Volledig akkoord Gebruiker21.
Ik baal zelf van die omfloerste politiek correcte mistspuiterij om de realiteit toch maar niet te moeten verwoorden.
Zo ook de "andersvaliden". In de periode dat ik half verlamd was, was ik namelijk niét "andersvalide"! Ik kon gewoon niet lopen! of ik dat nu leuk vond of niet, de realiteit was dat ik niet kon lopen. Niet dat ik "anders"-valide was. Wie wordt daarmee gesust? degenen die de rolstoel moeten voortduwen? Of denken ze dat het voor mij een heel pak leuker was van het ogenblik dat men mijn handicap (oei! ) niet meer hoefde te benoemen en net deed alsof er niks aan de hand was? net dàt is pijnlijk in zo'n situatie.
Een vriendin van me heeft een dove dochter. Doof = NIET kunnen horen. Doof = niet: "anders" kunnen horen.
De realiteit verandert niet door er een "minder pijnlijk" woord voor te gebruiken. Dat is zuiver egoisme van de kant van de politiek correct (mis)bruikers van woorden.
Het feit dat iemand zelf besloten heeft een eind aan zijn eigen leven te maken, noemen we al eeuwenlang "zelfmoord". Zeer intriest voor degenen die overblijven met een totaal gevoel van onmacht, zeker als men het zelfs niet had zien aankomen. Of nog meer als men het wel vermoedde maar totaal geen oplossing had kunnen bieden.
Of men dit dan "zelfdoding" of "zelfmoord" noemt, dat maakt het verlies niet minder. Doof is ook doof, ook al willen sommigen het "anders-horend" noemen omdat het dan niet zo realistisch klinkt!