Huurwoning verkopen, wat zijn mijn rechten? Help!

niempje
Topic Starter

Huurwoning verkopen, wat zijn mijn rechten? Help!

#1 , 18 jul 2012 11:06

Hallo iedereen,

Ik zoek regelmatig informatie op dit forum, echter deze keer kan ik het niet meteen vinden wanneer de zoekfunctie gebruik.

Aangezien ik wanhopig ben post ik dan maar even dit topic in de hoop ik zo op een snelle oplossing te bekomen.

Een beknopte omschrijving:

- Ik ben eigenaar van een woning waarop ik nog steeds voor de volgende 23 jaar een hypotheek heb lopen.
Doordat ik bij mijn partner ben ingetrokken (woonden anders een klein uur rijden van elkaar) had ik mijn woning te huur gezet.
Met de eerste huurder had ik niets dan last, uiteindelijk deze buiten gekregen, en de woning te koop gezet.
- De woning diende opgefrist te worden, en alle nutsvoorzieningen aanwezig. Ik was reeds begonnen met het isoleren van de zolder, dit diende nog afgewerkt te worden met gyproc plafond en muren. De elektriciteit was afgekeurd (woning heeft 8 maanden te koop gestaan, vandaar de keuring).
Mijn huis raakte niet verkocht door de moeilijke tijden en ik kon deze absoluut niet verkopen onder de prijs daar ik de rest van de hypotheek nog diende af te lossen aan de bank.
Aangezien ik mede door de wanbetalingen van de vorige huurder in de schulden ben geraakt en de woning daarbij 8 maanden te koop heeft gestaan, kon ik niet anders dan deze weerom te verhuren, anders was mijn huisje reeds aangeslagen door de bank. Ik zat vast.
- Ik verhuur de woning nu aan een kennis van mijn moeder. Op zich een correcte kerel (moeder had van hem nog geen enkel slecht woord gehoord en het is een harde werker), dus ik had een positief gevoel wat over die man.
Het betreft een contract van drie jaar, aanvang op 01 april 2012, einde op 31 maart 2015, en de huurprijs bedraagd 600 euro. De huurovereenkomst is weliswaar nog niet geregistreerd en ga ik nog in orde brengen, ik betaal dan wel de boete. I know, dit had beter gekund, maar het is de bedoeling dat ik hier ALLES vertel dacht ik gelezen te hebben.
- Er is in gezamenlijk overleg overeengekomen dat hij de opfrissingswerken voor zijn rekening ging nemen, alsook het laten plaatsen van nieuwe elektriciteit en dat hij in ruil voor de gemaakte kosten, op vertoon van facturen uiteraard, deze kosten in mindering mag brengen van de huurprijs en dit met een maximum van 200 euro per maand.
Zelf ben ik ondertussen ook gaan meehelpen en heb gedurende 2 maanden elke vrije dag die ik had, opgeofferd om zo snel mogelijk de woning mee af te werken.

Nu begint te pret…

- Hij heeft problemen met zijn ex-vrouw waardoor hij het financieel niet makkelijk heeft. De waarborg kon hij mij niet meteen betalen en heb hem gezegd dat hij dat later in orde kon brengen (dom dom dom) maar dit is niet mijn grootste probleem.
- In het contract staat vermeld dat de huur voor de eerste van aanvang van de maand moet overgeschreven worden. De huurder vroeg mij of hij dit telkens de vijfde van de (huur)maand in orde kon brengen. Ook hier maakte ik geen enkel probleem van. Echter de eerste maand stond de huur pas de 19de op mijn rekening en hij heeft mij verschillende keren gezegd dat hij het overschrijvingsbewijs ging overhandigen maar elke keer opnieuw had hij een ander excuus klaar. Ik weet ook dat wetgeving van het bankwezen omschrijven dat wanneer iemand een betaling uitvoert, de bank welgeteld een maximum van 4 dagen mag handhaven om de betalingsopdracht door te voeren naar de andere instelling/rekening. Het is mij dus meteen duidelijk dat ik te maken heb met een huurder die niet correct is en waarbij leugens voor hem geen probleem zijn. Ik heb dit met mijn partner besproken en hij gaf me de raad om nog even de volgende maand af te wachten en niet te voorbarig te reageren omdat late “verkregen” huur nog steeds beter is dan geen huur. Mijn partner heeft daar wel een punt. Ik beet dus nog een maand op mijn tong en hield wijselijk mijn mond. Daarbij komt nog eens dat hij niet de volle 600 euro huur heeft betaald maar slechts 400 euro. Geen probleem gezien de afspraak MAAR das wens ik ook voor 200 euro aan facturen te ontvangen, in weze kon hij maar voor 142 euro gemaakte kosten aantonen. Veel te laat betaald en ook nog eens te weinig dus.

