Afzetterij

waterproof
Topic Starter

Afzetterij

#1 , 10 sep 2007 18:49

Mijn ex-vrouw probeert op allerhande manieren geld lost te krijgen. Dit vooral via de zogenaamde onkosten.
In de EOT is overeengekomen dat ik (en zij ook), de helft betalen van de schoolonkosten, doktersonkosten, apotheker, ..... .

Ik betaal de helft van alle onkosten terug, maar van haar kant komt er niks, zo wacht ik al sinds december 2006 op schoolonkosten.

Zo is er bv een schoolfaktuur, waarvan zij mij enkel de rekening stuurt. Toen ik weigerde te betalen heb ik op de school gevraagd wat die rekening inhield. Nu bleek dat die rekening een onderdeel was van een eiindfaktuur. Maar op de faktuur was er ook een, reeds vroeger, betaald voorschot, van 150€, verrekend.

Verder is ze er verschillende maal in geslaagd om apothekersonkosten 2x te innen met een tussentijd van enkele maanden. Dit is per toeval uitgekomen, heb de beide copies nog in handen. Maar ze weigert om terug te betalen.

Voor tandartskosten ontvang ik gewoonlijk een nota van de tandarts met het betaalde bedrag. Heb dit eenmaal betaald, tot ik hiervoor naar de CM belde en vernam hoeveel ze werkelijk moest betalen.

Ook laat ze doktersvoorschriften op haar naam, bij de apotheker veranderen in de naam van de zoon/dochter. Tot ik bij de huisarts was en de kinderen ter sprake kwamen. Bleek dat de kinderen er in maanden niet geweest waren, terwijl ik maandelijks wel een afschrift, van één of ander geneesmiddel, onder de neus kreeg.

Toen ik bij de dokter was, met mijn dochter, vroeg mijn dochter op het einde een ziekenbriefje voor haar moeder.... terwijl ik speciaal onze dochter moest gaan ophalen om naar de dokter te gaan. (zij was te ziek om naar de dokter te gaan volgens de uitleg van onze dochter!!!!!!!). 's Avonds is mijn ex wel gaan trainen???????

Wat kan ik hiertegen doen? Kan ik haar een, aangetekende, brief schrijven en kan ik tegelijkertijd ook een copie sturen naar haar advocaat?

Wat zijn de stappen voor de vrederechter, al vrees ik dat dit niet veel zal uithalen.

Kan het via de deurwaarder?

Kan ik haar aanklagen voor afzetterij, valsheid in geschrifte, bedriegerij, .....

Ik zou liefst een brief schrijven met copie naar haar advocaat. Omdat ze te pas en onpas haar advocaat er bijsleurt. Deze advocaat is ook de advocaat die voor haar werkgever werkt en waar zij ook regelmatig mee samenwerkt.

Er loopt ondertussen ook een zaak tussen haar en de oudste zoon, ook wegens geldzaken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 10 sep 2007 18:53

het beste lijkt me
de sommen die u denkt van haar te moeten krijgen af te houden
van wat u haar moet betalen, doe dat dan steeds met de nodige tekst en uitleg

waterproof
Topic Starter

#3 , 10 sep 2007 19:01

het beste lijkt me
de sommen die u denkt van haar te moeten krijgen af te houden
van wat u haar moet betalen, doe dat dan steeds met de nodige tekst en uitleg
Koen,

bedankt voor je antwoord.

dat heb ik gedaan, maar ik wil gewoon dat dit stopt. Er moet toch een manier zijn om haar te dwingen om eerlijk te zijn.
Als je constant, telkens je een rekening krijgt, de rekeningen van het afgelopen jaar moet nakijken..... dat is ook niet alles. En er zijn dan toch zaken die dubbel betaald worden.

