Aan de grenscontrole in Calais (vlak voor het inschepen op de ferry) werden onze ID-kaarten gecontroleerd: die van mijn vrouw en mezelf waren prima, maar het document dat ik van de gemeente had ontvangen waar mijn dochter geboren is, bleken onvoldoende om te bewijzen dat ze effectief mijn dochter was (er stond geen foto op).
Hoewel de grenscontrole-beambten zeer hoffelijk reageerden zorgde hun oordeel ("you're nice people but we cannot allow you to board") er wel voor dat de erop volgende uren ik me ontzettend dom voelde: hoe was het mogelijk dat ik daar niet aan had gedacht...
Dat 'dom voelen' ging vlug over toen ik alles begon op te biechten aan familie en vrienden...
Het ene na het andere gelijkaardige verhaal werd opgehaald: "Geen Kids-ID ? Geen toegang !".
Wij hebben geluk gehad en konden 90% van alle (vooraf geboekte) reserveringen ofwel terugbetaald krijgen ofwel verplaatsen (we gaan het binnen enkele weken nog eens proberen

Bij de geboorte kreeg ik nu een ID-achtig kaartje (geplastifieerd en er zeer officieel-uitziende) en dat heeft, althans bij mij, voor voldoende verwarring gezorgd om mijn trip naar het buitenland flink te laten vergallen.
Ik begrijp goed de ratio achter de Kids-ID en vind het een prima tool, alleen, ware het niet beter om bij de geboorte meteen zo'n Kids-ID op te maken of toch minstens 6 maand na de geboorte de ouders te herinneren dat zo'n Kids-ID nodig is ?
Ik denk dat dat een hoop problemen en frustratie zou kunnen vermijden.