- Deze maand ziet het er nog slechter uit. Aangezien hij rond de vijfde pas het huurgeld kan overmaken keek ik rond de 10de op mijn rekening om te checken of de huursom reeds overgeschreven was. Negatief, de huur was nog steeds niet overgeschreven. Ondanks meerdere SMS-berichten en verschillende pogingen om hem telefonisch te bereiken krijg ik maar geen contact met hem maar ik wil weten wanneer de huursom overgemaakt zal worden alsook wil ik hem duidelijk maken dat de gemaakte afspraken nagekomen dien te worden en dat we alleen de goede verstandhouding kunnen behouden indien de medewerking van 2 kanten komt. De huurder ontwijkt mij dus op elke mogelijke manier.
- Wat de hernieuwing van de elektriciteit betreft, die is heden voor een groot deel geplaatst, het moet wel nog allemaal aan de zekeringkasten aangesloten worden en ik heb ondertussen reeds 3 afspraken met Eandis moeten afzeggen omdat de plaatsing nog steeds geen feit was. Ik had een verplaatsing van de meterkast/hoofdkast aangevraagd, alsook het plaatsen van een meter “nachttarief”.
- Ook weet ik zeker dat hij nog steeds geen brandverzekering “huurdersaansprakkelijkheid” heeft afgesloten en ook dat kan hij mij niet voorleggen ondanks het feit dat dit duidelijk in het contract staat vermeld.
- Nu wil ik hem dringend een AS sturen waarin ik alle hierboven beschreven punten aanhaal + de vermelding dat ik erop sta dat hij zich aan de geschreven huurovereenkomst dient te houden en de mondelinge afspraken, alsook ga ik hem het advies geven dat indien er binnen de 10 dagen van hem geen reactie komt dat ik verdere stappen ga ondernemen.
Probleem van het AS, naar waar stuur ik dat?
- In de huurovereenkomst staat zijn adres vermeld waar hij op het moment van opstellen van de huurovereenkomst zijn domicilie had, al weet ik dat hij reeds lange tijd bij zijn vriendin woont waarvan het adres mij onbekend is. Hij kon zijn adres daar niet plaatsen daar zijn vriendin een uitkering krijgt en deze anders drastisch naar beneden getrokken zou worden indien zij haar partner daar had laten inschrijven. Aangezien ik op geen enkele manier contact krijg met de huurder weet ik ook niet of ze al in de huurwoning hun intrek genomen hebben, en of ze hun domicilie daar al hebben geplaatst.
Drie mogelijke adressen, waarvan één voor mij onbekend, naar waar stuur ik het AS + kopij van het AS per gewone post om wettelijk in orde te zijn wat betreft mijn officiële aanmaning “aan hem gericht” om alles zo snel mogelijk in orde te brengen?
- Aangezien ik met de vorige huurder reeds zoveel problemen heb gehad waarvan ik nu meer dan een jaar later nog steeds de gevolgen draag, en op dit moment een huurder heb die me het mijn inziens nog moeilijker maakt, ben ik voor mezelf tot het besluit gekomen dat ik de woning weer te koop ga zetten.
- Nu kom ik op het grootste probleem: hoe kan ik foto’s maken van de woning voor het plaatsen van de advertentie en VOORAL, hoe kan ik mensen de woning laten bezoeken als ik op geen enkele manier contact kan maken met de huurder teneinde dagen af te spreken voor het bezoeken van de woning met mogelijke kopers?

- Jullie zien het, ik heb er gewoon genoeg van en kan dit financieel fiasco er niet meer bij hebben.

- Na het nodige opzoekwerk van rechten/plichten als verhuurder die vervoegd een huurovereenkomst van drie jaar wil verbreken kom ik tot de vaststelling dat het mij nog een hele hoop meer geld gaat kosten indien ik deze weg zou volgen, dit wil dan ook zeggen dat ik financieel met de rug tegen de muur sta, geen oplossing voor mij dus, duurt te lang en kost te veel geld dat ik momenteel NIET heb…
- De woning verkopen is voor mij op dit ogenblik dus de beste oplossing. Aangezien de huurder er nog geen zes maanden woont, is hij NIET beschermd EN kan de toekomstige koper (indien er kandidaten zijn die de woning willen kopen) gebruik maken van het voordeel dat hij mits opzeg van drie maanden vanaf het tekenen van de verkoopsovereenkomst, de huurder uit de woning kan krijgen zonder vergoeding. Als de verkoop niet binnen die zes maanden kan plaatsvinden heeft de koper het recht om vanaf de dag van verleiden van de verkoops-akte nog eens de kans om de huurder uit de woning te krijgen met een opzeg van drie maand (als ik de wettelijke teksten goed heb begrepen). Dit maakt dat mijn keuze dus gaat naar het verkopen van de woning, en dit om mijzelf veilig te stellen tegen een nog groter financieel probleem.

Zo, dit is in het kort beschreven hoe de situatie de dag van vandaag eruit ziet.

Nu volgen er nog een paar belangrijke vragen:

- Hoe kan ik de huurder op een wettelijke manier het aangetekende schrijven bezorgen gezien de drie adressen waarvan één voor mij onbekend?
- Indien ik de huurder niet kan bereiken en geen reactie krijg, hoe kan ik de foto’s maken en het bezoek regelen met mogelijke kopers?
- Kan ik de advertentie waarin ik de woning te koop stel reeds publiekelijk bekendmaken/online zetten op de immo-sites?
- Ik heb een sleutel maar weet dat ik niet zomaar zonder huurder of toelating van zijn kant de woning kan betreden omdat ik anders een klacht van huisvredebreuk kan aangesmeerd krijgen…ik had eerder de toelating (gezien mijn hulp bij de renovatie) maar daar hij alle contact ontwijkt, durf ik zelfs niet meer de werken verderzetten zoals eerst het geval was. Ik heb SMS berichten die bewijzen dat dit het geval was, dus in dat opzicht heb/had ik schriftelijk de toelating, iemand raad?
- Telt dit ook wanneer de huurder nog steeds niet zijn officieel adres daar heeft staan (als ik attest van woonst/domicilie op de gemeente opvraag en wanneer betreffend attest dit staaft)
- Ik heb nog recente foto’s van de woning (ivm de renovatie die ik stap voor stap heb gemaakt voor mezelf) die ik eventueel kan gebruiken voor de advertentie en ik wil de woning als het wettelijk mogelijk is VANDAAG nog te koop aanbieden op internet, maar hoe zit dat dan met de bezoeken met mogelijke kopers?
- Er zullen nog vele zaken zijn waarvan ik hier de vraag niet heb gesteld, dus aan jullie kenners, de vraag om me zoveel mogelijk advies te geven omtrent de belangrijke zaken die ik hier nog ben vergeten te vermelden/vragen

Alvast heel erg bedankt op voorhand en ik hoop vele reacties te krijgen waarmee ik dan verder kan om dit zo snel mogelijk op te kunnen lossen.