Reclame

koen999

#4 , 10 sep 2007 19:54

dat is idd niet alles,
maar voor iedere prul de rechtbank gaan vatten is mi nog slechter

waterproof
Topic Starter

#5 , 11 sep 2007 00:27

daarom ook dat ik een aangetekende brief zou schrijven, met copie naar haar advocaat.

of via vredegerecht, al vrees ik dat dit tot niets zal leiden

Het is niet alleen hetgeen ik hierboven vermeld heb, het is een aaneenschakelijk van "pesterijen".

Ik weet alleen niet of een copie naar de advocaat kan/mag en of vredegerecht echt kan helpen.

Laatste is rechtbank, maar als het zo blijft verdergaan, zal er niet veel anders opzitten, denk ik

bemiddelaar

#6 , 11 sep 2007 09:07

Je kan ook overwegen om met de andere ouder rond tafel te gaan zitten en zo concrete afspraken te maken m.b.t. de kosten. Afspraken zoals: hoe en door wie wordt er beslist over te maken kosten, hoe wordt het bewijs geleverd, hoe en wanneer wordt er betaald, wat gebeurt er als afspraken niet worden nageleefd, ...

Eventueel kan je hiervoor de hulp inschakelen van een bemiddelaar in familiezaken.

Voor adressen van bemiddelaars kan je surfen naar:
www.bemiddelingvzw.be
www.juridat.be/bemiddeling

waterproof
Topic Starter

#7 , 11 sep 2007 11:19

Je kan ook overwegen om met de andere ouder rond tafel te gaan zitten en zo concrete afspraken te maken m.b.t. de kosten. Afspraken zoals: hoe en door wie wordt er beslist over te maken kosten, hoe wordt het bewijs geleverd, hoe en wanneer wordt er betaald, wat gebeurt er als afspraken niet worden nageleefd, ...

Eventueel kan je hiervoor de hulp inschakelen van een bemiddelaar in familiezaken.

Voor adressen van bemiddelaars kan je surfen naar:
www.bemiddelingvzw.be
www.juridat.be/bemiddeling
dank voor de antwoorden.

Er zijn al meerdere gesprekken geweest. Het probleem is dat zij blijkbaar een onweerstaanbare drang naar geld heeft.
Zelfs als ik afrond (bv. 20,30€ naar 20€, daartegenover 20,50 geef ik 21€), maar voor die 30cent roept ze dan, bij manier van spreken, haar advocaat erbij.

Daarom dat ik, via weet niet hoe, hier een halt wil aan toe roepen.

Via brief, vrederechter, gerecht.....

bemiddelaar

#8 , 11 sep 2007 14:26

Als je zegt dat er reeds verschillende gesprekken zijn geweest, was dit dan in aanwezigheid van een erkend bemiddelaar in familiezaken of bedoel je een gesprek tussen jullie?

Mogelijks kan het helpend zijn om er een bemiddelaar bij te halen omdat er onderliggende aspecten kunnen meespelen (emotioneel, relationeel) die niet onmiddellijk zichtbaar zijn als jullie elk vanuit jullie standpunt handelen. De bemiddelaar in familiezaken kan hierbij helpend zijn om de bekommernissen en de wensen zichtbaar te krijgen.

Wat speelt mee dat jij bedragen afrond naar boven of naar beneden?

waterproof
Topic Starter

#9 , 12 sep 2007 00:36

haar probleem is, en altijd zo geweest, als er geld mee gemoeid is, moet ze het hebben en liefst zoveel mogelijk.

De rechtzaak tussen haar en haar zoon, zoals hierboven vermeld, gaat trouwens over spaargelden van de zoon die ze naar haar rekening heeft overgeschreven, 5 dagen, NA, zijn 18e verjaardag + een rekening van hem opgezegd en het geld op haar rekening gezet, 2 jaar na zijn 18e verjaardag.

Was niet met bemiddelaar, wilt ze ook niet. Ze is er van overtuigd dat ze niks verkeerd doet, terwijl ik hier de bewijzen zwart op wit heb.

Zelfs over 1eurocent maakt ze problemen.

