terugvordering uitkeringen arbeidsongeschiktheid

Julius777
Topic Starter

terugvordering uitkeringen arbeidsongeschiktheid

#1 , 02 okt 2012 17:13

Geachte,

Ik ben door mijn werkgever ontslagen tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid. Ik werkte voor een bedrijf dat in zeer slechte financiële papieren zit. De werkgever wil of kan geen ontslagvergoeding en vakantiegeld betalen. Ik kreeg van het sociaal secretariaat een extra loonafrekening van een opzegvergoeding maar deze werd nooit betaald door de werkgever. Op mijn C4 staat aangeduid dat er geen verbrekingsvergoeding werd betaald.

Ik ontving een brief van het ziekenfonds met de vraag tot terugbetaling van uitkeringen (6000 € !) daar deze betrekking zouden hebben op een periode gedekt door een contractverbrekingsvergoeding.

Ik heb het ziekenfonds laten weten dat ik geen verbrekingsvergoeding heb ontvangen en hen een copie van mijn C4 gegeven als bewijs.
Het ziekenfonds heeft echter de informatie doorgekregen dat er wel een verbrekingsvergoeding is betaald (via een bijdragebon / elektronisch).
Waarschijnlijk betreft het de ontslagvergoeding die het sociaal secretariaat heeft berekend maar waarvan de werkgever nooit iets heeft betaald. Het ziekenfonds heeft mij laten weten dat ze dit bedrag bij mij moeten terugvorderen zolang het in hun systemen staat.
Hierop heb ik naar het sociaal secretariaat gebeld met de vraag of ze dit konden corrigeren. Dit was echter niet mogelijk daar de werkgever dit alsdusdanig (verkeerd) heeft doorgegeven en het sociaal secretariaat daar niets aan kan veranderen.

Eveneens ontving ik gisteren een brief met de mededeling dat voor de dagen gedekt door vakantiegeld geen uitkeringen worden betaald. Ik heb daarop het ziekenfonds laten weten dat ik eveneens geen vakantiegeld heb ontvangen.

Waar en hoe kan ik dit laten rechtzetten zolang de werkgever mij de nog verschuldigde bedragen niet heeft betaald? Waarschijnlijk krijg ik volgend jaar eveneens een incorrecte belastingberekening aangezien het sociaal secretariaat een ontslagvergoeding heeft berekend en doorgegeven die ik nooit heb ontvangen.

De kans dat de werkgever de mij nog verschuldigde bedragen zal overmaken acht ik zeer klein. Daarom zou ik er ook niet te veel kosten (advocaat en gerechtskosten in geval van rechtszaak/arbeidsrechtbank die weinig resultaat zou opleveren) aan willen maken.

Alvast dank bij voorbaat,

Julius
Laatst gewijzigd door Julius777 op 03 okt 2012 02:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 02 okt 2012 20:57

Dat uw werkgever geen vakantiegeld betaalt of geen verbrekingsvergoeding betaalt, speelt voor de ziekteverzekering geen rol. U hebt er recht op, dus dient dit op te eisen bij uw werkgever (eventueel via de rechtbank). als de werkgever failliet gaat, kan u bij het FSO aankloppen binnen de wettelijke termijnen voor de uitbetaling van vakantiegeld en verbrekingsvergoeding.

De kans dat u er financieel verlies aan zou doen is dus 0%, gezien FSO altijd tussenkomt en de werkgever zelf erkent dat hij nog geen verbrekingsvergoeding betaalt.

Julius777
Topic Starter

#3 , 03 okt 2012 02:53

Dat uw werkgever geen vakantiegeld betaalt of geen verbrekingsvergoeding betaalt, speelt voor de ziekteverzekering geen rol. U hebt er recht op, dus dient dit op te eisen bij uw werkgever (eventueel via de rechtbank). als de werkgever failliet gaat, kan u bij het FSO aankloppen binnen de wettelijke termijnen voor de uitbetaling van vakantiegeld en verbrekingsvergoeding.

