Schoonmoeder eist omgangsrecht

MadameP
Topic Starter

Schoonmoeder eist omgangsrecht

#1 , 02 okt 2012 14:56

Ik weet dat grootouders recht hebben op omgangsrecht met hun kleinkinderen, maar stel me toch vragen bij onze situatie.

Samen met mijn vriend heb ik een kindje va 3 jaar. Tot haar 9 maand hadden we contact met mijn schoonmoeder. Ze keek wel amper om naar ons dochter. Ze kwam Niet eens op bezoek toen ons kindje op twee maand oud een week aan een hartmonitor lag in het ziekenhuis. Ze schold integendeel mijn vriend uit omdat hij niet ging werken in die week. Ze zag ons dochter in totaal 4 keer op die 9 maand, waarvan twee keer in de bevallingsmaand. Voor de andere 2 bezoeken heeft mijn vriend maanden moeten zagen omdat ze niet wou komen zonder haar nieuwe vriend. Ze had dus in die tijd mijn schoonvader van de ene op de andere dag verlaten en mijn man wou nog geen contact met haar nieuwe partner. Het contact eindigde toen ons dochter 9 maand was en ze weigerde naar haar doopfeest te komen. Dat is uitgedraaid op grote sms discussie waarin ze ons uitschold voor slechte ouders.

Nu, 2,5 jaar later zijn we terug zwanger. In die tussentijd stuurde ze ongeveer 1 sms per jaar. Ze zocht op geen enkele manier contact met ons.
Waarschijnlijk heeft ze ondertussen ontdekt dat we terug zwanger zijn en is ze ons beginnen bombarderen met berichten en telefoontjes. Mijn vriend negeerde die en kreeg een tirade op zijn voicemail.

Nu is naar de rechtbank gestapt. Ze eist ons dochter om de 2 weken een paar uur. Op termijn wil ze ons dochter elke week een halve dag in het weekend.

Ik vind dit ongelofelijk! Ze heeft nooit omgekeken naar ons kind en nu dringt ze zich op dergelijke manier in ons leven.

Kan dit eigenlijk als zelf het contact verbroken heeft en niet omkeek naar ons dochter toen we wel nog in contact stonden?
Kan ze aanspraak maken op ons ongeboren kindje? Ik vermoed eigenlijk dat dat haar beweegreden is...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2012 15:11

Omgangsrecht kan ze krijgen maar als u al eens begint met het ganse verhaal uit te schrijven .... op een tijdslijn.
Dan zoveel mogelijk van de mails, sms -en enz daar op plaatsen met alle details ( als u die nog hebt).
Hoe weet u dat ze naar de rechtbank is gestapt?
Als u daar een officieel bericht van hebt zou ik ASAP een advocaat raadplegen.
Zorg er ook voor dat u zoveel mogelijk getuigen hebt.
Indien er strafbare feiten zouden gebeurd zijn of nog zouden gebeuren niet aarzelen om daar aangifte van te doen.
Ik denk hier specifiek aan stalking ....het constant op eender welke wijze lastig vallen is stalking.
Dit is wel een klachtmisdrijf.

Turaki

#3 , 02 okt 2012 15:20

Ze heeft inderdaad recht op omgang, maar omgang kan ook gebeuren zonder dat zij alleen met het kind alleen is. Ook voor uw ongeboren kind heeft ze omgangsrecht als grootouder.
Dat ze zelf geen contact heeft gezocht of andere pogingen heeft gedaan om van haar omgangsrecht gebruik te maken kan in haar nadeel spelen.

Stuur haar best nog een AS met volgende inhoud:
Dat u nooit omgang verboden heeft, en dat ze zelf geen contact heeft gehouden, noch pogingen gedaan om omgang te hebben met uw dochter. Dat u het jammer vindt dat ze dit nu via de rechtbank wil verkrijgen, temeer daar u helemaal geen bezwaar heeft tegen de omgang met haar kleinkind.
Doe dan in deze brief een redelijk voorstel (2 keer per maand, op een locatie door u gekozen, met toezicht door uzelf of iemand die u vertrouwd). Haar nieuwe partner hoeft u geen omgang toe te staan, en dit kan u in de brief ook vermelden.

Reclame

MadameP
Topic Starter

#4 , 02 okt 2012 15:27

Mails en sms'jes hebben we jammer genoeg niet. Alleen haar dreigement "dat het niet goed zou komen" toen ze deze zomer op de voicemail stond.
Ik kan idd het verhaal volledig uitschrijven en als ze eerlijk is, kan ze dit niet ontkennen. Jammer genoeg is ze dat niet...
Nadat ze aan onze deur stond, heeft ze zich via sms geëxcuseerd daarvoor, met de boodschap dat ze hoopt dat we "ooit terug contact met haar opnemen". Ik vond dat toen al verdacht... Da's helemaal haar stijl niet. Daarna hoorden we niks meer en 2 weken later is ze bij een advocaat geweest. Dat is toch de datum op de papieren die we kregen van de jeugdrechtbank.

De enige getuige die we zouden kunnen oproepen, is mijn schoonzus, die ze ook als vuil al behandeld heeft. Probleem is dat die liever de vrede houdt omdat de familie al zo klein is...

Kan een zaak eigenlijk uitgesteld worden wegens medische redenen? Mijn zwangerschap verloopt problematisch en ik mag eigenlijk geen stress hebben of werken omdat ik nu al contracties heb en risico loop op vroeggeboorte.

