Wijkagent en plaatsen domicilie

veerle987
Topic Starter

Wijkagent en plaatsen domicilie

#1 , 28 sep 2012 19:40

Heeft de wijkagent het recht om naar het huurcontract te vragen als hij langskomt om in te schrijven in het bevolkingsregister? (zoja waarom wel, zoniet waarom niet) We huren namelijk met een mondelinge overeenkomst aan kennissen voor een bepaalde duur en hun domicilie staat hier nog en wordt om praktische redenen pas binnen een maand verplaatst.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hubert2725

#2 , 28 sep 2012 21:14

Volgens mij stelt de wijkagent enkel vast of de personen daar effectief wonen of niet.

Wel is een mondelinge overeenkomst altijd een 9 jarig contract.
Ik zou aanraden zo snel mogelijk een contract op papier te zetten en te tekenen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2012 21:31

Wijkagent mag het vragen ..... waar staat dat het niet mag gevraagd worden?
Daarbij men kan perfect gaan controleren bij registratie OF er een huurcontract geregistreerd is.
En neen, u moet het niet tonen maar kwartieragent stelt wel vast wie er woont en wie niet.
Al diegene die er niet wonen kunnen/zullen/moeten door de kwartieragent via procedure voorstel ambtelijke schrapping worden geschrapt en via PV bevolking worden gesignaleerd inzake inbreuk bevolking. (adreswijziging niet aangegeven binnen de 8 respectievelijk 15 dagen)

Reclame

polarskin

#4 , 30 sep 2012 09:42

Het volgende is mij overkomen enkele dagen geleden.

In het vorige appartement was het huurcontract op mijn naam, en had daarbij een medebewoner wij waren samen al 5 jaren ingeschreven in het bevolkingsregister, dus volledig legaal.
Nu ben ik verhuist naar een nieuw appartement op 1 september 2012. Dus zoals moet ben ik naar het districtshuis geweest binnen de termijn van 8 dagen, en wij worden samen overgeschreven naar het nieuwe adres. Een week geleden krijg ik een telefoontje van de kwartieragent met de vraag mij aan te bieden op zijn kantoor, dus ik maak een afspraak.
Op die bepaalde dag ga ik dus naar zijn kantoor. Wat krijg ik te horen !!!!! dat hij enkel mij wil inschrijven maar mijn medebewoner niet.
Reden: omdat de verhuurder dat niet wil ????????. Ik protesteer daartegen en zeg dat de verhuurder daar geen zeggenschap over heeft, en als hij er niet met akkoord gaat dit altijd voor de rechtbank kan brengen.
Zegt hij simpel dat hij ons beide dan niet wil inschrijven. Dit appartement is wel degelijk ons beider woonst.
Mijn vraag:
1 Kan een wijkagent zomaar weigeren u in te schrijven op vraag van de verhuurder?
2 Zo ja waar is dat ergens terug te vinden in een wettekst?
3 Zo nee wat kan ik er tegen doen?
:( :?:

mava105

#5 , 30 sep 2012 10:49

Wat staat er in uw huurovereenkomst over bewoning? Hoeveel slaapkamers heeft het appartement?

sloeberken

#6 , 30 sep 2012 10:56

Wat staat er in u huurcontract, is er een speciale closule in verband met dit onderwerp. Als u daadwerkelijk daar woond met huisraad is de wijkagent verplicht u daar in te schrijven, is hij dit reeds komen vaststellen.

Portaal.be

Vaststelling van de hoofdverblijfplaats

De vaststelling van de hoofdverblijfplaats gebeurt na een onderzoek. Het gemeentebestuur bepaalt de manier waarop. Meestal komt het erop neer dat de wijkagent ter plaatse komt kijken of u effectief op het aangegeven adres woont.

Gevolgen van de vaststelling

Als u uw hoofdverblijfplaats in een bepaalde gemeente heeft en dit na onderzoek effectief zo blijkt te zijn, wordt u ingeschreven in het bevolkingsregister van die gemeente.
De gemeente mag geen enkele inschrijving als hoofdverblijfplaats weigeren omwille van de veiligheid, de gezondheid of de ruimtelijke ordening. Ze kan de inschrijving dus niet weigeren omdat de plaats waar iemand woont niet veilig of gezond is, of om een andere reden niet als hoofdverblijfplaats gebruikt mag worden (bijvoorbeeld weekendhuisje, camping …). In dat geval krijgt de persoon in kwestie slechts een voorlopige inschrijving. De gemeente kan dan wel een administratieve of gerechtelijke procedure starten om een einde te maken aan de onregelmatige toestand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mariette

#7 , 30 sep 2012 11:33

Het volgende is mij overkomen enkele dagen geleden.

In het vorige appartement was het huurcontract op mijn naam, en had daarbij een medebewoner wij waren samen al 5 jaren ingeschreven in het bevolkingsregister, dus volledig legaal.
Nu ben ik verhuist naar een nieuw appartement op 1 september 2012. Dus zoals moet ben ik naar het districtshuis geweest binnen de termijn van 8 dagen, en wij worden samen overgeschreven naar het nieuwe adres. Een week geleden krijg ik een telefoontje van de kwartieragent met de vraag mij aan te bieden op zijn kantoor, dus ik maak een afspraak.
Op die bepaalde dag ga ik dus naar zijn kantoor. Wat krijg ik te horen !!!!! dat hij enkel mij wil inschrijven maar mijn medebewoner niet.
Reden: omdat de verhuurder dat niet wil ????????. Ik protesteer daartegen en zeg dat de verhuurder daar geen zeggenschap over heeft, en als hij er niet met akkoord gaat dit altijd voor de rechtbank kan brengen.
Zegt hij simpel dat hij ons beide dan niet wil inschrijven. Dit appartement is wel degelijk ons beider woonst.
Mijn vraag:
1 Kan een wijkagent zomaar weigeren u in te schrijven op vraag van de verhuurder?
2 Zo ja waar is dat ergens terug te vinden in een wettekst?
3 Zo nee wat kan ik er tegen doen?
:( :?:
Een gelijkaardig verhaal werd me toevallig gisteren verteld. Alleen betrof het daarbij een homosexueel koppel. In dat geval zou ik zeker en vast klacht neerleggen bij CGKR.

