Dochter stapt naar jeugdrechtbank

Prinsesje
Topic Starter

Dochter stapt naar jeugdrechtbank

#1 , 17 aug 2007 11:44

Hoi,
We zijn er weer eens. Het stopt nooit heb ik de indruk.
Via bemiddeling hadden mijn ex en ik afgesproken dat de kinderen terug hun oorspronkelijke verblijfsregeling moeten volgen. Ex kon niet verdragen dat ons dochter meer bij mij was ook al stemde hij er twee jaar geleden mee in. We zouden het een half jaar aanzien en ons dochter stimuleren om te blijven volhouden tot de volgende meeting bij de bemiddelaar.
Dochter is woedend! Ze is zeker niet van plan om na de vakantie de 2w-2w terug op te volgen en noemt haar vader en zijn vriendin ' dikke egoisten'.
We hebben onze overeenkomst,die de bemiddelaar heeft opgesteld, nog niet getekend omdat er rond andere afspraken foutieve dingen staan vermeld en omdat mijn ex de moeite nog niet genomen heeft om zijn mails open te doen en het te bekijken.
Dochter had buiten haar ouders hun medeweten een mail naar de bemiddelaar gestuurd en gezegd dat ze zelf naar de jeugdrechtbank zou stappen als ze er geld voor had.Bemiddelaar liet ons dat weten maar heeft de mail van onze dochter niet beantwoord.
Kan zij dat op haar eentje? ( Naar het schijnt zou het JAC haar daarbij kunnen helpen om een brief te schrijven en zou het zonder advocaat kunnen zodat het haar niks kosten???)
Ik heb haar gevraagd om toch maar te proberen tot we terug naar de bemiddelaar moeten en dan zien wat we kunnen doen.
Maar zij is het vertrouwen in anderen kwijt.:" Iedereen vraagt mij mijn verhaal te doen en iedereen wil mee naar oplossingen zoeken maar niemand luistert echt en papa zal het nooit toelaten."

De relatie tussen mijn ex , zijn vriendin en ons dochter was fel verbeterd toen ze meer bij ons woonde. Nu hebben mijn ex en zijn vriendin het heel moeilijk want onze dochter laat het hen goed voelen en geeft hen geen kans om met wat dan ook het goed te maken. Ze verwennen haar schandalig en laten onze zoon links liggen.Al snakt dat ventje van 12jaar ook naar hun aandacht!

De vriendin loopt er , met de woorden van dochter, 'knorrig' bij en papa wringt zich in alle bochten om het goed te maken.
De kans dat hij het inziet dat hij en onze dochter een veel betere relatie zouden hebben als hij toestemt is zero, nul noppes.

Ik zal proberen haar te blijven stimuleren, maar zou anderszijds ook enkele vragen beantwoord hebben.
- Kan een minderjarig ( 15 jaar) alleen naar de jeugdrechtbank stappen?
-Hoeveel kans is er dat ze effectief haar zin krijgt?
-Hoelang duurt zo'n procedure en hoe gaat het in zijn werk?
-Kan het zonder advocaat of is hij toch aangewezen?
-Hoeveel kost een advocaat voor zo'n zaak ( ik heb geen flauw benul)
- Worden ouders ook verhoord?
-Kan ex procedure stoppen of naar zijn hand zetten?
Ik kan maar beter voorbereid zijn op wat er kan komen.

Bedankt alvast,
Prinsesje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Prinsesje
Topic Starter

#2 , 17 aug 2007 11:57

P.S. Ik heb al eens gevraagd hoe het in zijn werk gaat maar vraag me af of het dezelfde procedure is en wat de inhoud van die brief dan is.
Ik blijf liever uit de jeugdrechtbank weg maar ze lijkt vastberaden.
Prinsesje

bemiddelaar

#3 , 17 aug 2007 22:20

Een 15 jarige kan op haar eentje geen gerechtelijke procedure bij de rechtbank starten. Dit dient te gebeuren door ??n van de ouders. En dan zal zij vervolgens door de jeugdrechter gehoord worden. De jeugdrechter is verplicht om naar haar verhaal te luisteren gezien ze ouder is dan 12 jaar. Maar dit wil niet automatisch zeggen dat hij ook datgene zal uitspreken wat zij vraagt ...

Wat die brief betreft die ze met de hulp van het JAC kan schrijven. Dit is enkel van toepassing op het moment dat ??n van de ouders een procedure voor de rechtbank heeft gestart en de jongere wil dat de rechter het hoorrecht toepast.

Probeer te achterhalen waarom jullie dochter boos is? Probeer te achterhalen waarom ze niet tevreden is met de regeling die jullie met elkaar hebben afgesproken. In welke zin voelt ze zich benadeeld? Wat zijn de zaken waar jullie - in haar beleving - onvoldoende rekening mee houden?

Een antwoord zoeken op deze vragen kan ook met de hulp van de bemiddelaar of een kinderpsycholoog. Dit is afhankelijk van de werkwijze van de bemiddelaar. Sommigen praten zelf met de kinderen, anderen werken hiervoor samen met kinderpsychologen. Het is wel van belang dat als de bemiddelaar zelf met de kinderen praat hij hiertoe ook is opgeleid. Maw gebeurt dit dus bij voorkeur door een welzijnswerker-bemiddelaar.