Franciscus

#5 , 02 okt 2012 15:49

Correcte aanvulling van Turaki.
Gezien al papieren ( welke) van jeugdrechtbank ..... best een advocaat nemen en DEZE de brief laten opstellen.
Kwestie geen fouten te maken en vooral niet in uw kaarten te laten kijken.

duma

#6 , 02 okt 2012 16:19

Wat Turaki zegt. Aarzel aub niet om zijn raad op te volgen en verstuur dat AS! Zorg dat je bewijs hebt dat JIJ wel voor rede vatbaar bent, want anders kan het later nog 'vies' uitdraaien'.

(en uiteraard ook wat Fransiscus zegt)

MadameP
Topic Starter

#7 , 03 okt 2012 10:58

Morgen afspraak met advocaat geregeld. We zullen die een AS laten opstellen met een tegenvoorstel. Dat zal 1 keer per maand zijn, bij ons thuis, op een moment dat we kiezen (en kunnen). Mijn man werkt volcontinu dus het is moeilijk om ee vast moment te nemen aangezien ik zeker niet alleen wil zijn met haar... Ik word letterlijk fysiek ziek als ik dat mens zie...
Ik ben er redelijk zeker van dat ze ons voorstel zal afwijzen omdat zij wil dat we ons dochter naar haar brengen. Dat vertrouwen we helemaal niet en willen we ook ons kind niet aandoen...

Franciscus

#8 , 04 okt 2012 22:04

Maar zo werkt een regeling via JRB niet hoor.
Laat uw advocaat maar de brief opstellen ..... maar zorg er zeker voor dat uw advocaat alles maar dan ook alles weet van wat we hierboven al hebben aangegeven.
Dus het kan goed mogelijk zijn dat uw advocaat nog geen tegenvoorstel zal doen maar eerst wat andere zaken zal duidelijk stellen. Dus niet te hard van stapel lopen..... sociaal onderzoek .... gesprekken met partijen met bemiddelaar ... enz enz .
Mijn ervaring.

MadameP
Topic Starter

#9 , 05 okt 2012 10:27

Gisteren bij de advocaat geweest. Die heeft ons wat gerustgesteld. We zouden inderdaad een tegenvoorstel kunnen doen, maar nu nog niet. Ze stelt voor van de schoonmoeder wat te laten sudderen. Een week voor de rechtszaak zou ze dit voorstel officieel opnemen in de zaak en eventueel aan schoonmoeder bezorgen. Volgens de advocaat zal ze nooit krijgen wat ze vraagt omdat ze ons kind niet kent.

Franciscus

#10 , 08 okt 2012 19:30

Voila ... 8_)

MadameP
Topic Starter

#11 , 10 okt 2012 14:01

Nog een vraagje. Kunne we eigenlijk een maatschappelijk onderzoek aanvragen? Dat zou misschien tot een duidelijker beeld leiden van beide partijen... Of is dat niet gebruikelijk?

eylis

#12 , 10 okt 2012 14:44

is waarschijnlijk niet opportuun: want het gaat hier niet om verblijfsregeling, maar omgangsrecht: en een maatschappelijk onderzoek peilt vooral naar de omstandigheden waaronder het kind zal verbljven. Omgangsrecht voor de grootmoeder gaat om de mogelijkheid contact met het kind te hebben; Dat kan strikt genomen zelfs bij jou thuis, een speeltuin etc...

Wat de advocaat voorstelt: het omgangsvoorstel "officieel opnemen in de zaak" en slechts "eventueel" aan de schoonmoeder bezorgen, zou ik nog meer kracht geven door het volgende: Ik zou in een persoonlijke mail nu al aan de schoonmoeder meedelen dat het jullie heel erg spijt dat zij al zolang géén gebruik meer heeft gemaakt van haar omgangsrecht met haar kleinkind zodat jullie kindje haar oma niet kent. Nodig haar uit om tijd en data mee te delen waarop ze zich vrij kan maken om haar kleindocher te bezoeken.
Bewaar deze mail en ook het antwoord dat ze daar op terugstuurt.
Of het feit dat ze hier géén antoord op terugstuurt.
Vraag even aan de advocaat waarom ze niet gebruik wil maken van het contrete bewijs dat jullie zo zouden hebben dat er van jullie kant nooit tegenkanting is geweest voor omgang én dat het feit dat ze geen omgang heeft louter ligt in het feit dat ze er nooit interesse voor had :-)
Het lijkt me belangrijk dat dit bewijs geleverd wordt voor de rechtszaak?

MadameP
Topic Starter

#13 , 11 okt 2012 09:33

Daar zit ik dus ook mee bezig... Als we haar nu een concreet voorstel doen via aangetekend schrijven of mail, wat dan? Wat als ze positief reageert? Wij willen haar immers echt niet in ons leven. Ze zaait enkel maar onrust en verdriet waar ze komt.

Als we een voorstel doen, hangen we daar ook aan vast? Of kunnen we dan toch nog proberen om alle contact te verbieden? Waarschijnlijk niet, denk ik.
Ik zou dan ook ons voorstel officieel in de zaak laten opnemen door onze advocaat ipv een AS te sturen. Heeft dat even veel draagkracht?

Turaki

#14 , 11 okt 2012 09:45

Alle contact verbieden kan niet, tenzij dit de veiligheid van het kind in gevaar brengt. Ze heeft recht op omgang met uw kinderen, het enige dat u kan doen is de voorwaarden waaronder dit gebeurt bepalen. Daarom is een goed uitgewerkt en redelijk voorstel (dat u natuurlijk moet willen uitvoeren) zo van belang, anders zou de rechter wel eens zaken waar u nog grotere problemen mee heeft kunnen vonnissen (ik denk aan verblijf en overnachtingen bij de grootouders).

MadameP
Topic Starter

#15 , 11 okt 2012 10:12

Is het dan ok dat we ons voorstel gewoon officieel laten opnemen in de zaak zonder dit op voorhand te laten weten aan de schoonmoeder?

Terug naar “Andere”