De kans dat u er financieel verlies aan zou doen is dus 0%, gezien FSO altijd tussenkomt en de werkgever zelf erkent dat hij nog geen verbrekingsvergoeding betaalt.
De mij nog verschuldigde bedragen opeisen bij de werkgever verloopt echter niet zonder kosten: het betreft een Zwitserse (buitenlandse) onderneming die geen rekeningen of assets in België heeft.

Komt het FSO ook tussen in geval van faillisement van een buitenlandse onderneming (naar Zwitsers recht) met Belgische werknemers?

Komt het FSO in dit geval ook tussen in de advocatenkosten en de gerechtskosten dan?

Wat in geval men de buitenlandse Zwitserse onderneming latent maakt?

Wat in geval men wel een voordelig vonnis heeft van een Belgische arbeidsrechtbank maar men deze nog dient uit te voeren in Zwitserland? Welke kosten zijn hieraan verbonden?

Dien ik de kosten voor een eventueel proces via een belgische arbeidsrechtbank voor te schieten?
Kan ik deze kosten (advocatenkosten en gerechtskosten) recupereren indien ik de zaak win?

Reclame

JPV

#4 , 03 okt 2012 06:50

Werden er in België RSZ betaald? Gezien een sociaal secretariaat een loon berekende en u een C4 kreeg, zal dit waarschijnlijk wel zo zijn. Dan is er geen probleem en dagvaardt u uw werkgever naar Belgisch recht. Geef gerust de naam van uw werkgever, dan kan ik dit definitief uitsluiten en u ook wat meer info geven (Belgisch adres, ...).

Advocatenkosten komt het FSO natuurlijk niet tussen, gezien u evengoed de rechtzaak zelf kan voeren (in dit geval trouwens echt wel simpel). Gerechtskosten zijn er quasi niet, u zal hoogstens een deurwaarder in Zwitserland moeten betalen.

Julius777
Topic Starter

#5 , 03 okt 2012 13:27

Werden er in België RSZ betaald? Gezien een sociaal secretariaat een loon berekende en u een C4 kreeg, zal dit waarschijnlijk wel zo zijn. Dan is er geen probleem en dagvaardt u uw werkgever naar Belgisch recht. Geef gerust de naam van uw werkgever, dan kan ik dit definitief uitsluiten en u ook wat meer info geven (Belgisch adres, ...).

Advocatenkosten komt het FSO natuurlijk niet tussen, gezien u evengoed de rechtzaak zelf kan voeren (in dit geval trouwens echt wel simpel). Gerechtskosten zijn er quasi niet, u zal hoogstens een deurwaarder in Zwitserland moeten betalen.
Mijn arbeidscontract is naar Belgisch recht.

Er waren in het verleden zeer veel betalingsproblemen met het loon, dat telkens (veel) te laat werd gestort.
Ik kreeg elke maand een loonafrekening van het sociaal secretariaat. Ik heb er hen toen enkele malen op gewezen dat ik loonafrekeningen kreeg op moment dat het nettoloon nog niet was gestort. Het antwoord was: wij zijn enkel verantwoordelijk voor de berekening en we hebben geen volmacht op een rekening van de werkgever.

Tot mijn grote verbazing viel er vorig jaar een brief van de fiscus in de bus waarin stond dat ik vermoedelijk werknemer zou zijn van onderneming X, dat een aanzienlijk bedrag aan bedrijfsvoorheffing nog niet was betaald en dat ik mijn werkgever eraan moest herinneren dit bedrag te betalen.
Toen heb ik opnieuw naar het sociaal secretariaat gebeld waar ze mij wisten te vertellen dat er sinds 15 maanden geen belastingen meer werden betaald door de werkgever: zowel bedrijfsvoorheffing, RSZ etc. en dat ze de werkgever elke maand een aanmaning stuurden om dit te betalen.

Vandaar dat ik de kans dan ook zeer klein acht dat ik ooit nog iets van een verbrekingsvergoeding of vakantiegeld zal zien.
Het enige wat ik bij een rechtszaak zal hebben zijn bijkomende kosten (advocaat, deurwaarder etc)

Ik vermoed dat de onderneming momenteel latent is.

Komt het FSO tussen bij faling van een buitenlandse onderneming?

