Alimentatie

Fildel
Topic Starter

Alimentatie

#1 , 08 aug 2012 11:56

Hallo ,

Ik zit in een scheiding, via een bemiddelaar proberen wij alles te regelen in onderling overleg.
Voor de bereking van de alimentatie wordt een programma gebruikt die ook de rechter gebruikt aldus de bemiddelaar.

De bereking gebeurd aan de hand van de laatste loonfiche.
Mijn ex vrouw werkt maar 80%, dit maakt niets uit volgens de bemiddelaar.

Mijn opinie is dat als zij maar 80% wil werken dat haar verantwoordelijkheid is maar dat ik daardoor geen hinder mag ondervinden.
Dit is echter wel, doordat zij 80% werkt is haar loon lager en dien ik meer alimentatie te betalen.
Is dit correct, als zij beslist maar 50% meer te gaan werken dan moet ik nog meer ophoesten?

Bedankt,
Fildel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
defoo

#2 , 10 aug 2012 08:08

tja...die programma's werken wel min of meer maar het kan natuurlijk niet dat je moet opdraaien voor je ex die ervoor kiest om 80% te werken....met een aantal factoren wordt geen rekening gehouden in die programma's (zoals extra-legale voordelen, fiscale voordelen, enz...)....Ze geven een zekere indicatie en zijn een hulp maar meer niet....let ook op met het programma dat je gebruikt, de resultaten kunnen verschillen...

.Hier heb je er eentje : http://www.gezinsbond.be/index.php?opti ... Itemid=293" onclick="window.open(this.href);return false;

Een rechter zal dus als hij een berekeningsmodule gebruikt ook steeds zelf de situatie appreciëren en rekening houden met je "verdienvermogen"...

Bespreken dus met je bemiddelaar !

eylis

#3 , 10 aug 2012 16:56

toch nog even dit: gaat het hier over de kinderalimentatie of over partneralimentatie?
Zijn er kinderen en hoe wordt het verblijd geregeld?

Ik ga er even van uit dat er geen partneralimentatie betaald zal worden, je exvrouw heeft een job en kan nog steeds kiezen om haar carriere verder uit te bouwen.
Dus gaat het over de kinderalimentatie: in geval de kinderen 50/50 % verblijven bij elke ouder, is er normaal gezien geen kinderalimentatie voor welke ouder dan ook te betalen (in geval van ongeveer gelijke lonen)
Bij een 30/70 % kan je uitgaan van een bepaald vast maandelijks bedrag per kind volgens de Renard-formule berekend.Die is vrij goed uitgeblalanceerd. (En die formulie maakt inderdaad geen verschil uit of je 100 of 80% werkt)

Voor de gezamelijke betalingen van biezondere kosten (biezondere medische zorgen, kinésiterapie, orthodontie, schoolkosten, en transportabonnementen zou je wel een verdeelsleutel kunnen bedenken van 80/100 %
als het duidelijk is dat de andere ouder niet zelf kiest voor die 80% job en te kennen geeft om zo snel mogelijk te proberen een full-time job aan te nemen. (tja en daarvoor moet er natuurlijk een groot vertrouwen zijn tussen de ouders... niet zo evident na een scheiding) Anderzijds is het ook zo dat iemand die 80% werkt, meer tijd heeft om huishoudelijke dingen of opvang kinderen zelf te doen, waar iemand die 100% werkt dat meestal moet uitbesteden of voor betalen. Dus zoveel makkelijker heeft een 100% werkende het niet persé.
Dus neen, ik zou die 80-100% inderdaad geen rol laten spelen in de grootte van de alimentatie. Ook niet in de biezondere kosten, het wordt moeilijke en ingewikkeld én niet controleerbaar of dat "loonverlies" geen bewuste keuze is.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 18 aug 2012 22:50

"Voor de bereking van de alimentatie wordt een programma gebruikt die ook de rechter gebruikt aldus de bemiddelaar."

Graag vraagt u uw bemiddelaar even naar de namen van de rechters die dat zelfde programma gebruiken voor het opstellen van hun vonnis.
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat hij/zij u NOOIT enige naam zal durven noemen.
Lees de topics over alimentatie even na op deze site, ook geen enkele van deze getuigenissen zal u kunnen overtuigen.

Als het grote vertrouwen tussen beide ex-partners nog aanwezig is, dan kunnen enkele maanden de inkomsten en uitgaven worden bewezen om
tot een correct beeld te komen, en dan nog.... voorbeeld
Huisbaas van één der partijen legt enkele dagen na het opstellen van een akkoord zonnepanelen op het huurhuis.
Gevolg voor deze partij komen de energiekosten te vervallen.... oeps!
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”