Ik zoek regelmatig informatie op dit forum, echter deze keer kan ik het niet meteen vinden wanneer de zoekfunctie gebruik.
Aangezien ik wanhopig ben post ik dan maar even dit topic in de hoop ik zo op een snelle oplossing te bekomen.
Een beknopte omschrijving:
- Ik ben eigenaar van een woning waarop ik nog steeds voor de volgende 23 jaar een hypotheek heb lopen.
Doordat ik bij mijn partner ben ingetrokken (woonden anders een klein uur rijden van elkaar) had ik mijn woning te huur gezet.
Met de eerste huurder had ik niets dan last, uiteindelijk deze buiten gekregen, en de woning te koop gezet.
- De woning diende opgefrist te worden, en alle nutsvoorzieningen aanwezig. Ik was reeds begonnen met het isoleren van de zolder, dit diende nog afgewerkt te worden met gyproc plafond en muren. De elektriciteit was afgekeurd (woning heeft 8 maanden te koop gestaan, vandaar de keuring).
Mijn huis raakte niet verkocht door de moeilijke tijden en ik kon deze absoluut niet verkopen onder de prijs daar ik de rest van de hypotheek nog diende af te lossen aan de bank.
Aangezien ik mede door de wanbetalingen van de vorige huurder in de schulden ben geraakt en de woning daarbij 8 maanden te koop heeft gestaan, kon ik niet anders dan deze weerom te verhuren, anders was mijn huisje reeds aangeslagen door de bank. Ik zat vast.
- Ik verhuur de woning nu aan een kennis van mijn moeder. Op zich een correcte kerel (moeder had van hem nog geen enkel slecht woord gehoord en het is een harde werker), dus ik had een positief gevoel wat over die man.
Het betreft een contract van drie jaar, aanvang op 01 april 2012, einde op 31 maart 2015, en de huurprijs bedraagd 600 euro. De huurovereenkomst is weliswaar nog niet geregistreerd en ga ik nog in orde brengen, ik betaal dan wel de boete. I know, dit had beter gekund, maar het is de bedoeling dat ik hier ALLES vertel dacht ik gelezen te hebben.
- Er is in gezamenlijk overleg overeengekomen dat hij de opfrissingswerken voor zijn rekening ging nemen, alsook het laten plaatsen van nieuwe elektriciteit en dat hij in ruil voor de gemaakte kosten, op vertoon van facturen uiteraard, deze kosten in mindering mag brengen van de huurprijs en dit met een maximum van 200 euro per maand.
Zelf ben ik ondertussen ook gaan meehelpen en heb gedurende 2 maanden elke vrije dag die ik had, opgeofferd om zo snel mogelijk de woning mee af te werken.
Nu begint te pret…
- Hij heeft problemen met zijn ex-vrouw waardoor hij het financieel niet makkelijk heeft. De waarborg kon hij mij niet meteen betalen en heb hem gezegd dat hij dat later in orde kon brengen (dom dom dom) maar dit is niet mijn grootste probleem.
- In het contract staat vermeld dat de huur voor de eerste van aanvang van de maand moet overgeschreven worden. De huurder vroeg mij of hij dit telkens de vijfde van de (huur)maand in orde kon brengen. Ook hier maakte ik geen enkel probleem van. Echter de eerste maand stond de huur pas de 19de op mijn rekening en hij heeft mij verschillende keren gezegd dat hij het overschrijvingsbewijs ging overhandigen maar elke keer opnieuw had hij een ander excuus klaar. Ik weet ook dat wetgeving van het bankwezen omschrijven dat wanneer iemand een betaling uitvoert, de bank welgeteld een maximum van 4 dagen mag handhaven om de betalingsopdracht door te voeren naar de andere instelling/rekening. Het is mij dus meteen duidelijk dat ik te maken heb met een huurder die niet correct is en waarbij leugens voor hem geen probleem zijn. Ik heb dit met mijn partner besproken en hij gaf me de raad om nog even de volgende maand af te wachten en niet te voorbarig te reageren omdat late “verkregen” huur nog steeds beter is dan geen huur. Mijn partner heeft daar wel een punt. Ik beet dus nog een maand op mijn tong en hield wijselijk mijn mond. Daarbij komt nog eens dat hij niet de volle 600 euro huur heeft betaald maar slechts 400 euro. Geen probleem gezien de afspraak MAAR das wens ik ook voor 200 euro aan facturen te ontvangen, in weze kon hij maar voor 142 euro gemaakte kosten aantonen. Veel te laat betaald en ook nog eens te weinig dus.
- Deze maand ziet het er nog slechter uit. Aangezien hij rond de vijfde pas het huurgeld kan overmaken keek ik rond de 10de op mijn rekening om te checken of de huursom reeds overgeschreven was. Negatief, de huur was nog steeds niet overgeschreven. Ondanks meerdere SMS-berichten en verschillende pogingen om hem telefonisch te bereiken krijg ik maar geen contact met hem maar ik wil weten wanneer de huursom overgemaakt zal worden alsook wil ik hem duidelijk maken dat de gemaakte afspraken nagekomen dien te worden en dat we alleen de goede verstandhouding kunnen behouden indien de medewerking van 2 kanten komt. De huurder ontwijkt mij dus op elke mogelijke manier.
- Wat de hernieuwing van de elektriciteit betreft, die is heden voor een groot deel geplaatst, het moet wel nog allemaal aan de zekeringkasten aangesloten worden en ik heb ondertussen reeds 3 afspraken met Eandis moeten afzeggen omdat de plaatsing nog steeds geen feit was. Ik had een verplaatsing van de meterkast/hoofdkast aangevraagd, alsook het plaatsen van een meter “nachttarief”.
- Ook weet ik zeker dat hij nog steeds geen brandverzekering “huurdersaansprakkelijkheid” heeft afgesloten en ook dat kan hij mij niet voorleggen ondanks het feit dat dit duidelijk in het contract staat vermeld.
- Nu wil ik hem dringend een AS sturen waarin ik alle hierboven beschreven punten aanhaal + de vermelding dat ik erop sta dat hij zich aan de geschreven huurovereenkomst dient te houden en de mondelinge afspraken, alsook ga ik hem het advies geven dat indien er binnen de 10 dagen van hem geen reactie komt dat ik verdere stappen ga ondernemen.
Probleem van het AS, naar waar stuur ik dat?
- In de huurovereenkomst staat zijn adres vermeld waar hij op het moment van opstellen van de huurovereenkomst zijn domicilie had, al weet ik dat hij reeds lange tijd bij zijn vriendin woont waarvan het adres mij onbekend is. Hij kon zijn adres daar niet plaatsen daar zijn vriendin een uitkering krijgt en deze anders drastisch naar beneden getrokken zou worden indien zij haar partner daar had laten inschrijven. Aangezien ik op geen enkele manier contact krijg met de huurder weet ik ook niet of ze al in de huurwoning hun intrek genomen hebben, en of ze hun domicilie daar al hebben geplaatst.
Drie mogelijke adressen, waarvan één voor mij onbekend, naar waar stuur ik het AS + kopij van het AS per gewone post om wettelijk in orde te zijn wat betreft mijn officiële aanmaning “aan hem gericht” om alles zo snel mogelijk in orde te brengen?
- Aangezien ik met de vorige huurder reeds zoveel problemen heb gehad waarvan ik nu meer dan een jaar later nog steeds de gevolgen draag, en op dit moment een huurder heb die me het mijn inziens nog moeilijker maakt, ben ik voor mezelf tot het besluit gekomen dat ik de woning weer te koop ga zetten.
- Nu kom ik op het grootste probleem: hoe kan ik foto’s maken van de woning voor het plaatsen van de advertentie en VOORAL, hoe kan ik mensen de woning laten bezoeken als ik op geen enkele manier contact kan maken met de huurder teneinde dagen af te spreken voor het bezoeken van de woning met mogelijke kopers?
- Jullie zien het, ik heb er gewoon genoeg van en kan dit financieel fiasco er niet meer bij hebben.
- Na het nodige opzoekwerk van rechten/plichten als verhuurder die vervoegd een huurovereenkomst van drie jaar wil verbreken kom ik tot de vaststelling dat het mij nog een hele hoop meer geld gaat kosten indien ik deze weg zou volgen, dit wil dan ook zeggen dat ik financieel met de rug tegen de muur sta, geen oplossing voor mij dus, duurt te lang en kost te veel geld dat ik momenteel NIET heb…
- De woning verkopen is voor mij op dit ogenblik dus de beste oplossing. Aangezien de huurder er nog geen zes maanden woont, is hij NIET beschermd EN kan de toekomstige koper (indien er kandidaten zijn die de woning willen kopen) gebruik maken van het voordeel dat hij mits opzeg van drie maanden vanaf het tekenen van de verkoopsovereenkomst, de huurder uit de woning kan krijgen zonder vergoeding. Als de verkoop niet binnen die zes maanden kan plaatsvinden heeft de koper het recht om vanaf de dag van verleiden van de verkoops-akte nog eens de kans om de huurder uit de woning te krijgen met een opzeg van drie maand (als ik de wettelijke teksten goed heb begrepen). Dit maakt dat mijn keuze dus gaat naar het verkopen van de woning, en dit om mijzelf veilig te stellen tegen een nog groter financieel probleem.
Zo, dit is in het kort beschreven hoe de situatie de dag van vandaag eruit ziet.
Nu volgen er nog een paar belangrijke vragen:
- Hoe kan ik de huurder op een wettelijke manier het aangetekende schrijven bezorgen gezien de drie adressen waarvan één voor mij onbekend?
- Indien ik de huurder niet kan bereiken en geen reactie krijg, hoe kan ik de foto’s maken en het bezoek regelen met mogelijke kopers?
- Kan ik de advertentie waarin ik de woning te koop stel reeds publiekelijk bekendmaken/online zetten op de immo-sites?
- Ik heb een sleutel maar weet dat ik niet zomaar zonder huurder of toelating van zijn kant de woning kan betreden omdat ik anders een klacht van huisvredebreuk kan aangesmeerd krijgen…ik had eerder de toelating (gezien mijn hulp bij de renovatie) maar daar hij alle contact ontwijkt, durf ik zelfs niet meer de werken verderzetten zoals eerst het geval was. Ik heb SMS berichten die bewijzen dat dit het geval was, dus in dat opzicht heb/had ik schriftelijk de toelating, iemand raad?
- Telt dit ook wanneer de huurder nog steeds niet zijn officieel adres daar heeft staan (als ik attest van woonst/domicilie op de gemeente opvraag en wanneer betreffend attest dit staaft)
- Ik heb nog recente foto’s van de woning (ivm de renovatie die ik stap voor stap heb gemaakt voor mezelf) die ik eventueel kan gebruiken voor de advertentie en ik wil de woning als het wettelijk mogelijk is VANDAAG nog te koop aanbieden op internet, maar hoe zit dat dan met de bezoeken met mogelijke kopers?
- Er zullen nog vele zaken zijn waarvan ik hier de vraag niet heb gesteld, dus aan jullie kenners, de vraag om me zoveel mogelijk advies te geven omtrent de belangrijke zaken die ik hier nog ben vergeten te vermelden/vragen
Alvast heel erg bedankt op voorhand en ik hoop vele reacties te krijgen waarmee ik dan verder kan om dit zo snel mogelijk op te kunnen lossen.
Mvg,