Werden er in België RSZ betaald? Gezien een sociaal secretariaat een loon berekende en u een C4 kreeg, zal dit waarschijnlijk wel zo zijn. Dan is er geen probleem en dagvaardt u uw werkgever naar Belgisch recht. Geef gerust de naam van uw werkgever, dan kan ik dit definitief uitsluiten en u ook wat meer info geven (Belgisch adres, ...).
Advocatenkosten komt het FSO natuurlijk niet tussen, gezien u evengoed de rechtzaak zelf kan voeren (in dit geval trouwens echt wel simpel). Gerechtskosten zijn er quasi niet, u zal hoogstens een deurwaarder in Zwitserland moeten betalen.
Mijn arbeidscontract is naar Belgisch recht.
Er waren in het verleden zeer veel betalingsproblemen met het loon, dat telkens (veel) te laat werd gestort.
Ik kreeg elke maand een loonafrekening van het sociaal secretariaat. Ik heb er hen toen enkele malen op gewezen dat ik loonafrekeningen kreeg op moment dat het nettoloon nog niet was gestort. Het antwoord was: wij zijn enkel verantwoordelijk voor de berekening en we hebben geen volmacht op een rekening van de werkgever.
Tot mijn grote verbazing viel er vorig jaar een brief van de fiscus in de bus waarin stond dat ik vermoedelijk werknemer zou zijn van onderneming X, dat een aanzienlijk bedrag aan bedrijfsvoorheffing nog niet was betaald en dat ik mijn werkgever eraan moest herinneren dit bedrag te betalen.
Toen heb ik opnieuw naar het sociaal secretariaat gebeld waar ze mij wisten te vertellen dat er sinds 15 maanden geen belastingen meer werden betaald door de werkgever: zowel bedrijfsvoorheffing, RSZ etc. en dat ze de werkgever elke maand een aanmaning stuurden om dit te betalen.
Vandaar dat ik de kans dan ook zeer klein acht dat ik ooit nog iets van een verbrekingsvergoeding of vakantiegeld zal zien.
Het enige wat ik bij een rechtszaak zal hebben zijn bijkomende kosten (advocaat, deurwaarder etc)
Ik vermoed dat de onderneming momenteel latent is.
Komt het FSO tussen bij faling van een buitenlandse onderneming?