Doe ik er goed aan?

PhPH
Topic Starter

Doe ik er goed aan?

#1 , 11 sep 2007 21:35

Hallo, ik ben net nieuw hier. Mijn vrouw en ik gaan ook scheiden, we hebben een eigen huis (sinds 4 jaar) en we willen scheiden dmv EOT.
De bedoeling is dat ik het huis op haar naam laat zetten ivm onze 4 kinderen, die dan hier kunnen blijven wonen in hun omgeving en hier naar school kunnen blijven gaan. Zij koopt me dan niet uit (kan ze niet opbrengen, ze werkt wel fulltime), maar ik wil het als schenking doen naar de kids toe, want anders zou misschien zelfs het huis verkocht moeten worden. In ruil willen we in de EOT laten zetten, dat ik zeg maar de eerste 2 jaren geen of weinig alimentatie dan zal betalen als tegenhanger, zodat ik enigszins een beetje opnieuw kan beginnen.
Ik woon nog steeds bij mijn bijna ex, maar wil dus teruggaan naar mijn geboorteland (nederland). Zij heeft ondertussen al een nieuwe vriend (kent ze al 2 weken, we zijn overeengekomen om te gaan scheiden zo'n 4 weken geleden...). Nu zei ze me, dat die vriend (is ook gescheiden) nog bij zijn moeder woont en van plan is om dat huis te gaan kopen, ze zei me ook dat hij genoeg geld op de bank heeft staan, hij had volgens haar al gezegd, dat hij haar anders wel finacieel wil bijstaan. Nu ben ik door verschillende mensen ervoor gewaarschuwd, dat het lijkt of zij straks bij hem in zal trekken als hij dat huis gekocht heeft en zei "ons" huis verkoopt en er nog een leuke cent aan overhoud.
Mijn vraag is dus, kan ik in die EOT een zekerheid inbouwen, dat als het huis op haar naam staat, zij dit bijv de eerste 6 jaren niet mag verkopen ondanks dat ik het dan als schenking doe?
Dat de kids sowieso hier naar school kunnen blijven gaan. Of gaat de rechter daar dan over vallen, omdat die het dan misschien niet meer ziet als een schenking naar de kids toe?

Hartelijk dank voor enige reactie,

Paul

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 11 sep 2007 22:52

Je kan eventueel in de EOT laten opnemen dat als je vrouw de woning binnen de x aantal tijd vervreemd (dmw verkopen, inbrengen in huwgemeenschap, ...) dat de notaris jou er dan dient bij te betrekken en dat er dan een vergoeding van x euro aan jou dient betaald te worden.

Als je spreekt over schenking bedoel je dan dat de kinderen voor een stuk eigenaar zullen worden van het huis of bedoel je dat je vrouw geen vergoeding zal betalen aan jou voor de toebedeling van het huis?

PhPH
Topic Starter

#3 , 11 sep 2007 23:02

Hoi, dank je voor je antwoord.
Ik bedoel dat mijn vrouw geen vergoeding aan mij zal betalen voor de toebedeling van het huis.
Volgens een jurist waar we info hebben gewonnen, is een schenking van een huis een vorm van alimentatie. Dat is voor mij ook goed. Ik wil alleen niet, dat zij dadelijk na de scheiding als het huis op haar naam staat het huis gaat verkopen en bij haar vriend gaat inwonen, die ze nu al heeft. Want dan had zij mij evengoed een gedeelte kunnen uitkopen.

Paul

Reclame

egeltje

#4 , 13 sep 2007 16:58

persoonlijk zou ik nooit afstand doen van mijn deel van het huis.
Waarom bepaalt U niet dat zij er gratis mag blijven wonen zolang de kinderen nog thuiswonen.
Ik denk dat u goedkoper af bent door allimentatie te betalen (fiscaal aftrekbaar tbv 80%!) dan uw huis weg te schenken.
U kan natuurlijk ook uw ex huur laten betalen (de helft van een normale huur indien ieder voor de helft eigenaar is van het goed). Met die huur betaalt U dan allimentatie aan haar. Ik zou geen compensatie aanraden vermits het bedrag dan niet aftrekbaar is als allimentatie.

