Probleem met onderverhuur en huisbaas

dinges
Topic Starter

Probleem met onderverhuur en huisbaas

#1 , 14 mei 2012 16:27

Ik huur een deel van een gezinswoning in leuven. Deze is opgesplist in een studio en het deel dat ik huur is met 4 slaapkamers. De eigenaar van het pand is een venootschap die zijn maatschappelijke zetel ook nog staat op dit adres.
De Leuvense bouwinspectie is nu een zaak tegen de eigenaar begonnen omdat dit ingaat tegen de bestemming van het gebouw.
Bij het begin van de huur heb ik als hoofdhuurder schriftelijke en getekende toestemming van de huisbaas gekregen. Ik heb hem ook steeds via mail op de hoogte gehouden van de bewoners (zoals door hem gevraagd).
Nu krijg ik een brief van zijn advocaat dat ik geen toestemming heb om onder te verhuren en dat door mijn schuld de bestemming van het gebouw veranderd en dat dit niet mag zoals staat beschreven in het huurcontract. Ik heb tot 15augustus gekregen om dit in orde te brengen of er wordt een zaak aangespannen om het huurcontract op te zeggen en ons er uit te zetten. (vorig jaar heeft hij dit ook al is geprobeerd op basis van een te late betaling van huurgeld maar daar heeft hij geen gelijk in gekregen. Dit is dus de tweede keer op een jaar tijd dat hij via het gerecht probeert om ons er uit te zetten)

Is het feit dat ik van hem zwart op wit heb dat ik mag onderverhuren niet genoeg om deze hele zaak te stoppen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2012 16:45

Met het getekende akkord van de verhuurder sta je zeer sterk tegenover hem.
Indien de stad leuven echter naar de rechtbank stapt en eigenaar wordt veroordeeld, zal dat ook voor u gevolgen hebben , en mogelijks een verbreking van de overeenkomst. Hij zal u dan wel moeten betalen voor de door u geleden schade en eventuele onderhuurverliezen.
Zit die eigenaarsmaarschappij ook in dat gebouw, of hebben ze er alleen maar hun adres?
NB: in Leuven mogen gezinswoningen niet meer worden opgedeeld in verschillende wooneenheden. Is al jaaaaaaaren zo.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2012 18:41

Beschikt u over de ganse woning?
Dus kan het adres van de firma een fake adres? Enkel een postbusadres.
Huurt u onder dus afgescheiden gedeelten of samen delen en ieder een slaapkamer?
Bent u student ga eens langs de sociale dienst van uw hogeschool/univ.

Reclame

dinges
Topic Starter

#4 , 15 mei 2012 00:12

Beschikt u over de ganse woning?
Dus kan het adres van de firma een fake adres? Enkel een postbusadres.
Huurt u onder dus afgescheiden gedeelten of samen delen en ieder een slaapkamer?
Bent u student ga eens langs de sociale dienst van uw hogeschool/univ.
Ik begrijp zelf niet zo heel goed hoe alles ineen zit. Naar hun woorden: " de woning is naakte eigendom van de vennootschap."
De vennootschapszetel is gevestigd op ons adres op maar hier is geen bureau van hun firma (het zijn ondertussen 3 firma's die op dit adres staan). Zij hebben enkel een bus in de gang hangen waar wij hun post insteken.
Ik huur het gelijkvloers en eerste verdiep waarin 4 slaapkamers zitten. Hier verdien ik niets op aangezien wij op het principe van een gemeenschapshuis samenleven.
Hierboven op het 2de verdiep is nog een studio waar ik niets mee te maken heb. Naar wat ik hoor heeft de bewoonster van de studio geen enkel probleem ivm de rechtszaak tegen de eigenaar aangezien zij haar domiciliëring niet op dit adres heeft staan. Bij de dienst bewoning zijn ze ook niet op de hoogte van de studio die in de gezinswoning is gebouwd want de eigenaar heeft dit nooit aangegeven.
Ik ben geen student meer maar ga zowiezo eens langs bij de huurdersbond. Ben wel al op zoek naar een advocaat want vrees dat dit niet zomaar opgelost gaat worden met een brief dus moest iemand mij een goede advocaat kunnen aanraden in Leuven zou ik dat graag horen.

Turaki

#5 , 15 mei 2012 09:40

Indien firma daar niet gevestigd, mogen zij dit adres niet gebruiken. Spreek hierover de wijkagent aan om dit controleren.

Terug naar “Huren”