wanneer voor politierechtbank ?

Xastheron

Re: wanneer voor politierechtbank ?

#16 , 16 nov 2012 08:22

Ik heb onlangs een aanrijding gehad met stoffelijke schade aan ander voertuig. Het andere voertuig heeft mij aangereden.
Uit de originele post van TS. Ook wordt er nergens vermeld wie er in fout is. Maakt dit geen verschil inzake welke verzekering welke partij moet vergoeden? Aannemend bvb dat TS niet in fout was, maar de tegenpartij... Dan wordt de tegenpartij toch aansprakelijk gesteld voor de schade en wordt nadien TS vervolgd wegens de bijkomende vaststelling dat TS zich aan strafbare feiten schuldig maakte (dronken rijden)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#17 , 16 nov 2012 09:37

De politiediensten waren dus van mening dat u zowel zwaar geïntoxiceerd was (u had meer dan 0,8 promille) en dat u bovendien ook in staat van dronkenschap verkeerde (u had een drankgeur en/of slechte oriëntatie in tijd en ruimte en/of een verhit gelaat en/of gebraakt en/of wanordelijke kleding en/of kleverige mond, ...

Dit zijn de vaststellingen van de politie, zij maken deze vaststellingen over aan het parket en het parket beslist waarvoor u uiteindelijk verolgd zal worden.

U ziet zelf dat er een groot verschil is tussen intoxicatie en dronkenschap. Over intoxicatie valt niet te twisten: u zit boven de limiet of niet. Over dronkenschap daarentegen wel: wat is precies een slechte oriëntatie in tijd en ruimte, zijn er misschien andere redenen waarom iemand spreekt met een kleverige mond, ...

Indien het parket van mening is dat er niet voldoende elementen zijn om aan te nemen dat u in staat van dronkenschap verkeerde, zal u daarvoor niet worden vervolgd. Wordt u wel vervolgd, dan kan u dat desgevallend betwisten voor de rechtbank.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

kabouters
Topic Starter

#18 , 16 nov 2012 10:05

Hoe lang duurt het voor ik iets van het parket zal vernemen ?
Welke invloed heeft het verschil intoxicatie/dronkenschap op de rechtsgang ?

Reclame

Xastheron

#19 , 16 nov 2012 10:36

Welke invloed heeft het verschil intoxicatie/dronkenschap op de rechtsgang ?
Indien u in fout was: verzwarende omstandigheid

Indien niet in fout: aparte strafzaak (alsof men u had tegengehouden voor een alcoholcontrole)? Hier liefst wel bevestiging door iemand met iets meer juridisch inzicht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 16 nov 2012 12:28

Hangt ervan af .... indien betrokkene effectief totaal geen schuld/verantwoordelijkheid heeft aan het ongeval.
Dronkenschap: politie dient enkele (drietal) kenmerken te vermelden van dronkenschap.... waggelende gang, papperige mond, bloeddoorlopen ogen, breedsprakerigheid, slissen, naar afbraakprodukt van alcohol ruikende adem, naar bier ruikende adem, ongecoördineerde bewegingen valt in slaap enz enz kortom een beschrijving van wat ze zien.
Verschil zit al in het geldbedrag art 34 .... Met geldboete van 25 euro tot 500 .... of ....met een geldboete van 200 tot 2000.
Intoxicatie 'kan' met een OI /MS geregeld worden ... dronkenschap is in de meeste arrondissementen voorkomen.

sventent

#21 , 05 feb 2014 00:03

Is er al een uitspraak en welke?

sventent

#22 , 05 feb 2014 00:05

Is er al een uitspraak en welke?

Jambo

#23 , 23 aug 2015 17:21

Ik ben gisteren 22 augustus 2015 voor 14 dagen mijn rijbewijs afgenomen nadat ik 0,82 mg of 1.88% geblazen heb. Weet er iemand wanneer ik dan voor de rechtbank moet komen ( Brugge of Kortrijk) en wat mijn straf zal zijn?

Terug naar “Verkeersongevallen”