Zelfmoord terminologie

Mariette

Re: Zelfmoord terminologie

#16 , 08 okt 2012 09:48

Volledig akkoord Gebruiker21.
Ik baal zelf van die omfloerste politiek correcte mistspuiterij om de realiteit toch maar niet te moeten verwoorden.

Zo ook de "andersvaliden". In de periode dat ik half verlamd was, was ik namelijk niét "andersvalide"! Ik kon gewoon niet lopen! of ik dat nu leuk vond of niet, de realiteit was dat ik niet kon lopen. Niet dat ik "anders"-valide was. Wie wordt daarmee gesust? degenen die de rolstoel moeten voortduwen? Of denken ze dat het voor mij een heel pak leuker was van het ogenblik dat men mijn handicap (oei! ) niet meer hoefde te benoemen en net deed alsof er niks aan de hand was? net dàt is pijnlijk in zo'n situatie.

Een vriendin van me heeft een dove dochter. Doof = NIET kunnen horen. Doof = niet: "anders" kunnen horen.
De realiteit verandert niet door er een "minder pijnlijk" woord voor te gebruiken. Dat is zuiver egoisme van de kant van de politiek correct (mis)bruikers van woorden.

Het feit dat iemand zelf besloten heeft een eind aan zijn eigen leven te maken, noemen we al eeuwenlang "zelfmoord". Zeer intriest voor degenen die overblijven met een totaal gevoel van onmacht, zeker als men het zelfs niet had zien aankomen. Of nog meer als men het wel vermoedde maar totaal geen oplossing had kunnen bieden.
Of men dit dan "zelfdoding" of "zelfmoord" noemt, dat maakt het verlies niet minder. Doof is ook doof, ook al willen sommigen het "anders-horend" noemen omdat het dan niet zo realistisch klinkt!

JPV
Juridisch actief: Ja

#17 , 08 okt 2012 10:28

Het meest absurde dat ik al gehoord heb: mensen die de term "kanker" niet meer willen gebruiken, wegens de negatieve connotatie die dat woord heeft. Uiteraard is dat woord negatief! Het is een verschrikkelijke ziekte! Maar help je mensen met kanker door de ziekte niet meer te benoemen? Ik denk het niet. Je ontwijkt een woord, maar het probleem blijft bestaan...
daar kan ik mee akkoord gaan, maar dit is toch wel essentieel verschillend met dit probleem hier: tussen zelfmoord en zelfdoding zit er een essentieel verschil qua betekenis, als je het goed bekijkt.

Ik gebruik zelf ook altijd zelfmoord (zeker als de OP dit zo gebruikt), maar ik kan verstaan dat sommigen bij hun eigen familiale situatie eerder over zelfdoding spreken als er sprake is van een bewuste, verduidelijkte daad.

Maar het is zoals abortus: voor de ene is dit moord, de andere vindt dit gewoon een verwijdering van een lichaamsdeel zoals (bij wijze van spreken) een moederplek die uitgehaald wordt. Ik kan verstaan dat iemand zegt: zelfdoding bestaat niet, 't is altijd zelfmoord, terwijl anderen net het verschil wél maken.

laat iedereen zelf kiezen en heb respect voor de keuze van anderen, zeker als het gaat over mensen die net een zelfmoord/zelfdoding hebben gehad. Net zoals je beter ook geen van die termen in de mond neemt als de familie zelf geen enkel van die 2 woorden durft te gebruiken. Gebruik dan, uit respect, hun term ("de hand aan zichzelf geslagen", "zich van het leven ontnomen", ...)

eylis
Topic Starter

#18 , 08 okt 2012 10:34

precies JPV, ik gebruik de term: "uit het leven stappen". en ik merk dat op die manier zelfs zeer gesloten getraumatiseerde mensen over hun ervaring kunnen/durven praten met me.
wie geintresseerd is en zich wat wil verdiepen in de taalkundige connotaties:
http://www.suicidepreventievlaanderen.b ... ities.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vanhalewyck.be/sites/default ... 310811.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://books.google.be/books?id=cHm-aZl ... ng&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

JPV

#19 , 08 okt 2012 10:38

Volledig akkoord Gebruiker21.
Ik baal zelf van die omfloerste politiek correcte mistspuiterij om de realiteit toch maar niet te moeten verwoorden.