Mvg,
:!: :!: :!: :!: :!:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 18 jul 2012 11:26

-U kan het adres opvragen bij de gemeente (contract meenemen om aan te tonen dat u hiertoe gerechtigd bent). Daarnaar stuurt u het AS. Bij twijfel kan u ook via de gewone post een kopie sturen naar de andere adressen.
-Voor de foto's stelt u (ook via AS) enkele data voor, waarbij u duidelijk stelt dat bij geen antwoord u ervan uitgaat dat alle data kunnen. Indien huurder moeilijk doet, zal u dit via de vrederechter moeten bekomen.
-Voor de bezichtigingen hetzelfde. Best stelt u 1 avond in de week en 1 halve dag in het weekend voor, of wel elke dag mits u 48 uur op voorhand verwittigd.
-U mag tevens gerust al een advertentie publiceren, maar weet dat zonder foto's er niet veel interesse zal zijn. Oude foto's kunnen natuurlijk dan dienen, hoewel er dan niets te zien is van de reeds uitgevoerde werken.
-Betreffende uw sleutel, enkel gebruiken als u een ondertekend akkoord heeft van uw huurder wanneer en onder welke voorwaarden u deze mag gebruiken. Anders geen risico's nemen. Of hij daar nu officieel woont of niet maakt geen verschil.

niempje
Topic Starter

#3 , 18 jul 2012 14:49

Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst langs de rechter vooraleer ik de woning kan laten bezoeken voor verkoop?

Reclame

Vandebos

#4 , 18 jul 2012 15:31

U zal inderdaad naar het vredegerecht dienen te stappen met een verzoekschrift art 1344bis Ger.W. om het contract nietig te laten verklaren, en middels een deurwaarder uitzetting te bekomen of leegstand te laten vaststellen.

niempje
Topic Starter

#5 , 18 jul 2012 16:34

Dan sta ik dus al even ver...ik kan dit financieel niet aan en dan zal er uiteindelijk beslag gelegd worden op de woning indien ik de hypotheek niet meer kan aflossen, dan zijn alle bijkomende kosten van aanslag en dwingende verkoop ook nog eens voor mijn rekening, alsook de vermelding op de "zwarte lijst".

Kan ik bij de rechter dan op één of andere manier vorderen dat de huurder voor deze kosten dan moet opdraaien aangezien het zijn fout is dat ik de woning kwijt raak wanneer hij de huur niet meer betaald?

Turaki

#6 , 18 jul 2012 18:23

Enkel de kosten die rechtstreeks het gevolg zijn van het gedrag van de huurder, kunt u op hem verhalen. Cru gesteld, het is ook niet de huurder zijn fout dat u geen reserve had waardoor u tegen een gedwongen verkoop aankijkt.

Daarnaast moet u niet langs de vrederechter indien de huurder akkoord gaat met uw voorstel tot bezichtiging, en mocht dit toch nodig zijn, dit kost u alleen maar het rolrecht (ong 50€, dewelke u meteen in uw vraag kan terugvorderen) om een bezoekregeling door de vrederechter te laten vastleggen.

niempje
Topic Starter

#7 , 18 jul 2012 19:54

Enkel de kosten die rechtstreeks het gevolg zijn van het gedrag van de huurder, kunt u op hem verhalen. Cru gesteld, het is ook niet de huurder zijn fout dat u geen reserve had waardoor u tegen een gedwongen verkoop aankijkt.

