Hoi freelance,
1. Ik had het even kort vermeld, maar ik heb helaas geen kopie van mijn huurcontract liggen. Vermoedelijk had ik deze bij mijn ouders opgeslagen, omdat ik toen als student niet verwachtte om deze ooit echt nodig te hebben. (en anders ben ik ze kwijt)
De verhuurder weigerde ook van mij een kopie te sturen, met de woorden "het contract is opgemaakt in evenveel exemplaren als er partijen zijn". De passage die ik heb vermeld over het "huurcontract van korte termijn, zijnde 3 jaar" is momenteel het enige dat ik erover zeker weet, vermits mijn ouders onbereikbaar zijn op dit moment. Voor het overzicht kopieer ik hem hier even terug:
"het betreft hier een huurcontract van korte termijn, zijnde 3 jaar. De huurovereenkomst wordt gesloten voor een periode van 3 jaar die ingaat op 15 oktober 2009 om te eindigen op 14 september 2012. De huurovereenkomst kan niet worden verlengd."
2. De datum van de eerste aangetekende brief is 8 augustus 2012.
3. Ik heb een overzicht gemaakt van de correspondentie per e-mail, het is een behoorlijk lijstje geworden

Allemaal vallen deze mails in het afgelopen jaar.
- 1 aug: Ik bevestig per mail dat ik graag het appartement verder zou huren
- 2 aug: De verhuurder geeft repliek: "je kan blijven, het huurcontract en de waarborg wordt dan aangepast om alleen op uw naam te komen (ipv ook op die van mijn ouders). Tevens wordt de afspraak gemaakt (ik dacht bij haar op kantoor, maar zij bezocht dus mij na mijn fuifweekendje).
...hier ergens werd een aangetekende brief verstuurd, ze wilden mij uit "goodwill" geven tot 15 oktober om de woning te verlaten, ik zou deze brief pas een paar weken later lezen...
- 11 aug (na het bezoek, en ik ben hier nog niet op de hoogte van het aangetekend schrijven): ik vraag haar per mail om een nieuwe datum te maken voor een inspectie, omdat ze dus had gezegd tijdens haar bezoek dat ze me een week zou geven om alles op te ruimen
- 14 aug: verhuurder brengt me via mail op de hoogte dat er geen verdere verhuring zal plaats vinden, tevens wordt er vemeld dat begin oktober alles zal worden overlopen ter vrijgeving van de waarborg nadien. (het lijkt me hier al vreemd dat ze begin oktober vermeld, terwijl het contract feitelijk maar tot 14 september liep)
- 14 aug: ik reageer prompt dat ze haar woord had gegeven mbt het geven van een week de tijd om alles op te ruimen, en ik vraag beleefd dat ze toch nog eens komen kijken naar de staat van het appartement zoals het er normaal gezien aan toe gaat.
- 14 aug: de verhuurder vertelt me dat hoewel ze niet gelooft dat het om een momentopname ging mbt het fuifavondje, ze toch nog zal langs komen.
- 14 aug: ik bevestig de nieuwe overeengekomen afspraak ter inspectie
...het bezoek vindt plaats, er wordt dramatisch gereageerd over stof op de deur en watersporen onder de lavabo, zoals ik beschreef in mijn eerste post hier...ik onderstel hier al dat ze het contract niet willen verlengen
- 22 aug: ik wordt verzocht om de verhuurder telefonisch op te bellen die dag, tijdens dit telefoontje wordt mij verteld dat indien ik poetshulp arrangeer, dat ik toch nog zou mogen blijven.
- 8 sep: ik mail dat ik poetshulp heb gevonden, en vraag om bevestiging dat indien ik dit doe, ik toch zou mogen blijven verder huren
- 10 sep: "dat was inderdaad de afspraak", krijg ik als repliek
...tussen 10 okt en 22 okt volgen er een paar heen en weer-gaande mails, waarin een nieuwe afspraak wordt gemaakt op 23 okt (hierbij vermeld ze dat deze afspraak niet voor 15 oktober kon doorgaan, wegens familiale omstandigeden)
- 18 okt: "indien alles is zoals gezegd (dus dat ik een poetsvrouw had etc), maken wij een nieuw huurcontract op, zoniet
spreken wij een datum af om het appartement vrij te maken."
...het bezoek op 23 okt vindt plaats, er wordt gezegd dat ik goed mijn best had gedaan en dat er een mailtje spoedig zou volgen om de rest in orde te brengen...