Zo ook de "andersvaliden". In de periode dat ik half verlamd was, was ik namelijk niét "andersvalide"! Ik kon gewoon niet lopen! of ik dat nu leuk vond of niet, de realiteit was dat ik niet kon lopen. Niet dat ik "anders"-valide was. Wie wordt daarmee gesust? degenen die de rolstoel moeten voortduwen? Of denken ze dat het voor mij een heel pak leuker was van het ogenblik dat men mijn handicap (oei! ) niet meer hoefde te benoemen en net deed alsof er niks aan de hand was? net dàt is pijnlijk in zo'n situatie.
deels akkoord. Ik had echter een vriend die geen armen had, maar wel met zijn voeten een sigaret kon uit een pakje halen en aansteken (naast nog enkele zaken, maar dit was wat me altijd bijbleef). Die is andersvalid. Ofwel moet je het minder én meervalid noemen, maar dat is nogal belachelijk :p. Hij kon écht dingen die ik langs geen kanten kon.

De term andersvalide gebruikt men trouwens nauwelijks meer, was zelfs meestal cynisch bedoelt.

Mariette

#20 , 08 okt 2012 10:58

Ik had echter een vriend die geen armen had, maar wel met zijn voeten een sigaret kon uit een pakje halen en aansteken (naast nog enkele zaken, maar dit was wat me altijd bijbleef). Die is andersvalid. Ofwel moet je het minder én meervalid noemen, maar dat is nogal belachelijk :p. Hij kon écht dingen die ik langs geen kanten kon.
Beetje semantische discussie.

Kim Clijsters kan ook vanalles wat anderen niet kunnen.... :wink:

Het gaat hem over de beperkingen die sommigen hebben, waarvoor men het nodige respect moet hebben. Eén van de dingen die helpen is dan inderdaad een alternatieve vorm te gebruiken of aan te bieden. Zoals idd. het aansteken van een sigaret met de voeten, het aanleren van liplezen of gebarentaal, gebruik van rolstoelen en andere hulpmiddelen. Dit kàn een mogelijkheid zijn om de beperkingen te verminderen (vroeger heette dat "gebreken", was niet leuk genoeg blijkbaar).
Dat helpt. Evenals het ondersteunen en faciliteren van die alternatieve mogelijken.

Wat dus niet helpt is er gewoon een andere naam aan geven en verder doen of er niks aan de hand is.

1 stom voorbeeldje dat ik ooit aan den lijve ondervond: ik vond de rolstoel niet zo dramatisch, wel het feit dat iedereen een meter boven je hangt en op je (moet) neerkijken. Zelf door de knieën gaan als men met een persoon in rolstoel wil converseren doet daarbij wonderen.
Noem dàt dan "anders-valide".

eylis
Topic Starter

#21 , 08 okt 2012 10:58

nog even in de kantlijn: waar we vroeger elke medemens met een witte stok een blinde heetten: die groep mensen noemen we nu slechtzienden.
Ik heb dat uit curiositeit eens aan een "slechtziende" medemens gevraagd hoe dat dat zat:
hij vertelde me dat het merendeel van de blinden nog licht, schaduwen en vormen waarneemt. en dat in alle gradaties van bijna niks tot heel wat meer;
Daarom heeft men de totale verzameling de naam gegeven van de grootst gemene deler.

Wat de andersvaliden betreft: die heten tegenwoordig in de officiele perscommuniqué's: "personen met een handicap".
O ja en iemand in een rolstoel is geen patient, maar een rolstoelgebruiker :-)

Mariette

#22 , 08 okt 2012 11:05

waar we vroeger elke medemens met een witte stok een blinde heetten: die groep mensen noemen we nu slechtzienden.
Raar. Ik noem een slechtziende een slechtziende. En een persoon die geen steek meer ziet noem ik blind.
Een persoon die doof is noem ik doof, en een persoon die hardhorend is noem ik hardhorend.

Ik maak niet graag een "grootste gemene deler" als het over mensen met een handicap gaat. Die wiskundige termen zijn waarschijnlijk praktisch om statistieken te maken of uitkeringen te berekenen, maar lijken me niet erg geschikt om de handicap van een persoon mee aan te duiden.