JPV

#6 , 03 okt 2012 19:20

Dat je arbeidscontract naar Belgisch recht is, is niet bepalend. Ik kan als Amerikaan in de USA een contract naar Belgisch recht opmaken :). De vraag is of er sociale lasten in België afgedragen werden (allez, of ze dat in theorie moet doen). Dit lijkt me zo uit je tekst, dus valt dit eronder.

De wet van 26 juni 2002 zet de richtlijn 80/987/CE om in Belgisch recht waardoor het FSO ook verplicht is om tussenkomst te verlenen aan een werknemer, die verbonden is aan een onderneming met haar maatschappelijke zetel binnen Europa en die gewoonlijk tewerkgesteld is/ was in België. Zwitserland valt hierbij onder "Europa", gezien lid van de EEA.

Julius777
Topic Starter

#7 , 03 okt 2012 20:26

Dat je arbeidscontract naar Belgisch recht is, is niet bepalend. Ik kan als Amerikaan in de USA een contract naar Belgisch recht opmaken :). De vraag is of er sociale lasten in België afgedragen werden (allez, of ze dat in theorie moet doen). Dit lijkt me zo uit je tekst, dus valt dit eronder.

De wet van 26 juni 2002 zet de richtlijn 80/987/CE om in Belgisch recht waardoor het FSO ook verplicht is om tussenkomst te verlenen aan een werknemer, die verbonden is aan een onderneming met haar maatschappelijke zetel binnen Europa en die gewoonlijk tewerkgesteld is/ was in België. Zwitserland valt hierbij onder "Europa", gezien lid van de EEA.
Thanks.

Er werden sociale lasten in België afgedragen en voor die laatste 15 maanden had dat ook moeten gebeuren.

Indien ik mij niet vergis, is Zwitserland geen lid van de EER:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_E ... che_Ruimte" onclick="window.open(this.href);return false;

Bent u zeker dat het FSO dan tussenkomt?

Is een eventueel vonnis van een Belgische arbeidsrechtbank gemakkelijk uitvoerbaar in Zwitserland?
Is hierbij het verdrag van Lugano mogelijks van toepassing?

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 043:NL:PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kruispuntmi.be/uploadedfiles ... erdrag.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg,

Julius

JPV

#8 , 03 okt 2012 20:57

hmm... ik veronderstelde dat zwitserland altijd bij de EEA/EER hoorde voor zo'n akkoorden (gezien ze voor de werkloosheid gelijkgesteld worden met de EEA), maar blijkbaar op dit vlak toch niet.

Bel nog even naar het FSO, zij zullen met 100% zekerheid kunnen antwoorden. Indien niet, is de procedure als volgt:

- naar een Belgische rechtbank een eis neerleggen voor betaling loon (na eerst de werkgever aangetekend in gebreke te hebben gesteld)
- daarna dat vonnis gebruiken in Zwitserland (deurwaarder laten beslag leggen)
- indien faillisement: gebruik maken van deze zwitserse wetgeving (best via je vakbond, die hebben akkoorden om internationaal je te laten vertegenwoordigen, zodat het je niks kost): http://www.admin.ch/ch/f/rs/i8/0.822.727.3.fr.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; / http://www.admin.ch/ch/f/rs/837_0/a51.html" onclick="window.open(this.href);return false; (nu niet direct gechecked welke van toepassing zal zijn).

Julius777
Topic Starter

#9 , 03 okt 2012 23:36

Worden advocatenkosten, gerechtskosten en uitvoeringskosten vonnis (deurwaarder etc) betaald door de verliezende partij?

Uit e-mail verkeer met de werkgever kan ik afleiden dat het ontslag is gebeurd om medische redenen.
Eveneens een collega heeft dit bevestigd.
Kan ik hiervoor een schadevergoeding eisen en hoe wordt die bepaald?
Op de C4 staat wel als reden dat de financieel en economische situatie leidde tot ontslag

JPV

#10 , 04 okt 2012 21:42

Indien u meer dan 6 maand ziek was, mag men u volgens belgisch recht ontslaan wegens medische redenen. Anders mag men u ontslaan wegens veelvuldige afwezigheid, maar niet wegens ziekte. Men heeft u echter officieel ontslaan wegens economische & financiële redenen, het is aan u om het tegendeel te bewijzen. Schadevergoeding wordt door de rechter begroot op de geleden schade.

