#9 , 28 sep 2012 08:01
Het gebeurt nog dat de fiscus zelf een bankonderzoek start , wanneer er bezwarende elementen vermoed worden , vb. na klacht van mede-erfgenamen.
Zij hebben dus vastgesteld dat er op een bepaald ogenblik een bepaalde som aanwezig was in het vermogen van de overledene. Zij hoeven hiervan de herkomst niet te bepalen. Bij een verkoop OG hadden zij dat reeds vroeger geweten.
Op basis van art. 7 ( fictiebepaling) worden alle goederen die bewezen aanwezig zijn binnen de drie jaar voor het overlijden , geacht deel uit te maken van de nalatenschap. Dit bedrag wordt dus meegeteld bij de tegoeden volgens de verdeling ( wettelijk of testamentair) en de nodige SSR dienen betaald. Tenzij men kan bewijzen wat er mee gebeurd is : geregistreerde schenking , aanwezig onder andere vorm ,bepaalde zaken betaald.
Wat creatief kan doen : bij de bank navraag doen wat met het geld is gebeurd? Cash afhaling lijkt mij niet zo zeker , voor dit bedrag. Bij transfert kan de begunstigde worden aangeduid. Indien blijkt dat die het volledig bedrag heeft gehad , zal hij alle rechten moeten betalen. En kan hij bewijzen dat het een schenking 'buiten erfdeel' betreft?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon