Prijsschatting door een makelaar, geloofwaardig???

Motemse
Topic Starter

Prijsschatting door een makelaar, geloofwaardig???

#1 , 03 aug 2007 10:58

Hallo,

Ik wil graag mijn pas gerenoveerde woning verkopen. Het is een huis met 2 slaapkamers, ruime zolder, ruime badkamer, 2 livings (waarvan 1 met met open-keuken, grote tuin, kelder,... Alles is nieuw met alles erop en eraan. Totale opp. is 130 m?.

Ik wil dat doen via de makelaar! Gisteren is er iemand geweest en zegt dat ze het huis zeker gaan verkopen tussen 145.000 - 165.000 ?. Ik geloof hen niet, omdat ze toch alleen aan hun commissie denken. Wat zijn jullie ervaringen, overdrijven ze een beetje of niet?

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 03 aug 2007 11:22

Uiteraard denken ze aan hun centen, maar bij te hoge eisen zal er geen verkoop plaats vinden...en geen verkoop is ook geen centen...aan U om te oordelen...165.000 euro is tegenwoordig een 'koopje' voor eengerenoveerde woning!

koen999

#3 , 03 aug 2007 11:28

Opletten hiermee ,

makelaars willen alleen zoveel mogelijk woningen kunnen verkopen,

het voorhouden van een te hoge verkoopprijs is een veel gebruikt trucje om mensen te overhalen bij hen in te tekenen.

Wil u een echte schatting contacteer dan uw bank en vraag welke schatters voor hen werken, en kies er daar een uit

Reclame

Lex

#4 , 03 aug 2007 13:43

Lees er ook eens de deontologische code van de vastgoedmakelaars op na: http://www.biv.be/web/biv/web/nl/plicht ... e_2006.htm

Motemse
Topic Starter

#5 , 03 aug 2007 13:56

Opletten hiermee ,

makelaars willen alleen zoveel mogelijk woningen kunnen verkopen,

het voorhouden van een te hoge verkoopprijs is een veel gebruikt trucje om mensen te overhalen bij hen in te tekenen.

Wil u een echte schatting contacteer dan uw bank en vraag welke schatters voor hen werken, en kies er daar een uit

Hallo,

Wat kost zo'n schatter eigenlijk?

Dank u

koen999

#6 , 03 aug 2007 14:09

doorgaans rekent de schatter hiervoor 125 a 150 euro
je vraagt het best wel vooraf op papier of op mail te zetten

mapleleiah

#7 , 03 aug 2007 14:31

Mag ik vragen waarom u met een makelaar in zee wilt gaan? Die mannen zorgen meestal voor meer problemen dan ietes anders. En ze kosten handenvol geld.

Waarom probeert u niet eerst uw huis zelf te verkopen? Er bestaan talloze sites waar u uw huis kunt op publiceren + een bordje "te koop" doet het ook vaak.

Een notaris zal u dan bijstaan voor het papierwerk.

Lenny

PS De prijs die de makelaar vooropstelt lijkt me niet echt onrealistisch tegenwoordig, maar u kunt inderdaad nog eens iemand anders laten schatten, bv. via een notaris.
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Motemse
Topic Starter

#8 , 03 aug 2007 14:38

Mag ik vragen waarom u met een makelaar in zee wilt gaan? Die mannen zorgen meestal voor meer problemen dan ietes anders. En ze kosten handenvol geld.

Waarom probeert u niet eerst uw huis zelf te verkopen? Er bestaan talloze sites waar u uw huis kunt op publiceren + een bordje "te koop" doet het ook vaak.

Een notaris zal u dan bijstaan voor het papierwerk.

Lenny

PS De prijs die de makelaar vooropstelt lijkt me niet echt onrealistisch tegenwoordig, maar u kunt inderdaad nog eens iemand anders laten schatten, bv. via een notaris.
Je hebt zeker gelijk! Op 2de hands.be en kapaza.be kun je het al gratis te koop stellen en voor een kleine vergoeding in diverse regionale krantjes ook. Bij mij vroegen ze een vaste commissie van 5.000 ?!

Lex

#9 , 03 aug 2007 15:10

Je kan het ook laten verkopen door een notaris!

Motemse
Topic Starter

#10 , 03 aug 2007 16:18

Je kan het ook laten verkopen door een notaris!
Wat vragen ze ervoor? Wat zijn de procedures? Om eerlijk te zeggen heb ik eerder een voorkeur naar een notaris dan een immokantoor.

Dust

#11 , 04 aug 2007 00:18

Een notaris vraagt geen extra kosten. Uiteraard betaalt de koper registratiekosten.
Jij betaalt de aktekosten. Voor meer info: www.notaris.be

dieke

#12 , 04 aug 2007 08:47

Oh jawel hoor, Dust. Ik heb toch al gehoord van 1 procent (tov de gangbare 3 bij makelaars) verkoopscommissie.

Lex

#13 , 04 aug 2007 10:12

Wat vragen ze ervoor? Wat zijn de procedures? Om eerlijk te zeggen heb ik eerder een voorkeur naar een notaris dan een immokantoor.
http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=4972 (zie reply Wesley)

Omtrent de publiciteitskosten, informeer bij een notaris bij U in de buurt.
U kan er een vinden via www.notaris.be (adressenboek)

Dust

#14 , 04 aug 2007 23:20

21%? Niets van. Wij betalen bij de notaris slechts de kosten om het te publiceren in de Streekkrant. Verder geen extra kosten.

Heye

#15 , 05 aug 2007 02:12

Hallo,

Probeer uw verkoop zef in handen te houden. Het vraagt wat inspanning maar jij bent heer en meester.
Wij betalen bij de notaris slechts de kosten om het te publiceren in de Streekkrant
Beetje belachelijk om een notaris dergelijke handelingen te laten doen terwijl je dat perfect zelf kan. Zelfs kostenloos.

Om uw woning te schatten (maar je moet ermee vertrouwd zijn) bestaat er zoiets:

https://www.kbc.be/IPA/D9e01/~N/~KBC/~B ... /~-BZIWL2P

Succes
Met vriendelijk groeten
Heye Andy

Terug naar “Kopen”