Voorschot op artikel dat niet voorradig is

nickyh
Topic Starter

Voorschot op artikel dat niet voorradig is

#1 , 17 okt 2012 08:40

Beste,

Ik bestelde op 04/10 een pruik omdat ik aan een chemo behandeling moet beginnen. De pruik die ik wilde, was niet in voorraad op dat moment. Men liet mij de kleur in een ander model zien en het model in een andere kleur. Ik wilde zo snel mogelijk door de zure appel heen en besloot niet meer bij andere zaken te gaan kijken en maar ineens te bestellen. Men vroeg mij een voorschot van 100€ en beloofde mij een levertermijn van 1 week. Ik hoorde maar niets van die zaak terug maar de pruik was nog niet hoogdringend, dus ik wachtte geduldig hun telefoontje af. Gisteren belde ik toch maar even om eens te informeren omdat ik duidelijk had gezegd dat ik die pruik voor 19/10 zeker wilde hebben. Gezien deze ook nog in model geknipt moest worden, begon de tijd dus wel te dringen. Men zei me dat mijn bestelling al binnen was en dat men niet wist hoe het kwam dat ik niet op de hoogte gebracht was. Toen ik zei dat ik dat geen service vond, kreeg ik de gerante aan de lijn die een uitleg begon dat ze dacht dat ik zelf zou bellen om te horen of mijn bestelling binnen was, en dat dat toch allemaal niet zo dringend was omdat het haar toch pas ten vroegste na de 2de behandeling zou uitvallen,.. etc...etc... Ik zei dat ik duidelijk had afgesproken dat die pruik geknipt en wel klaar moest zijn tegen 19/10 en dat dat nu niet meer ging lukken dus dat ik mijn voorschot terug wilde en mijn pruik wel ergens anders zou gaan kopen. Die gerante wilde dat geld eerst niet terug betalen, daarna sprak ze over een aankoopbon maar later in het gesprek "zou ze het eens bespreken met haar vennoot en me donderdag iets laten weten".

Klopt mijn redenering als ik zeg dat ik de bestelopdracht kan annuleren op grond van volgende argumenten:

- levering te laat (en niet gebeld wanneer het artikel binnen was)
- het eigenlijke artikel niet op voorhand kunnen zien dus toch nog de mogelijkheid om te annuleren als het me niet bevalt

Kan ze mij verplichten om tevreden te zijn met een aankoopbon of hoor ik mijn geld cash terug te krijgen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 17 okt 2012 12:25

U betaalt een voorschot cash: Hebt u hier een ontvangstbewijs van?
U heb waarschijnlijk ook een "bestelformulier" of "orderbevestiging" gekregen, waarop staat welk goed (artikelnummer, omschrijving...) u besteld hebt (waarschijnlijk met vermelding van het voorschot dat u betaalt hebt, wat betekent dat dit document ook een bewijs van ontvangst van voorschot is).

Staat op deze bestelbon (indien voorhanden) wat de levertermijn is? Of staat er in de algemene voorwaarden of andere kleine lettertjes welke de levertermijnen zijn?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2012 15:33

Ben ik nu zo mis, of is het nog maar de 17e vandaag? Als er afgesproken is dat de pruik er voor de 19e zou zijn, en deze is er, dan is er toch geen probleem? Of is er een foutje in de data geslopen in de eerste post? Dit in model knippen, gebeurt dit door de pruikenwinkel of door een kapper? Ik denk dat er in beide gevallen toch nog tijd is om dit tegen vrijdag in orde te hebben, niet?

Afin, als er mondeling met de winkel overeengekomen is dat u de pruik in uw bezit moest hebben tegen 19/10, dan kan dit nog steeds, en zie ik niet in waarom de koop niet zou doorgaan?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Turaki

#4 , 17 okt 2012 16:20

U moet de winkel de kans geven om te leveren, voor u uw geld kan terugeisen. Ook een (beperkte) overschrijding van de levertermijn is niet voldoende om de koop als ontbonden te beschouwen (tenzij het zeer duidelijk en bewijsbaar is dat de levertermijn niet mag overschreden worden).

Terug naar “Consumenten Koop”