En dan anderzijds: waarom zou men sowieso geen klacht kunnen neerleggen bij CGKR hierover? Beslist de verhuurder met wie je een relatie aangaat?

Franciscus

#8 , 30 sep 2012 16:23

Misschien best een eigen topic begonnen maar alee..
Districtshuis dus Antwerpen.
Waarom zou de kwartieragent dat weigeren.
Het zou kunnen zijn dat het een studio is waar maar één persoon mag ingeschreven worden.... maar dan is het OMDAT de gemeente dat heeft opgedragen.
Kwartieragent zal dan de nodige PV moeten opstellen ( of deze worden opgesteld door de dienst milieupolitie) wegens inbreuken ruimtelijke ordening, Vlaamse wooncode, openbare veiligheid en of gezondheid).
Zou me ten zeerste verwonderen .... maar is zoals hierboven wordt aangegeven.
U spreekt van een appartement met tenminste een grote slaapkamer ... dan is er totaal geen probleem.
Wat kan u doen.
1- contact nemen met de teamleider (hoofdinspecteur) of teammanager wijkteams (In Antwerpen vallen de kwartierinspecteurs onder wijkwerking).
U kan een mail sturen naar die kwartierinspecteur en in cc bovenstaande oversten ( namen via hun dienst te bekomen).
Tevens naar dienst intern toezicht

Kingfisher

#9 , 01 okt 2012 17:43

Je kan een huurcontract hebben dat domicilëring expliciet uitsluit, bv voor vakantiehuisjes. Maar *als* domicilie is toegestaan voor één persoon, dan heeft de verhuurder niets te zeggen over uw gezinssamenstelling, met wie u samenhokt, hoe stabiel die relatie is,.... Uiteraard zijn de rechtsregels van toepassing over overbewoning etc. Maar als er een voldoende grote slaapkamer is, dan zal de wijkagent zijn standpunt toch moeten herzien.

Franciscus

#10 , 01 okt 2012 19:05

Dit is zo ongeveer de regelgeving waar de kwartierinspecteur zich aan te houden heeft.
Trouwens de kwartierinspecteur MOET komen controleren .... er is zelfs bepaald hoe dikwijls deze MOET langskomen alvorens te kunnen weigeren.

Heeft de kwartierinspecteur een bevolkingsonderzoeksfiche gekregen van bevolking .... dit is een document dat door ambtenaar bevolking aan politie wordt gezonden.
Dan moet hij er twee hebben gekregen voor u en voor uw partner.
Woonde u vroeger ook in Antwerpen ( binnenwaartse verhuis) vermoed ik gezien de termijn van 8 dagen

Overeenkomstig artikel 1 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, moet elke persoon worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft. De bepaling daarvan is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.

Zo mag, krachtens artikel 16, § 2, van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister, geen enkele inschrijving als hoofdverblijfplaats geweigerd worden omwille van de veiligheid, de gezondheid, het urbanisme of de ruimtelijke ordening. De gemeente kan echter overgaan tot een voorlopige inschrijving voor een periode van maximum 3 jaar. Na die termijn wordt de inschrijving definitief, als geen enkele administratieve of gerechtelijke beslissing een einde heeft gemaakt aan de onregelmatige toestand.

Het is belangrijk eraan te herinneren dat de inschrijving in het bevolkingsregister een administratieve maatregel is die louter een feitelijke situatie vaststelt. Zij houdt dus in geen geval een machtiging in om op het geregistreerde adres permanent te verblijven en mag geen reden zijn om te ontsnappen aan eventuele inbreuken op andere wetgevingen, zoals die betreffende het urbanisme of de ruimtelijke ordening.

Franciscus

#11 , 02 okt 2012 15:44

@polarskin .....
Waarom staan op het huurcontract niet de twee namen? als er toch twee personen gaan wonen?
Of missen we iets in het verhaal?

polarskin

#12 , 02 okt 2012 16:57

@ Franciscus
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
De verhuis is van 2000 Antwerpen Zuid naar 2000 Antwerpen Noord.
Bij het vorige appartement heeft de wijkagent er nooit een probleem van gemaakt dat hij mijn medebewoner moest inschrijven, dus waarom deze wel.
Het huurcontract staat enkel op mijn naam, dit is een bewuste keuze van mij.
Mijn medebewoner (partner) heeft geen enkel inkomen en is dus ook ter mijne laste, voor de veiligheid, het huurcontract dus op mijn naam.
De verhuurder eiste ook een recente loonfiche, en mijn medebewoner kan er dus geen voorleggen.
Een kopie van een recente loonfiche moet ik ook niet aan de verhuurder geven, maar indien niet, wou hij het appartement niet verhuren.
Soms geven en nemen, ook al is de wetgeving hier expliciet.
- De inschrijving is in dezelfde postcode dus van 2000 Antwerpen Zuid naar 2000 Antwerpen Noord.
- Het appartement heeft een aparte slaapkamer van +- 13 m²
- Een aparte badkamer van +- 5 m²
- De inkomhal +- 2 m²
- De leefruimte + open keuken +- 20 m²
- Dus totale bewoonbare oppervlakte = 40 m²
- Terras +- 9 m²
Ik veronderstel wel dat dit een appartement is dat leefbaar is voor twee personen.

Terug naar “Huren”