Daarnaast moet u niet langs de vrederechter indien de huurder akkoord gaat met uw voorstel tot bezichtiging, en mocht dit toch nodig zijn, dit kost u alleen maar het rolrecht (ong 50€, dewelke u meteen in uw vraag kan terugvorderen) om een bezoekregeling door de vrederechter te laten vastleggen.
Dus, als mijn huurder x aantal maanden geen huur betaald, kom ik in de problemen wat betreft het maandelijks betalen van mijn hypotheek. Aangezien ik NIET in de problemen kom wanneer mijn huurder zich wel op een correcte manier aan de huurovereenkomst houd en maandelijks zijn huur betaald, dan is dit toch WEL een rechtstreeks gevolg van de huurder? Het is de huurder die de zaken dan zo maakt dat ik gevolgen krijg door het niet betalen van de "vastgestelde" maandelijkse huurprijs, dewelke schriftelijk overeengekomen werd in het huurcontract.

roharro

#8 , 18 jul 2012 20:46

Dus, als mijn huurder x aantal maanden geen huur betaald, kom ik in de problemen wat betreft het maandelijks betalen van mijn hypotheek. Aangezien ik NIET in de problemen kom wanneer mijn huurder zich wel op een correcte manier aan de huurovereenkomst houd en maandelijks zijn huur betaald, dan is dit toch WEL een rechtstreeks gevolg van de huurder? Het is de huurder die de zaken dan zo maakt dat ik gevolgen krijg door het niet betalen van de "vastgestelde" maandelijkse huurprijs, dewelke schriftelijk overeengekomen werd in het huurcontract.
Dat is inderdaad zo maar dat is nu eenmaal het "normale" ondernemers- en verhuurdersrisico!!!!
Bij het aangaan van een hypotheek voor de aankoop van een verhuurd goed moeten deze risico's dus zeker zeer goed afgewogen worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

niempje
Topic Starter

#9 , 18 jul 2012 23:54

Bij het aangaan van een hypotheek voor de aankoop van een verhuurd goed moeten deze risico's dus zeker zeer goed afgewogen worden.
Dit is denk ik verkeerd begrepen, ik heb de woning (alleen) aangekocht in 2008 en dit voor eigen gebruik. Toen had ik nog een partner, maar die heb ik buitengezet daar hij financieel te veel afhankelijk was van mij en ik dit niet meer kon tolereren. Nadien heb ik iemand anders leren kennen en omdat de afstand te groot was daar we alle twee een hoop werkuren klopten, hebben we besloten dat ik bij hem in zou trekken.

Ik heb toen een huurder gehad en deze heeft mij financieel voor een groot deel leeggezogen. Nu heb ik een andere huurder en ik wil gewoon voorkomen dat die "hetzelfde" doet. Twee keer op rij een smak geld verliezen is geen lachertje.

Het is dus niet zo dat ik een hypotheek ben aangegaan om een verhuurd goed aan te kopen.

roharro

#10 , 19 jul 2012 00:50

Maar het komt op hetzelfde neer: als men verhuurt loopt men een risico, net zoals bij iedere andere onderneming.
Laatst gewijzigd door roharro op 19 jul 2012 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#11 , 19 jul 2012 07:15

Vandebos raadt altijd het volgende aan: kan je geen 6 maanden zonder huurinkomsten overbruggen, verhuur dan niet (waarbij 6 maanden de termijn is vanaf de eerste wanbetaling tot uitzetting).

j.demoor

#12 , 20 jul 2012 10:52

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte...Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu wil ik hem dringend een AS sturen waarin ik alle hierboven beschreven punten aanhaal’.

Doe dit ONVERWIJLD aan zijn adres vermeld in uw huurovereenkomst. U kan dit aangetekend schrijven niet-aangetekend dubbelen,aan zijn andere adressen. Deel hem daarin tevens mee dat u de vrederechter vraagt de overeenkomst te verbreken en hem UIT te ZETTEN indien aan uw aanmaning niet voldaan is binnen bvb één (halve) maand. Loop hierop niet vooruit door nu reeds verdere stappen te zetten.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeldt, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in principe zonder advocaat.

"Art.3. Elke persoon...kan,op SCHRIFTELIJK en ondertekend verzoek,een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de uitgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan."[K.B.16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters(zie ook M.R.Binnenlandse Zaken 7 oktober 1992,B.S.15 oktober 1992 & vnl. 16 juli 1993)].
De wijziging(een van de vele volgens T.W.S.) aan het M.R. 7 oktober 1992 in het Staatsblad van 16 juli 1993 vermeldt uitdrukkelijk de ingebrekestelling uit art.1139 B.W.(=in gebrekestelling) als een geval dat voldoet aan art.3 K.B.16 juli 1992.