Gerechtskosten in Zwitserland kan ik niet oordelen, advocatenkosten in België draagt u altijd zelf, u krijgt wel een RPV-vergoeding die bepaalde kosten moet dekken.

Julius777
Topic Starter

#11 , 05 okt 2012 11:29

Indien u meer dan 6 maand ziek was, mag men u volgens belgisch recht ontslaan wegens medische redenen. Anders mag men u ontslaan wegens veelvuldige afwezigheid, maar niet wegens ziekte. Men heeft u echter officieel ontslaan wegens economische & financiële redenen, het is aan u om het tegendeel te bewijzen. Schadevergoeding wordt door de rechter begroot op de geleden schade.

Gerechtskosten in Zwitserland kan ik niet oordelen, advocatenkosten in België draagt u altijd zelf, u krijgt wel een RPV-vergoeding die bepaalde kosten moet dekken.
De datum van mijn ontslag op mijn C4 valt nog binnen de eerste 6 maanden arbeidsongeschiktheid.

Julius777
Topic Starter

#12 , 19 okt 2012 17:11

De mutualiteit heeft mij een aangetekende zending gestuurd om de uitkeringen terug te vorderen.
Ik heb hen reeds uitgelegd dat ik geen verbrekingsvergoeding en vakantiegeld ontvangen heb plus hen een scan van mijn C4 gemaild. Bovendien is hen meegedeeld dat mijn vakbond de nog verschuldigde bedragen zal vorderen.

Niettemin hebben ze mij gezegd dat ze de ge-eikte weg moeten volgen zolang in hun systemen staat dat er een opzegvergoeding werd betaald; en dit omwille van het feit dat de werkgever dit verkeerdelijk heeft doorgegeven aan het sociaal secretariaat.

Hoe kan ik die terugvorderingsprocedure alsnog stoppen?

Ik kan toch niets teruggeven als ik zelf niets heb ontvangen.

Bij de vakbond zijn ze wat betreft deze niet echt behulpzaam (vakbond en mutualiteit hebben een verschillende kleur). Daar wisten ze mij te vertellen dat ik dat bedrag dan voorlopig maar moest terugstorten...
Ik heb contact opgenomen met een ex-collega en die wist mij te vertellen dat iedereen ondertussen ontslagen is en enkelen zelf al een vordering hebben ingesteld omwille van achterstallig loon etc. De kans dat ik uit gans deze zaak nog één euro terug ga zien is zeer klein, tenzij ingeval van tussenkomst van het FSO...

JPV

#13 , 19 okt 2012 22:03

die brief van de mutualiteit bevat in principe een luik waarin kan vermeld worden dat u een procedure aanhangig maakt voor de rechtbank.

U staat trouwens op gelijke voet met de andere collega's ivm achterstallig loon :)

Julius777
Topic Starter

#14 , 20 okt 2012 02:58

die brief van de mutualiteit bevat in principe een luik waarin kan vermeld worden dat u een procedure aanhangig maakt voor de rechtbank.

U staat trouwens op gelijke voet met de andere collega's ivm achterstallig loon :)
ok maar dan moet ik een advocaat raadplegen: tijd, geld en energie, veel geld,...
als de vakbond dit niet wil doen.
De advocaat die ik ondertussen heb geraadpleegd heeft mij zelf gezegd dat de kosten van dit alles de baten zeer zwaar zullen overstijgen... (het heeft mij al iets meer dan 1000 € gekost om enkel de sociale papieren vast te krijgen via een advocaat)

JPV

#15 , 20 okt 2012 08:47

1000 euro om sociale papieren vast te krijgen? dan heb je een bedrieger vast... gezien je contract naar Belgisch recht is én je werkgever een Belgisch sociaal secretariaat had, kon je het gratis via de inspectie.

Kijk, het is simpel: als je de moeite niet wil doen om je rechten op te eisen, vindt de overheid het de moeite niet om je geld te laten houden waarop je eigenlijk geen recht hebt.

Terug naar “Andere”