- 25 okt (een donderdagavond): Er wordt mij hier per mail gevraagd om een nieuwe waarborg in orde te brengen tegen woensdag 31 oktober. Indien dit niet zou lukken zou ik op 15 november het appartement moeten verlaten. (doch ik had via de mail op 18 okt de indruk dat we een verlaatdatum samen zouden overeenkomen, niet dat zei een verlaatdatum zou eisen)
- 29 okt: ik geef mijn repliek, waarin ik vraag om een week uitstel, vermits ik niet tijdens de werkuren naar de bank kan. Ik had dus een donderdagavond nodig, of die vrijdag erop, vermits ik toen verlof had ingepland.
- 29 okt: mevrouw reageert en vertelt me dat ik die week extra niet kan krijgen, vermits de advocaat van mijn ouders het dossier vd waarborg heeft overgenomen. En die stond uitdrukkelijk op de datum van 31 okt om de waarborg terug te krijgen. (dit is het allereerste dat ik hoor van dat de advocaat het dossier had overgenomen, en dat die waarborg dus niet langer dan 31 okt stand zou houden)
- 30 okt: ik vraag om een kopie van het huurcontract, dit was zowiezo nodig om een nieuwe waarborg te stellen. Op dit moment was ik nog bereid om alsnog mijn werk te onderbreken om de nieuwe waarborg in orde te brengen.
- 31 okt: mevrouw geeft mij geen kopie, zoals ik in het begin van deze post heb vermeld. Tevens wordt er een afspraak gemaakt voor die avond, waarin mij ook wordt gevraagd om mijn laatste 2 loonfiches mee te brengen.
- 31 oct: ik geef repliek, waarin ik vertel dat ik de waarborg dus natuurlijk niet in orde had kunnen brengen op deze korte tijd, en zonder een kopie van het huurcontract. Hierin geef ik mevrouw toch nog 2 opties, ofwel geeft ze me toch nog een paar dagen extra tijd, en dan zou ik een nieuwe waarborg in orde brengen, ofwel ben ik akkoord te vertrekken, maar dan had ik graag meer tijd gehad dan de 15e november, vermits ik vond dat gezien heel deze geschiedenis ik niet genoeg tijd zou hebben om een nieuwe woonst te betrekken. Ja, ze had mij een aangetekend schrijven eerder verstuurd, maar naar mijn mening is er een nieuwe afspraak overeengekomen, maar daar laat ik jullie over oordelen, vermits ik er niet zoveel van ken

. Tevens vermeld ik in deze mail dat ik vond dat ze mij een te korte termijn had gegeven om een nieuwe waarborg te stellen, en dat ik pas op 25 okt op de hoogte werd gebracht over de absolute deadline van 31 okt, waarop de waarborg door de advocaat van mijn ouders zou worden terug getrokken.
- 31 oct: mevrouw vertelt mij dat ze niet begrijpt hoet ik niet op de hoogte kon zijn van het stellen van een nieuwe waarborg, en attacht een heleboel mails om dit te "staven".
- 31 oct: ik vertel dat mevrouw volgens mij niet begreep wat ik bedoelde. Uiteraard was er reeds lang sprake dat er een nieuwe waarborg zou worden gesteld, maar daar is tot op 25 okt nooit een datum op geplakt. Ik vertel dat ik vond dat de termijn om dit tegen de 31e in orde te brengen absoluut onhaalbaar was voor mij. Ik heb hierin wat argumenten aangehaald uit deze post, en gesteld dat ik er alles aan zou doen om een eerlijke vertrektermijn te verkrijgen. 15 november is gewoon niet correct.
Verder kreeg ik geen repliek meer van mevrouw. Tot een paar dagen geleden, waarop ik een brief krijg van haar advocaat met dus de dreiging van mij buiten te verdrijven op 15 november, desnoods met hulp van de politie.
Nergens in die brief wordt er verwezen naar de nieuwe overeenkomst die ik hier beschreef, er wordt in deze brief enkel verwezen naar het aangetekend schrijven van 8 augustus, en "artikel 3" van de huurovereenkomst (die ik heb vermeld in't begin van deze post).
Het huurgeld voor oktober én november is trouwens inderdaad netjes betaald.
Goed, hopelijk is deze post wat duidelijk. Ik dank jullie nogmaals voor jullie tijd om mij te helpen!