Je zal maar even potdoof en totaal blind zijn, en dan als slechtziende en anders-horende door het leven moeten gaan omdat sommigen dat aangenamer taalgebruik vinden!

Blijkbaar vindt men het benoemen van een handicap een soort van belediging? Want ik denk dat een werkelijk slechtziende die als 'blind' wordt gedefinieerd daar zelf niet zoveel problemen mee heeft, vermits die toch altijd kan duidelijk maken "jamaar ik zie wel nog contouren hoor". Is "blind" voor die persoon een belediging? toch niet?

Het is niet omdat sommigen lichamelijke en geestelijke beperkingen als belediging willen gebruiken, dat men daaraan moet toegeven. Een totaal normale persoon als "achterlijk" bestempelen is bedoeld als belediging. Een geestelijk gehandicapte als geestelijk gehandicapt bestempelen is dat helemaal niet.
Laatst gewijzigd door Mariette op 08 okt 2012 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis
Topic Starter

#23 , 08 okt 2012 11:20

Mariette, vraag je aan elke "blinde" die je ontmoet of hij totaal blind is? :-)
zo neen, begin er dan maar eens aan en zéér veel "blinden" zullen je uitleggen nog licht, schaduwen of zelfs vormen waar te nemen.
Om je enkele voorbeelden te geven: het "blinde" kandidaatje voor Junior Eurosong 2012 "ziet" de omtrekken en vormen van mensen en grote voorwerpen.
Stevie Wonder: onderscheidt licht en donker.

Mariette

#24 , 08 okt 2012 11:38

Mariette, vraag je aan elke "blinde" die je ontmoet of hij totaal blind is? :-)
zo neen, begin er dan maar eens aan en zéér veel "blinden" zullen je uitleggen nog licht, schaduwen of zelfs vormen waar te nemen.
Om je enkele voorbeelden te geven: het "blinde" kandidaatje voor Junior Eurosong 2012 "ziet" de omtrekken en vormen van mensen en grote voorwerpen.
Stevie Wonder: onderscheidt licht en donker.
ok. ik zal ze dan als anders-ziend bestempelen als het die mensen gelukkiger maakt.

goed zo?

Hoe benoem jij trouwens slechtziende personen die mits een bril toch normaal alles kunnen zien?

Zonder bril ben ik namelijk slechtziend. Mits lenzen van -5 zie ik perfect. wat nu?

Denk je nu werkelijk dat Stevie Wonder er een probleem van maakt als men hem als "blind" benoemt?
Of zou hij beter licht en donker kunnen onderscheiden als je hem slechtziend noemt?
Ik vraag me dan nu ineens wel af waarom hij dan een zwarte bril draagt.

eylis
Topic Starter

#25 , 08 okt 2012 11:57

Stevie wonder draagt een donkere bril, precies omdat hij bij veel en groot licht (zoals op concert podia en in de zon) extreme indrukken krijgt.

Onze doorsnee slechtziende medemens is per definitie niet ongelukkig als jij hem of haar blind noemt. Maar ze percipieren het als attent, genuanceerd en alert als een medemens een term probeert zoekt te gebruiken die hun "beperking" zo goed mogelijk tracht te omschrijven :-)

Mariette

#26 , 08 okt 2012 12:03

Onze doorsnee slechtziende medemens is per definitie niet ongelukkig als jij hem of haar blind noemt. Maar ze percipieren het als attent, genuanceerd en alert als een medemens een term probeert zoekt te gebruiken die hun "beperking" zo goed mogelijk tracht te omschrijven :-)
Daarom dat u de "grootste gemene deler" verkiest.

OK.

Trouwens, iemand die een zwarte bril moet opzetten omdat de lichtflitsen voor hem niet te harden zijn, kan ik echt niet als "slechtziend" bestempelen. Dàt lijkt me een belediging aan de persoon zijn adres.

