Tono Ondergoed

streetlightmanifesto
Topic Starter

Tono Ondergoed

#1 , 10 jun 2012 14:15

Beste

Ik kreeg telefoon van Tono. Ze deden de mededeling dat ze mij een boxershort zouden opsturen en dat ik enkel de verzendingskosten moest betalen. Dan zou ik ook automatisch om de zoveel maand boxershorten ontvangen die ik volledig moest betalen. Ik heb dit geweigerd, en omdat ik geen keuze kreeg om zelf te beslissen of ik dit allemaal wou, heb ik besloten een klachtenmail te sturen en Tono 'terug te pakken'. Ik had in mijn mail gezet: "Met vriendelijke groet Indien u op deze mail antwoord, bevestigt u bereid te zijn een schadevergoeding (morele schade) te betalen van een symbolische 1 euro. Vincent" (voor meer info: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 86&t=32179" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.youtube.com/watch?v=QLEx-vb2gSU" onclick="window.open(this.href);return false; )

Nu, ik had nooit verwacht dat ze zouden antwoorden. Ze hebben dit toch gedaan en nu vraag ik mij af wat ik nog kan ondernemen? :D

Hieronder zet ik even de mails:

Geachte heer, mevrouw,

Wij bevestigen uw laatste bericht en hebben nota genomen dat u deze zending niet wenste te ontvangen. Uit uw klacht hebben wij kunnen opmerken dat het telefonische marketingburo niet duidelijk is geweest tijdens het telefoongesprek. Wij zullen hen hierop aanspreken zodat zulke misverstanden in de toekomst vermeden worden.

Wij verzoeken u bij elke verdere correspondentie het bovenstaande referentienummer te vermelden.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
Tanya

Herhaling van uw bericht :
Beste
Ik kreeg vanmorgen telefoon van jullie bedrijf. Eerst kreeg ik enkele vragen waar jullie niks met te maken hebben (gewicht, lengte, welk ondergoed ik draag). Daarna kreeg ik de mededeling dat er een boxershort naar mijn adres zou worden opgestuurd en dat ik daarvan de verzendingskosten moet betalen. Ik zou ook om de 2à3 maand een nieuwe collectie boxershorts ontvangen. U leest het goed: ik kreeg een mededeling hiervan. Over een 'keuze' was geen sprake. Vindt u dat een correcte manier van marketing?
Daarna zei ik vriendelijk tegen de mevrouw dat ik liever niks ontvang. De vrouw reageerde met oude marketingstrucjes (je weet wel, Miller & Rollnick: 'ga mee met weerstand' ) en besloot toch maar verder te gaan met haar uitleg. Daarna vroeg de mevrouw of het goed was dat ze het naar mijn adres zou sturen. Plots hoor ik mijn adres aan de telefoon? Ik vraag mij echt af hoe jullie daar zijn aangeraakt. Ik vroeg dit ook aan de mevrouw en ik kreeg een vrij idiote uitleg. Daarna ging de mevrouw WEER verder met de bestelling waar ik nooit naar gevraagd had of bevestigd had.
Toen zei ik aan de mevrouw dat ik echt niks wou. Ze zei: 'dat is dan jammer voor u' en gooide de telefoon dicht.
Ik zou het heel erg apprecieeren moesten jullie toch even een woordje uitleg geven over jullie werking. Ik hoop echt op een antwoord.
Ik dank u alvast voor uw begrip en uw antwoord.
Met vriendelijke groet Indien u op deze mail antwoord, bevestigt u bereid te zijn een schadevergoeding (morele schade) te betalen van een symbolische 1 euro. Vincent

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 10 jun 2012 14:29

Ik zou het heel erg apprecieeren moesten jullie toch even een woordje uitleg geven over jullie werking. Ik hoop echt op een antwoord.
Met vriendelijke groet Indien u op deze mail antwoord, bevestigt u bereid te zijn een schadevergoeding (morele schade) te betalen van een symbolische 1 euro. Vincent
U verzoekt hen zélf te antwoorden. En als ze dan ingaan op u verzoek, en u inderdaad antwoorden, zoals u zelf vraagt, eist u daarvoor een schadevergoeding?

Lijkt mij persoonlijk toch een contradictio in terminis. (En ook een lucratieve manier om geld te verdienen indien de schadevergoeding afdwingbaar zou zijn. Dan mailt u eender wie met de vraag te antwoorden, en als ze dit doen mogen ze uw bankrekening spijzen?)

streetlightmanifesto
Topic Starter

#3 , 10 jun 2012 15:20

U verzoekt hen zélf te antwoorden. En als ze dan ingaan op u verzoek, en u inderdaad antwoorden, zoals u zelf vraagt, eist u daarvoor een schadevergoeding?

Lijkt mij persoonlijk toch een contradictio in terminis. (En ook een lucratieve manier om geld te verdienen indien de schadevergoeding afdwingbaar zou zijn. Dan mailt u eender wie met de vraag te antwoorden, en als ze dit doen mogen ze uw bankrekening spijzen?)