Mij stoort het vooral dat ik constant alle rekeningen moet gaan nakijken om zeker te zijn dat ze weer eens niet probeert om een 2e maal te ontvangen. Ik heb al gevraagd dat ze mij de originele rekeningen geeft, maar dat doet ze niet.

Dus, ik zou echt willen weten of ik een brief kan schrijven met kopie naar haar advocaat.

coucoudemalines

#10 , 12 sep 2007 09:15

U haalt feiten (remgeld tandartsrekening) en emoties (doktersbriefje moeder) door elkaar.
Het eerste wat u moet doen, is trachten uw emoties onder controle te krijgen en enkel op de feiten reageren. U bent er zich van bewust dat het jennerij is... laat u dan niet op de kast jagen. Dit is uiteraard niet makkelijk.

Ten tweede moet u waarschijnlijk (ik heb uw vonnis uiteraard niet gezien) beiden de helften van "buitengewone" kosten betalen, d.i. uiteraard na tussenkomst van mutualiteit en andere verzekeringen.
Uiteraard heeft u het recht om redelijkerwijze na te gaan of de rekeningen kloppen.

M.i. is een normaal dokters- of tandartsbezoek geen "buitengewone" kost die buiten de alimentatie valt. Moest dit hier wel het geval zijn of u moet ook in de normale medische verzorging tussenkomen, dan stuurt u haar een zakelijke aangetekende brief, waarin u haar vraagt steeds de afrekening van de mutualiteit bij het factuur te voegen, en verklaart onmiddellijk te zullen storten zodra u al deze documenten heeft die u redelijkerwijze toelaten de juistheid te controleren.

M.i. kan u geen originelen eisen, maar u kan wel vragen dat de naam van het kind steeds vermeld staat op elk factuur. Als haar arts echter de naam van het kind op het voorschrift schrijft terwijl het voor de moeder was, kan u vrijwel niets beginnen zonder uw kinderen erbij te betrekken. (ten allen koste vermijden).

U zal ook steeds de ogen moeten openhouden, en controleren waarvoor u reeds betaald heeft. Dit doet u toch ook voor andere schuldeisers (gas, water, elektriciteit,...). Als ze eens een factuur 2 maal opstuurt, dan kan dit een vergissing zijn. Als dit duidelijk regelmatig gebeurt, kan u klacht indienen wegens bedrog.

Wat uw "afrondingen" betreft... het is me een raadsel wat daarvan het nut is... Ik zou me persoonlijk ook ergeren als iemand me 20.35 EUR moet betalen, en ik krijg 20 EUR of 21 EUR op mijn rekening. Ik veronderstel dat u die overschrijvingen toch niet met cash gaat uitvoeren in de bank? Dit kan uw hele zaak doen staan of vallen, want men zal u desgevallend verwijten zelf niet nauwkeurig te zijn met uw betalingen, en het geeft uw ex een argument waarom ze een betaalde factuur "over het hoofd heeft gezien".

Cheerio

CCDM

waterproof
Topic Starter

#11 , 12 sep 2007 12:15

dank voor het antwoord.

Het zijn idd 2 verschillende zaken, zoals u zegt. Was gewoon om aan te halen wat voor een persoon ze is.

In de EOT staat inderdaad dat de school-, dokters-, apotheek- en tandartsonkosten gedeeld worden door 2. Al betaalt ze niks terug van de bijlessen die de dochter krijgt (met bewijs van de lesgeefster).

Wat betreft doktersvoorschriften, deze staan wel degelijk op haar naam, maar bij de apotheker laat ze dan een betalingsbewijs maken op de kinderen hun naam.

Afrondingen: ze reclameert niet als ik naar boven afrond, maar daar heeft u een punt en zal ik dan ook rekening mee houden.

Ik heb reeds brieven geschreven, gebeld, ..... maar dit helpt allemaal niet.

Ik wil nu nogmaals een brief schrijven, maar haar advocaat copiëren, omdat ze deze laatste er te pas en onpas bijhaalt.

Terug naar “Echtscheiding”