dieke

#27 , 08 okt 2012 12:27

Het spijt me eyllis, maar in die laatste paar berichten hier tussen jou en Mariette, ben ik toch wel mee met Mariette. Jij hebt het hier heel de tijd over "doorsnee", "ze", "hen", maar je kan geen wetenschappelijk onderzoek aanhalen waarin wordt bewezen dat je het inderdaad over "de meerderheid" hebt. Ik vind het zinloos om discussies te voeren n.a.v. een aanvoelen, een idee en niet een wetenschappelijke zekerheid. Om nog een voorbeeld te geven: vooraleer 1 van mijn zonen werd geopereerd, keek hij scheel, vreselijk scheel zelfs. Dat kind zei zelf: ik kijk scheel. Nooit is hij daarmee gepest geweest. Vragen kreeg hij wel, maar hij zei dan altijd: ja, ik kijk scheel, ik kan mijn ogen veel verder naar binnen draaien dan jij. Stel je voor dat we hem 1 of andere verbloemende term hadden aangeleerd. Benieuwd hoe hij zich dan uit die gesprekken met klasgenootjes had gewurmd. Na zijn operatie kijkt hij nu trouwens met 1 oog geregeld te ver naar buiten. Anders-ziend dus? Enfin, ik wil maar zeggen: Mariette heeft een punt, net zoals jij ook een punt hebt i.v.m. de gevoeligheid rond woordkeuze. Maar zolang er hierover geen gefundeerde onderzoeken zijn geweest, kunnen we hier met zijn allen blijven aandraven met onze voorbeelden, en die zullen blijven uit elkaar liggen.

eylis
Topic Starter

#28 , 08 okt 2012 12:42

cijfertje om de verhouding tussen totaal blinde en slechtzienden in belgie te duiden:

-> België: Gebaseerd op onderzoek van de WHO kunnen we er van uitgaan dat ons land in totaal 1 % visueel gehandicapten heeft, dwz: 100.000 waarvan 12 %, zijnde 12.000 volledig of functioneel blind. Voor Vlaanderen kan je dan de regel 6/10 toepassen. (Bron: Belgische Confederatie voor Blinden en Slechtzienden – BCBS)

JPV

#29 , 08 okt 2012 12:59

Trouwens, iemand die een zwarte bril moet opzetten omdat de lichtflitsen voor hem niet te harden zijn, kan ik echt niet als "slechtziend" bestempelen. Dàt lijkt me een belediging aan de persoon zijn adres.
wat Stevie Wonder heeft is natuurlijk niet gewoon last hebben van lichtflitsen, maar effectief een vorm van slechtziendheid mét dus als een van de kenmerken het slecht verdragen van zonlicht. De tehuizen voor slechtzienden zitten er vol mee.

Er zitten in die tehuizen trouwens ook mensen die ALLES zien, maar het wel niet (lang) beseffen dat ze zien. Zij zijn ook slechtziend, ook al hebben ze geen directe visuele beperking. Ze kunnen echter de dingen niet plaatsen/toewijzen aan bepaalde personen/zaken (visuele agnosie).

NU graag terug ontopic.

Mariette

#30 , 08 okt 2012 13:12

OK terminologie van "zelfmoord".

Ik ben juridisch niet helemaal zeker, maar voor zover ik weet spreekt men over "doodslag" als een persoon ongewild de dood vindt als gevolg van rechtstreekse aanvallen (slagen, verwondingen) en spreekt men over "moord" als iemand bewust en gepland van het leven wordt beroofd.

Me dunkt is de term "zelfmoord" in die optiek helemaal correct, vermits de hoofdpersoon in dit geval zeker bewust en gepland zichzelf van het leven wil beroven;

"doding" aqa "zelfdoding" lijkt me eerder een anglicisme - "the killing" - en wijst nergens op. De "doding" van een kat? de doding van een koe? de doding van een terdoodveroordeelde? Wanneer gebruikt men in het Nederlands in feite het woord "doding"?

Self-killing wordt in het engels dan ook eerder gebruikt als algemene term, iets wat in het Nederlands ook meer aannemelijk klinkt:
"Zelf-doding" in het algemeen heeft een andere betekenis dan ... heu... "zelfmoording"?
vb. "het fenomeen van zelfdoding neemt schrikbarende vormen aan"

Net als in het Engels, waar een persoon "suicide" pleegt, pleegt men in het Nederlands "zelfmoord".
Beide gebeurtenissen kan men onder de noemer "self-killing" en "zelf-doding" plaatsen, maar een persoon pleegt zelf geen "zelf-doding", noch "self-killing".

"hij heeft spijtig genoeg "zelf-doding" gepleegd is m.i. geen correct Nederlands.

Zelfs geen politiek correct Nederlands

Terug naar “Praat café”