Dat ziet u verkeerd. Aangezien zij mij een vanalles wilden aansmeren, wilde ik die mensen een 'lesje' leren (namelijk hetzelfde doen wat zij doen, op een onverantwoorde manier dingen 'mededelen' en zo "legaal" maken). :)

Reclame

VDG2

#4 , 10 jun 2012 15:47

Ik geef u in elk geval een 10 voor originaliteit, maar vrees dat uw spitsvondigheid niet echt afdwingbaar zal zijn. :)

Voor wat betreft het ongevraagd opsturen van onderbroeken (of andere pakketjes): Indien u ongevraagd wat onderbroeken had ontvangen mocht u deze houden. Gewoon meedelen dat u niets wenst te ontvangen, en als u dan toch nog de onderbroeken had ontvangen, was het aan hen om te bewijzen dat u deze had besteld.
Dan had u alvast meer winst gemaakt dan met uw schadevergoeding van 1 euro. :)

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?p=74601" onclick="window.open(this.href);return false;

streetlightmanifesto
Topic Starter

#5 , 10 jun 2012 16:17

Ik geef u in elk geval een 10 voor originaliteit, maar vrees dat uw spitsvondigheid niet echt afdwingbaar zal zijn. :)

Voor wat betreft het ongevraagd opsturen van onderbroeken (of andere pakketjes): Indien u ongevraagd wat onderbroeken had ontvangen mocht u deze houden. Gewoon meedelen dat u niets wenst te ontvangen, en als u dan toch nog de onderbroeken had ontvangen, was het aan hen om te bewijzen dat u deze had besteld.
Dan had u alvast meer winst gemaakt dan met uw schadevergoeding van 1 euro. :)

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?p=74601" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ga hun dan maar een mailtje terugsturen met het artikel uit het wetboek erin :D

streetlightmanifesto
Topic Starter

#6 , 10 jun 2012 16:36

Dag Tanya

Ik dank je voor het antwoord. U heeft helaas de verkeerde conclusie getrokken uit mijn vorig bericht. Het marketingbureau is volgens u niet duidelijk geweest, dat is een zwaar understatement.
Als student Sociaal Werk vind ik het mijn plicht om dit te doen stoppen, dit omdat de lagere klassen van de maatschappij hier het slachtoffer van worden.

Ik heb enige tijd nagedacht en opzoekwerk gedaan hoe dit kan.

Allereerst moet ik u melden dat het marketingsbureau volgens mij de Belgische wet overtreed:

Wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument
(B.S., 29 augustus 1991, err., B.S., 10 oktober 1991)

Afdeling 8. Afgedwongen aankopen
Handelspraktijken, afgedwongen aankoop

Art. 76
Het is verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enig produkt toe te zenden met het verzoek dit tegen betaling van zijn prijs te verwerven of het anders, zelfs kosteloos, aan de afzender terug te zenden.
Het is eveneens verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enige dienst te verlenen met het verzoek die dienst, tegen betaling van zijn prijs, te aanvaarden.
De Minister kan van deze verbodsbepalingen afwijkingen toestaan voor aanbiedingen met een liefdadig doel. In dat geval moet het vergunningsnummer en de volgende vermelding “De geadresseerde heeft geen enkele verplichting, noch tot betaling, noch tot terugzending” leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig vermeld zijn op de documenten die op het aanbod betrekking hebben.
In geen geval is de geadresseerde verplicht de verleende dienst of het toegezonden produkt te betalen noch het produkt terug te zenden, zelfs niet indien een vermoeden werd geopperd dat men de dienst of de aankoop van het produkt stilzwijgend had aanvaard.

Ten tweede vind ik het gewoon niet fair van jullie om mensen op zo'n manier te behandelen. Tanya van de klachtenservice zal dit waarschijnlijk ontkennen, maar Tanya, zet je eens eventjes los van je job en stel je eens in plaats van jullie klanten?

Ik vraag mij ook af of u nu al dan niet het marketingsbureau heeft gecontacteerd? Dat is natuurlijk makkelijk in een mail te typen, maar ik zou hiervan graag een "bewijs" zien, omdat ik absoluut wil dat mijn klacht serieus wordt genomen.

Indien u daartoe niet bereid bent, zie ik mij genoodzaakt een officiële klacht tegen jullie neer te leggen en mij hier nog verder in te verdiepen.

Met vriendelijke groet

Vincent

Turaki

#7 , 10 jun 2012 16:50

Er lopen al genoeg klachten tegen dergelijke bedrijven bij de economische inspectie (hele dossiers vol klachten om juist te zijn), en het enige dat bereikt wordt is dat bij het eerste telefonische contact nu (meestal toch) men alles meedeelt waartoe men wettelijk verplicht is (maar ook geen letter meer).

Dus dien gerust nog klacht in, maar ik vermoed dat het telefoontje dat u ontving net voldoende opgebouwd was (de telefonisten lezen ook maar een script af) om juridisch in orde te zijn. Zolang de wetgever en controle-organismen niet beter hun werk doen, zal er weinig veranderen vrees ik.