Adolescenten willen dat ze au serieux genomen worden en dat er rekening gehouden wordt met datgene wat zij belangrijk vinden. Met het oog op de verblijfsregeling is het in deze fase dan ook belangrijk om rekening te houden met de leefwereld van de tiener. De tiener gaat immers op in zijn wereld met leeftijdgenoten en heeft ruimte nodig. Maar het is ook van belang dat de jongere weet dat "rekening houden met" niet automatisch wil zeggen dat de jongere krijgt wat hij vraagt.

Correcte informatie aan je dochter geven is hierin ook belangrijk, want blijkbaar verkreeg ze verkeerde informatie. Hierbij kan het helpend zijn om de folders van 't zitemzo uitgegeven door de Kinderrechtswinkel (www.kinderrechtswinkel.be) aan haar te overhandigen.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 18 aug 2007 00:28

dank voor de lieve woordjes die je me een tijdje geleden PB stuurde :-)

Een minderjarige heeft zoals bemiddelaar schreef geen rechtsingang.

Mocht dit het geval zijn dan verzuipt de (jeugd)rechtbank begin juni al allicht in verzoekschriften om toch naar Werchter / pukkelpop ed. te mogen gaan omdat Nailpin komt...

Dat je dochter omtrent het herstel van de eerdere of oorsprongkelijke regeling ongenoegens uit lijkt mij in de lijn te liggen van de verwachtingen. Immers heeft zij m.i. destijds allicht het gevoel gehad dat je haar bent gevolgd in haar wensen om minder naar papa te moeten.

Het zal er de eerste maanden op aan komen om dat beide ouders op een gepaste wijze haar duidelijk maken dat er een weloverwogen beslissing tot stand is gekomen.

Blijkbaar verzet ze hiertegen (brief naar bemiddelaar / wil zelf initiatief nemen voor gerechtelijk beslissing)

Uiteraard kan ze een brief schrijven naar de jeugdrechter, zo ook naar het openbaar ministerie. Deze laatste kan initiatief nemen om vb. de zaak toch voor de jeugdrechter te brengen. De kans dat dit gebeurd is zo goed als onbestaande, of net zo groot als ze een brief stuurt naar het OM om te zeggen dat ze van haar ouders niet naar Werchter mag en dat de zaak maar door de jeugdrechter beslist moet worden.

Nu is het zo dat haar ongenoegen langs alle kanten zichtbaar/voelbaar zal zijn (zeker bij de papa - allicht nog een maat erger bij Cruella)
Dit is niet eenvoudig om hier gepast te kunnen op antwoorden maar ook daar kan ik mij vinden in wat bemmiddelaar schreef

veel moed en succes gewenst in de komende maanden zodat de rust stilletjesaan gaat weerkeren zodat er wat ruimte vrijkomt voor de zoon die elk jaar een jaar dichter bij de puberleeftijd komt

RR

Prinsesje
Topic Starter

#5 , 18 aug 2007 01:14

Dank aan allebei voor de antwoorden :wink:
En RR, geloof me vrij, dat van de zoon daar lig ik nu al wakker van!
Tot hiertoe geeft hij aan dat hij de vooropgestelde regeling wil behouden.
En het is niet dat ik de dochter liever zie dan de zoon, ik zie hem allebei doodgraag!
Maar ik 'bid' nu al dat hij bij zijn beslissing blijftof allezins dat hij dan voor zijn vader ' kiest'.(wat ik niet zou tegen houden, tenslotte heeft hij ook maar ??n leven)
Nog eens een keer en ze kunnen me begraven, denk ik.
Al dit gedoe druist zo in tegen mijn persoonlijkheid.
Mij hebben ze altijd gezegd:" Doe tegen een ander zoals je zelf wilt dat mensen tegen jou doen!". ( Da's mij dus ook niet gelukt nu)
Ik zou niet liever willen om een soortgelijke relatie met mijn ex en Cruela te hebben zoals Demi Moore en Bruce Willis( bij wijze van spreken) , maar het liep al van het begin scheef toen hij Cruela binnenbracht ( ze zag me als een rivale)en nu is er al teveel gebeurd om de plooien glad te strijken.
Ik krijg nu pas door, wat iedereen me al jaren proberen te zeggen:" x is na 10 jaar veranderd, hij is niet meer diegene die jij hebt gekend en nog steeds denkt te kennen"!
En het is waar, hij was iemand anders bij de bemiddelaar. Ik schrok ervan! Maar ik blijf erbij:" ZIJ heeft hem zo veranderd! De X die ik kende was niet zo tot Cruela kwam!" Ik kan het echt niet geloven dat hij ook zo zou zijn als hij Cruela NIET zou hebben gehad! Want volgens anderen gaat het niet om mijn dochter maar wel om mij te pakken!
Dat kan ik me moeilijk voorstellen.

Ach, wat doet het er aan toe, h??
Ik heb geen laag IQ, "gewoon " zou ik zeggen. Maar naief ben ik altijd geweest!
Ik heb mijn man beloofd hem niet steeds meer te verdedigen en lap! Ik doe het weer!

De kinderen zijn nu 3 weken bij hun papa op vakantie en ik hoop dat ze kunnen praten over hun gevoelens. Want dat hebben ze allemaal daar inde familie: "ze kroppen alles op en later barst de bom".
Ik had gehoopt dat ze voor dat iets meer van mij zouden erven, da's juist het omgekeerde. Maar dat had je ook al wel door, h?? :wink:

Groetjes, prinsesje

Terug naar “Echtscheiding”