maar de verkoper moet op de etiketering duidelijk vermelden dat het product reeds ingevroren/ontdooid is geweest;
Ik denk dat er nogal wat winkels het hiermee niet erg nauw nemen

Didymus

#15 , 20 nov 2012 12:31

Er staat wel degelijk "voorverpakte voedingsmiddelen". Toch wel een belangrijke nuance.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Consumenten Koop”