Wil u deze bedrijven echt raken, stem dan niet in met enige zending naar u (of indien het gaat om een gratis kennismakingspakket, expliciet enkel met dat pakket), en betaal alles wat u later ontvangt niet (zoals uit de wetgeving volgt uw recht is). Zo raakt u ze financieel, het enige waar ze nog gevoelig aan zijn.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jun 2012 13:43

@topic starter: u hebt uiteraard het telefoongesprek opgenomen zodat u ook daadwerkelijk kan bewijzen wat u beweert in uw oorspronkelijke mail? Verder is het, zoals hierboven reeds gezegd een vreemde stelling dat u schadevergoeding wenst voor een telefoongesprek dat niet naar uw wensen is gelopen. Is het juist als ik stel dat u tot nu toe nog geen enkel ongevraagd product toegestuurd hebt gekregen en er u nog geen enkele betaling geVraagd is? Indien dit zo is, heeft Tono zich perfect geschikt naar uw wensen om u niets op te sturen, en begrijp ik echt niet waarover u wil klagen?

Ik vrees dat u zich lichtelijk belachelijk maakt met uw laatste mail. "Tanya" heeft aan u helemaal niets te bewijzen. U hebt bovendien geen enkele grond om een "officiële klacht" neer te leggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#9 , 12 jun 2012 18:56

@streetlightmanifesto
Misschien dan wel de juiste wetgeving gebruiken? :wink:

Wat je zegt klopt nogal wat dossiers bij Ocmw zijn over dit soort schulden/zaken.
Waar ik werkte hadden we ook regelmatig dit soort situaties.
Spijtig genoeg is dit geen prioriteit voor de parketten ... en worden klachten via strafrechtelijke procedure meestal geseponeerd.

http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

VDG2

#10 , 12 jun 2012 19:06

@Franciscus, vergeef hem, ik heb gelinkt naar een vorig topic i.v.m. deze materie, maar de link naar fgov in die post werkt blijkbaar niet meer.

Franciscus

#11 , 12 jun 2012 22:59

Het zei zo....
Ik heb dat ook eens gehad examen burgerlijk recht leg uit de Pauliaanse vordering ... ik aequiliaanse aansprakelijkheid in geuren en kleuren uitgelegd ...na mijn betoog ... ja ja dat was zeer goed maar .... de vraag was de Pauliaanse juist ja .... heb toch eventjes moeten slikken ... en ben dan deze beginnen uit te leggen.
Was na enkele zinnen niet meer nodig ...ik zie dat je het kent ... ja zenuwen he....

:lol: :lol:

Ruffo

#12 , 16 jul 2012 20:07

Tono (met veilige basis en zetel in Zwitserland) is weer goed bezig, zo te lezen. Economische Zaken werd al op de hoogte gebracht van de recente nieuwe vloedgolf.

"Onbekende beller": niet opnemen!

Maar, en dit is ook al ietsje delicater, ze doen het nu ook per mail! Niet reageren. Wissen. In spam plaatsen.
Instemmen per mail is geen stilzwijgende instemming meer: daar blijft bewijs van over.

Er zijn er velen die via de telefoon agressief ronselen: wijnen verkopers, internetproviders, Jehova enz. Tot vervelens toe.
Niet opnemen is al even hinderend en tergend: dagelijks of wekelijks herhaalde oproepen tot men ooit eens opneemt.
Dan valt er wel weerwerk te leveren want meestal gaat het vanuit een callcenter door iemand met een behoorlijke radde (Hollandse) tongval.

Trouwens, met enige juridische ervaring, meen ik dat "streetlightmanifesto" het artikel 76 van de Consumentenwetgeving ad rem citeert.
Spijtig genoeg doet Tanya gewoon maar de haar opgedragen ondankbare job, maar krijgen de zogenaamde gefolterde klanten de daver op het lijf bij eventuele dreigende aanmaningen tot betaling.

Zwitserland is bijzonder moeilijk te vatten, en weet die Tono, en daar trekken zij zich daar dus ook niets van aan.

Ik vraag me eigenlijk af of het niet nuttiger zou zijn even te dreigen met een klacht bij de Politie wegens voortdurende schending van de privacy?
Carpe Diem

nelejuan

#13 , 03 nov 2012 13:02

heb me ook zo een pakketje besteld van tono met verzending van 2euro90 nu lees ik hier allemaaal slechte dingens over hun dus heb ik men abonnement afgezegd via hun site en via mail heb er nog is goed mijn mailadres bij gezet en men klantennummer vermits ik met een ander mailadres naar hun mailde en gezegd dat ik geen pakketjes meer wens te ontvangen en dat ze het moeten stopzetten 2 dagen later kreeg ik mail terug wij hebben nota genomen van u bericht hopelijk is het nu in orde heb er nog voor de zekerheid bij gezet dus mijn abonnement op terug mailadres erbij gezet en klantennummer is nu afgesloten wacht nog altijd op dat antwoord heb het gisteren gestuurd

jinan

#14 , 03 nov 2012 14:34

en nu sta je daar dus zonder onderbroek...

nelejuan

#15 , 03 nov 2012 17:17

ik heb die al aan gehad en ook de 2 euro 90 betaald daarna heb ik men abonnement afgezegt

Terug naar “Consumenten Koop”