Vraag de gemeente IN dit verzoek het door te sturen aan de gemeente waar hij wel gedomicilieerd is indien uw huurder dit niet zou zijn op zijn huuradres
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

niempje
Topic Starter

#13 , 20 jul 2012 16:00

Alvast heel erg bedankt aan allen die een reactie hebben geplaatst, en ook al komen deze af en toe hard aan, ik ben blij dat ik alvast vele adviezen heb gekregen aangaande wat kan/niet kan, in de hoop me zo te kunnen beschermen tegen de onwilligheid van mijn huurder.

Groetjes

niempje
Topic Starter

#14 , 12 nov 2012 20:15

Vervolg...

Na een hele hoop pogingen om mijn huurder te contacteren en duidelijk te maken dat ik verdere stappen ging ondernemen indien hij zich niet aan de huurovereenkomst zou houden, ben ik er alsnog in geslaagd hem te overtuigen zich te herpakken.

Maar, mooie liedjes duren niet lang en ik heb het nu wel allemaal gehad!

Morgen vertrekt het eerste aangetekend schrijven om hem in kennis te stellen van mijn ongenoegen waarbij ik hem dan 10 dagen tijd geef om alle bewijzen voor te leggen, alsook de nodige informatie te verstrekken.

Hieronder het schrijven dat ik heb opgesteld, ik had dit graag laten nalezen ter controle en eventueel mogelijks aanpassen/verbeteren van de tekst door de mensen met kennis van zaken daar ik zelf geen enkele ervaring heb met zaken als deze.

Uiteraard zijn de gegevens wegen schending op de privacy weggelaten.

Dhr. xxxxx xxxxxxx
xxxxxstraat xx
xxxx Plaats

13-11-2012, Plaats

Betreft: Huurovereenkomst van de woning gelegen in de xxxxxstraat nr xx, te xxxx Plaats

Geachte Heer xxxxxx,

Ik stel vast dat U niet reageert op mijn berichten waarbij ik U een statusupdate vraag wat betreft het plaatsen van nieuwe elektriciteit in de huurwoning. U bent er van op de hoogte dat deze kortelings “verplicht” gekeurd dient te worden om in orde te zijn wat betreft de toepasselijkheid van de wet.

Hierdoor ben ik genoodzaakt om via officiële kanalen verdere stappen te ondernemen en dit door gebrek aan communicatie van Uw kant.

Onderstaande punten omschrijven het niet nakomen van de gemaakte afspraken en het niet naleven van de huurovereenkomst:

