Kids-ID

Bart
Topic Starter
Beheerder
Juridisch actief: Ja

Kids-ID

#1 , 31 aug 2012 11:16

Dinsdag jongstleden zouden wij (2 volwassenen en dochter van 2,5 jaar) via Calais afvaren naar Dover voor een korte 3-daagse in het UK.
Aan de grenscontrole in Calais (vlak voor het inschepen op de ferry) werden onze ID-kaarten gecontroleerd: die van mijn vrouw en mezelf waren prima, maar het document dat ik van de gemeente had ontvangen waar mijn dochter geboren is, bleken onvoldoende om te bewijzen dat ze effectief mijn dochter was (er stond geen foto op).
Hoewel de grenscontrole-beambten zeer hoffelijk reageerden zorgde hun oordeel ("you're nice people but we cannot allow you to board") er wel voor dat de erop volgende uren ik me ontzettend dom voelde: hoe was het mogelijk dat ik daar niet aan had gedacht...
Dat 'dom voelen' ging vlug over toen ik alles begon op te biechten aan familie en vrienden...
Het ene na het andere gelijkaardige verhaal werd opgehaald: "Geen Kids-ID ? Geen toegang !".
Wij hebben geluk gehad en konden 90% van alle (vooraf geboekte) reserveringen ofwel terugbetaald krijgen ofwel verplaatsen (we gaan het binnen enkele weken nog eens proberen ;-)), maar ik hoorde verhalen van mensen die op die manier een paar duizend euro door de neus geboord zagen worden.
Bij de geboorte kreeg ik nu een ID-achtig kaartje (geplastifieerd en er zeer officieel-uitziende) en dat heeft, althans bij mij, voor voldoende verwarring gezorgd om mijn trip naar het buitenland flink te laten vergallen.
Ik begrijp goed de ratio achter de Kids-ID en vind het een prima tool, alleen, ware het niet beter om bij de geboorte meteen zo'n Kids-ID op te maken of toch minstens 6 maand na de geboorte de ouders te herinneren dat zo'n Kids-ID nodig is ?
Ik denk dat dat een hoop problemen en frustratie zou kunnen vermijden.

JPV

#2 , 31 aug 2012 11:48

bij ons in de gemeente raden ze dat aan én tegelijkertijd weer af om dat direct te doen.

Die Kids-ID hebben wij laten maken 3 weken na de geboorte van ons kind. De gelijkenis met ons 2,5 jaar oud kind is natuurlijk totaal onbestaande, zelfs wij herkennen ons dochter daar niet in. Waarschijnlijk is deze in de praktijk dus ook al niet meer geldig. Bovendien zou je die ongeveer elke 6 maand moeten maken, herkenbaarheid van een kind is na 6 maand zeker al niet meer goed.

Vergeet trouwens niet dat, als je bvb een daguitstap naar Nederland/Frankrijk doet, je die in principe moet kunnen tonen, je bent dus al zoooo vaak in de fout geweest zonder het te beseffen :).

Bart
Topic Starter
Beheerder

#3 , 31 aug 2012 12:08

Oei, ik ben een veel-pleger...

Reclame

Moraelin

#4 , 03 sep 2012 13:16

Haha...idd. Ikzelf heb deze ID pas nu aangeschaft omdat we het vliegtuig op moesten naar de canarische. Kost 3€ en is 5j geldig. Qua foto weet ik niet maar zal idd niet geldig zijn indien niet herkenbaar. Nu hij is ondertussen al 4,5 dus dat zal wel meevallen voor de komende jaren. Voor gescheiden ouders is het echter niet gemakkelijk om aan zo'n id te komen en dan nog overeen te komen. Maar ik ben het ermee eens dat ze dat toch veel beter kunnen informeren, blijft natuurlijk iets moeilijks. Als je buiten EU gaat heb je ook paspoort nodig natuurlijk, dus met vliegtuig maak je die check wel, maar met de shuttle kan ik erin komen dat je daar nu niet onmiddellijk lang bij stilstaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2012 13:26

Hetgeen u bij had zal zo'n documentje zijn geweest dat wordt afgeleverd met een lintje.
Dient om in geval van calamiteiten rond de hals van het kind te worden gehangen.
Ik weet niet of ze die nu nog afleveren.
De enige correcte documenten zijn inderdaad de sedert enkele jaren afgeleverde Kids ID...
Om naar het buitenland te reizen heeft men steeds officiële documenten nodig.
In een aantal landen zeker buiten de EU zal u ook een reispas moeten hebben hoor

Terug naar “Praat café”