PhPH
Topic Starter

#5 , 14 sep 2007 10:22

Egeltje, dank je voor je antwoord. Het punt in mijn situatie is, is dat ik terug ga naar nederland, we hebben 4 kinderen, waarbij ik dus wil, dat zij, omdat we gaan scheiden, niet zouden hoeven te verhuizen. Dan kunnen ze naar dezelfde school blijven gaan, met hun eigen vriendjes en het belangrijkste, hun eigen vertrouwde omgeving. Kijk ik ben nederlander en heb eigenlijk, als ik het goed begrijp, geen zeggenschap over de kinderen, het enige is dat ik de vader ben. Voor de rest wil ik ook niets meer met het huis te maken hebben en mijn bijna-ex heeft aangegeven, dat ze er graag zou willen blijven wonen. Ik ben niet bij machte om te zeggen, ik schenk het huis en dan ook nog eens flinke alimentatie betalen, wat zij overigens dan ook niet zou willen. Maar ik wil niet, dat het er straks op uitdraait, dat als we gescheiden zijn, zij het huis, zeg maar, binnen 2 jaar zou verkopen en bij haar nieuwe vriend zou intrekken. En omdat ik straks in nederland woon en van daaruit dan alimentatie ga betalen, moet ik het toch bij de nederlandse belastingdienst indienen om af te trekken van de belasting. Ik vind het allemaal zeer moeilijk en weet ook niet goed wat nu de beste oplossing zou zijn. Het enige dat ik zeker weet is dat we gaan scheiden.

j.demoor

#6 , 14 sep 2007 10:49

U kan waarschijnlijk uw helft schenken aan uw echtgenote,met last die helft niet te vervreemden of zelf te bewonen tijdens de eerste 6 jaren.Laat dit verder onderzoeken door een notaris

U en uw echtgenote kunnen ook SAMEN de blote eigendom van het huis schenken aan de kinderen,terwijl hun moeder het vruchtgebruik behoudt.In dat geval kan zij wel het huis verhuren,doch niet vervreemden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#7 , 16 sep 2007 15:58

Voorzichtigheid in deze is toch altijd geboden.
Vorige week nog aan het praten geweest met ouders waarbij de zoon welke als ingineur ook zijn gedeelte van het huis afstond waarbij hij in ruil geen onderhoudsbijdrage meer diende te betalen. EOT opgesteld door de notaris en laten bekrachtigen door de rechter.

Enkele jaren later verzuurde de relatie, de moeder hield de kinderen achter trok naar de rechtbank en in beroep kreeg ze gelijk. Hij diende zowat een half miljoen aan achterstallige onderhoudsbijdrage betalen. Ziet maar 1 van de twee kinderen niet meer, de andere wil niet. Het was erg duidelijk dat de ouders van de vader heel diep hebben moeten delen in de klappen. Inmiddels gaat het met de vader goed, voor zover maar aangrijpend was hoe de zoon verschillende keren heeft gepoogd aan al zijn lijden een einde te maken.

advies: Laat de documenten ook door een tweede notaris nalezen en controleren

RR

Tope

#8 , 17 sep 2007 12:57

Ik ben geen jurist maar wel een ervaringsdeskundige en ik zou je toch een paar bedenkingen willen meegeven.

Wij zijn in 1983 gescheiden en er zijn drie kinderen.

Teneinde de kinderen in hun vertrouwde omgeving te laten, heeft mijn ex-man afstand gedaan van zijn deel van het huis. In ruil moest hij gedurende twee jaar geen alimentatie betalen en daarna werd het alimentatiebedrag laag gehouden.

Slechts één keer heb ik een verhoging gevraagd en gekregen. Voor elk kind dat de leeftijd van 12 jaar bereikte ontving ik BEF 1500 per maand meer. We zijn toen overeengekomen dat ik dat bedrag elke maand zou opzij zetten, zodat de kinderen later wat startgeld zouden hebben.

Ik heb mij steeds keurig aan de afspraken gehouden.

Mijn kinderen zijn nu alledrie het huis uit. Ze hebben hun spaargeld gekregen en ik woon nog steeds in dit huis.

Niet iedereen is echter zo van zijn woord als ik.

Eens de deal rond kan jouw ex met het huis doen wat zij wil. Ze kan het verkopen of verhuren en elders gaan wonen en dan ben jij eraan voor je moeite.

Op http://www.v-echtscheiding.be/eot.php lees ik het volgende:
'De afspraken die in deze akte gemaakt zijn kunnen nadien enkel nog gewijzigd worden door de rechtbank, en enkel als het om de kinderen gaat, en wanneer de omstandigheden van de betalende partij ernstig gewijzigd zijn buiten diens wil om. Dit kan bijvoorbeeld zijn door invaliditeit of dergelijke, niet door een andere job aan te nemen die minder betaalt.'

Doch als jouw ex een goede advokaat onder de arm neemt, dan kan het lopen zoals 'rode ridder' het beschrijft.