- Er werd mondeling overeengekomen dat U als huurder de renovatiewerken voor Uw rekening zou nemen in ruil voor vermindering van de maandelijkse huurprijs en dit met een maximum van 200 euro per maand en mits voorlegging van de aankoopbewijzen/facturen. U mocht hierbij na onderling overleg de woning renoveren naar eigen voorkeur. Op het moment dat de huurovereenkomst werd afgesloten was U ervan op de hoogte dat de elektriciteits-installatie al sinds augustus 2011 was afgekeurd, en wij kwamen daarbij samen tot de mondelinge overeenkomst dat U deze hernieuwing voor Uw rekening ging nemen daar U naar iemand kende die een volledig nieuw elektriciteits-netwerk kon plaatsen aan een veel voordeliger tarief. U had naar eigen zeggen nog voldoende tijd om alles in orde te krijgen en verklaarde tegen eind augustus 2012 een nieuw elektriciteits-netwerk te kunnen plaatsen zodat deze een herkeuring kon krijgen. Tot op heden heb ik van U echter nog geen enkele reactie gekregen op de vraag hoever het nu staat met deze werken, ondanks de berichtgeving dat ik eerst nog een afspraak dien te maken met Electrabel voor het herplaatsen van de oude meterkast naar de kelder, alsook het plaatsen van een meter “nachttarief” nadat U had gevraagd om over een meter “nachttarief “ te beschikken. U weet dat ik de verplichting heb om de installatie binnen de vooropgestelde periode opnieuw te laten keuren. Ondanks mijn herhaaldelijke pogingen moet ik vaststellen dat ik hieraan niet kan voldoen daar ik zelfs geen contact met U tot stand kan brengen waardoor het maken van een afspraak niet mogelijk is daar ik als verhuurder Uw akkoord voor toegang tot de woning moet krijgen. Ik ben dan ook genoodzaakt om U hiervoor aansprakelijk te stellen.
- Tot op heden heb ik van U nog steeds geen huurwaarborg ontvangen zoals vastgesteld in artikel 7 van de huurovereenkomst. Ik had U het voordeel van de twijfel gegeven daar U op dat moment financieel niet de mogelijkheid had om deze te voldoen en ik was zo vriendelijk om U hiervoor uitstel te verlenen. U heeft dit na meer dan zeven maanden nog steeds niet in orde gebracht. Ik verzoek U om dit binnen de 10 dagen in orde te brengen.
- U heeft mij nog steeds geen enkel bewijs geleverd van een door U afgesloten verzekering zoals vermeld in artikel 10, punt a), omschreven als volgt: gedurende de volledige huur zal de huurder zijn burgerlijke aansprakelijkheid en het verhaal van buren laten verzekeren, met name voor waterschade, brand, schade door antennes en satellieten enz…. Binnen de 10 dagen wens ik een bewijs te ontvangen dat U voldoet aan de verplichting tot afsluiten van deze verzekering want U speelt hier letterlijk met vuur! Ik draag dan ook geen enkele verantwoordelijkheid in geval van brand zolang de elektriciteitswerken niet volledig zijn afgerond daar ik zelfs na herhaaldelijk aandringen van U totaal geen medewerking krijg om alles zoals wettelijk bepaald in orde te stellen!
Gezien het bovenstaande verzoek en voor zover nodig sommeer ik U, de hierboven in kennis gestelde punten binnen 10 dagen na heden in orde te brengen.

Mocht u niet aan het bovenstaande voldoen, dan behoud ik mij het recht voor, de met U gesloten huurovereenkomst via verzoekschrift inzake woninghuur (art.1344bis Ger. W.) te laten ontbinden.

Bovendien stel ik U nu reeds aansprakelijk voor alle door mij geleden schade en nog te lijden schade.

Onder voorbehoud van alle rechten en weren.

Een kopie van dit schrijven doe ik U ook per gewone post toekomen.

Ik sta erop om samen tot een oplossing te komen, graag ontvang ik van U binnen de 10 dagen een reactie samen met de bewijzen aan alle punten voldaan te hebben.

Hoogachtend,

Dank bij voorbaat,

Mvg,

Naam

Straat en Nummer
Postcode Plaats
xxxx/xxx.xxx

Heel waarschijnlijk dient hier één en ander anders omschreven te worden, ondanks dat ik heel erg hard heb geprobeerd om iets deftig op te stellen.

Ik zou enorm dankbaar zijn als een kenner met verstand van zaken zo vriendelijk zou willen zijn even de brief te willen nalezen en eventueel de nodige aanpassingen kenbaar te maken die noodzakelijk zijn?

Alvast heel erg bedankt! :!:

Xastheron

#15 , 13 nov 2012 07:56

Kleine nota: Elektrabel plaatst in principe de meters niet, maar de netbeheerder (Eandis?). Nieuwe tellers/meterkasten mogen in principe niet geplaatst worden bij een niet conform (afgekeurd) elektriciteitsnetwerk.

Nog een klein detail: specifieer of het kalenderdagen (incl weekenddagen) of werkdagen zijn als je elke discussie wil vermijden.

Terug naar “Huren”