Verdeling kindergeld

Tinny
Topic Starter

Verdeling kindergeld

#1 , 08 okt 2012 22:55

Hallo,

Mijn ex en ik hebben nu bijna 1,5 jaar co-ouderschap voor onze 2 kindjes, bi-locatie met week om week, en elk 1 kind gedomicilieerd. Alle kosten voor de kinderen en het kindergeld worden gedeeld. Tot op heden wordt het kindergeld aan mij betaald en stort ik de helft door aan mijn ex.

Mijn ex is sinds kort bij iemand ingetrokken met 1 kind en wil ons kindergeld nu apart laten utibetalen. Mag hij dit zomaar doen? Ik krijg dan nog slechts kindergeld voor 1 kind en hij voor 2 kinderen, terwijl dat 2e kind niet van hem is (maar wel op hetzelfde adres woont).

Volgens mijn ex is dat mogelijk omdat hij nu met iemand anders een gezin vormt. Weet iemand of dit inderdaad klopt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 10 okt 2012 08:22

Stel uw vraag eens aan de RKW...http://www.rkw.be/Nl/Info/Contact/contact.php#....zij" onclick="window.open(this.href);return false; geven snel en goed antwoord...

j.demoor

#3 , 10 okt 2012 08:26

“Art.69.§ 1. De kinderbijslag en het kraamgeld worden betaald aan de moeder...Indien de persoon aan wie de kinderbijslag wordt betaald krachtens het eerste lid het kind niet daadwerkelijk opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de natuurlijke of rechtspersoon die deze rol vervult...Wanneer de twee ouders van verschillend geslacht die niet samenwonen het ouderlijke gezag gezamenlijk uitoefenen...wordt de kinderbijslag volledig aan de moeder betaald. De kinderbijslag wordt echter volledig aan de vader betaald vanaf diens aanvraag, als het kind en hijzelf op die datum dezelfde hoofdverblijfplaats hebben...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

‘Mijn ex en ik hebben nu bijna 1,5 jaar co-ouderschap’

Dit houdt in dat u BEIDEN uw kinderen opvoedt en het ouderlijk gezag GEZAMELIJK uitoefent.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

duma

#4 , 10 okt 2012 08:28

Dat kan.

Voordeliger is misschien nog dat hij ALLE kinderen 'bij zich' neemt en u doorstort.
Daar doet u geen verlies aan, want voor 3 kinderen is het nog meer dan voor twee.

eylis

#5 , 10 okt 2012 08:44

maar een factor die ook een rol speelt in de groepering van veschillende kinderbijslagen binnen een nieuw samengesteld gezin (want dan is de som inderdeed veel groter) is dat al die kinderen wel op dat adres gedomicilieerd moeten zijn...
dus de domicilie van jullie kind én de kinderen van zijn nieuwe "wettelijke" partner moeten bij de papa staan.

defoo

#6 , 10 okt 2012 11:03

maar een factor die ook een rol speelt in de groepering van veschillende kinderbijslagen binnen een nieuw samengesteld gezin (want dan is de som inderdeed veel groter) is dat al die kinderen wel op dat adres gedomicilieerd moeten zijn...
dus de domicilie van jullie kind én de kinderen van zijn nieuwe "wettelijke" partner moeten bij de papa staan.
Ik denk dat je in dat geval nog steeds beroep kunt aantekenen bij de arbeidsrechtbank om te vragen om van die "domicilie-voorwaarde" af te wijken ....De kinderen kunnen dan bij de moeder blijven gedomicilieerd, wat ook zo zijn voordelen heeft.....

Tinny
Topic Starter

#7 , 10 okt 2012 14:56

Bedankt voor jullie antwoorden, maar ik ben er nog niet veel wijzer uit.

In het vonnis van de rechtbank staat dat er bij elk 1 kind gedomicileerd staat en kosten en kinderbijslag moeten worden gedeeld. Dit impliceert toch onrechtstreeks dat domicilie in dit geval niets te maken heeft met de kinderbijslag?

De kinderbijslag oordeelt echter dat indien het kind bij vader gedomicilieerd is, hij dus ook het recht heeft om de kinderbijslag aan hem te laten uitbetalen, ongeacht wat er in het vonnis staat over het delen van de kinderbijslag.

In dit geval wil vader de kinderbijslag voor het kind dat bij hem gedomicilieerd staat laten uitbetalen aan hem, zodat hij samen met zijn vriendin voor 2 kinderen bijslag trekt en dus ook de verhoogde bijslag trekt voor 2 kinderen, maar hoeft hij dit niet met mij te delen. Zo deelt hij het voordeel van 2 kinderen met zijn vriendin, die maar 1 kind heeft. Mij lijkt dit niet correct.

Ex wil de kinderbijslag voor 3 kinderen niet delen, voor hem maakt het immers financieel weinig uit of hij het volledige kindergeld voor 2 kinderen volledig zelf krijgt, of hij moet dat van 3 met mij delen. Als hij mij kan treiteren, doet hij dat liever dan dat hij deelt. Ik mis hierdoor wel veel geld waar ik in normale omstandigheden recht op heb.

Heb ik ik kans om via de rechtbank wijziging van domicilie aan te vragen om die reden of vragen om het kindergeld via moeder te laten uitbetalen en dat ik de helft kan doorstorten? Of is dit voor een rechtbank geen goede reden voor een wijziging?

Fie007

#8 , 15 okt 2012 12:44

ik zit met exact hetzelfde probleem en zou hier ook graag weten of je het domicilieadres kan laten wijzigen.
ex heeft dit doorgevoerd zonder me op voorhand hierover aan te spreken en bij het kinderbijslagfonds zeggen ze doodleuk dat je gewoon naar de arbeidsrechtbank moet stappen.

Terug naar “Echtscheiding”