Gezien het feit dat jouw (ex)-vrouw reeds zo vlug een nieuwe partner heeft die beweert haar te kunnen helpen met het verstrekken van de nodige fondsen om het huis uit te kopen, zou ik voor deze regeling gaan.

Het zal je veel ergernis en extra juridische rompslomp besparen.

roderidder
Contacteer: Website

#9 , 17 sep 2007 23:52

Even freeweelen:

Volgend jaar ontmoed je een vrouw en een jaar later krijg je een tweeling.
Het jaar erop een dodelijk auto ongeval.

Jammer voor iedereen natuurlijk maar ook voor de tweeling die financieel erg benadeeld zullen zijn.

RR

PhPH
Topic Starter

#10 , 20 sep 2007 14:08

Dank jullie voor jullie antwoorden en reacties.
Ik heb haar ook gezegd, dat, nu zij een vriend heeft, de situatie anders is geworden en dat ze dat moet beseffen. Wie geeft mij de garantie, dat ze niet alsnog het huis verkoopt? Dan erbij, haar vriend zal echt wel binnen afzienbare tijd in het huis komen wonen, zo gauw ik daar de laatste keer ben geweest. Dan hebben zij een leuk huisje, en ik kan op een houtje gaan bijten.
Men heeft voor mij nagevraagd bij een advocaat, dat als ik het huis schenk, en dan zeg maar, een jaar geen alimentatie zou betalen, een rechter altijd deze regeling van tafel kan vegen, als de rechtbank dat niet goed vindt in het belang van de kinderen. Zij geeft aan, dat ze dat niet wil doen, desnoods wil ze dit in de EOT opnemen, maar als de rechter dan alsnog beslist, dat ik wel alimentatie moet betalen, dan heb ik haar zo het huis "kado" gegeven. Ik denk ook, dat ze dit heeft nagevraagd, want elke keer als ik erover begin, begint ze meteen "aan te vallen".

Weet iemand waar ik terecht kan ivm mijn oudste zoon van 6, waarvoor de moeder niet goed is? Mijn oudste zoon moet het altijd ontgelden bij haar, ze schreeuwt constant, dreigt, slaat geregeld (en dan bedoel ik geen tik tegen de billen), hardhandig vastpakken en als mijn bijna ex een onverwachte beweging maakt, krimpt hij ineen. Dit is al langer aan de gang, ik deed dan iedere keer tussenin springen, zodat het verbale geweld mijn richting uit kwam, maar ik begin het toch heel beu te worden. Het is niet, dat ze hem afslaat, maar normaal is het zeker niet.
Hij is ook bijna nooit in haar gezelschap met spelen of iets dergelijks, hij zoekt altijd mijn gezelschap op. Of het moet zijn, dat ze hem weer eens iets belooft, zoals eens naar de speeltuin gaan, wat elk kind graag doet.
Verder geeft mijn oudste zoon ieder keer aan, dat hij het liefste bij mij zou wonen, hij zegt, dat hij "papa" veel liever vindt dan "mama" en vraagt telkens waarom papa weggaat en niet mama.
Slik...ik heb het gevoel, dat als ik niets doe en straks weg ben, hij het helemaal te verduren krijgt en dat hij dat gaat voelen alsof ik hem in de steek laat. Ik heb mijn bijna ex ook gezegd, dat ik het liefste heb, dat mijn oudste zoon dan bij mij komt wonen, maar ze zegt steeds, dat ze dat niet wil hebben.
Ik krijg steeds meer het gevoel, dat je als vader zijnde, toch eigenlijk weinig te zeggen hebt en dat veel vaders eigenlijk maar akkoord gaan met dingen waar ze het niet mee eens zijn. Nogmaals, in ons geval is het een gemengd huwelijk (zij belgisch, ik nederlander) en ik meer en meer het gevoel krijg, dat ik dadelijk toch niets te zeggen heb.
Wordt vervolgd...

Gr,

Paul

dieke

#11 , 20 sep 2007 18:06

Beste Paul

Ik ben als mama nogal geschrokken van hoe u het gedrag van uw ex omschrijft naar haar 6-jarige zoon toe. Ik ben natuurlijk nog nooit getuige geweest van de situatie daar, maar als ik uw woorden lees, krijg ik rillingen. Dat is toch niet normaal! Een kind hoef je niet te slaan of hardhandig vast te pakken en al helemaal niet verbaal aan te vallen.

Kan u, in het belang van uw kind, hierover niet eens op een rustige manier proberen te praten met uw ex? Nog belangrijker dan al die toestanden met uw huis en de centen enzoverder, is toch het belang van je kind!

Terug naar “Echtscheiding”