verantwoordelijkheid geschonken kat

YannickC
Topic Starter

verantwoordelijkheid geschonken kat

#1 , 13 mei 2012 11:52

Hallo, ik ben redelijk nieuw hier (ondanks ik al een langere tijd wel een account heb).
Ik weet ook niet of ik mijn bericht juist plaats, indien niet hoor ik het wel...

We (ik en mijn vriendin) zitten verveeld met volgende situatie die ik zo beknopt en duidelijk mogelijk ga samenvatten.

We hebben een tijdje geleden een poes weggegeven aan een kennis.
De reden daarvan is simpelweg dat het echt niet makkelijk is met een poes op een appartement als je fulltime werkt.

Kort nadat we de poes weggegeven hebben (inclusief veel speelgoed ...) werden op facebook uitgemaakt voor dierenhaters, ...
Goed tot daar toe kunnen we het nog over ons laten gaan.

Maar nu bleek de kat ziek te zijn , iets waar we totaal niets van wisten.
Nu hebben ze ondertussen tot 600 euro (ja 600 euro!) aan kosten gedaan aan die kat.
Iets wat wij zelf nooit zouden doen voor een kat.

Nu het probleem is dat de kat nog op onze naam stond op het papiertje bij de dierenarts.
Ze proberen er dan ook mee te dreigen dat wij die facturen moeten betalen.
Maar wij hebben nooit inspraak gekregen of wij al dan niet die kosten zouden doen aan deze kat.

Verder heeft de kat geen chip en is voor zo ver ik weet de kat niet onder ons verantwoording.
Dat is ook wat de dierenarts ons vertelde (niet de dierenarts in kwestie).
Ze hebben ook de facturen betaald en de facturen staan op de kennis haar naam (en dus niet op de onze).
Dit weten we omdat ze de facturen in onze bus komt steken.

Kan iemand bevestigen dat we hier in ons recht zijn ?

Al erg bedankt! want het begint erg stresserend te worden heel dat gedoe.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 13 mei 2012 12:32

De reden daarvan is simpelweg dat het echt niet makkelijk is met een poes op een appartement als je fulltime werkt.
Klopt in het geheel niet. Tenzij je natuurlijk bedoelt dat je zodanig veel en lang weg bent van huis dat je ze niet kan voeden.
Kort nadat we de poes weggegeven hebben (inclusief veel speelgoed ...) werden we op facebook uitgemaakt voor dierenhaters, ...
Dierenhaters is natuurlijk sterk overdreven. Eerder spijtig genoeg een van de vele duizenden mensen die een dier in huis nemen maar dan hun verantwoordelijkheid niet willen of kunnen opnemen tov het dier. Je eerste post waarin je verkeerd inschat dat je een kat geen 8h per dag kan of mag alleen laten bevestigd mijn vermoeden dat jij en je vriendin misschien niet geschikt zijn als ouder voor een dier. Dat is natuurlijk je eigen schuld niet, niet iedereen heeft de nodige affiniteit met dieren.
Maar nu bleek de kat ziek te zijn , iets waar we totaal niets van wisten.
Nog een bevestiging erbij dat je beter geen kat of welk ander dier in huis had genomen. Normaal gesproken, ik zeg wel meestal dus niet altijd, zou je toch kleine verschillen in gedrag moeten opgemerkt hebben. Afhankelijk hoe sterk de persoon gehecht is aan het dier zou hem dat doorgaans moeten opvallen.
Nu hebben ze ondertussen tot 600 euro (ja 600 euro!) aan kosten gedaan aan die kat.
Iets teveel vind ik dat nu ook weer, niet iedereen kan dat betalen, zij zullen dan wel heel veel van die kat houden.
Iets wat wij zelf nooit zouden doen voor een kat.
Dat is verkeerd, een kat is niet meer of minder dan een hond. Maar nogmaals een bevestiging dat u die nodige affiniteit met een dier niet aangeboren is.
Nu is het probleem is dat de kat nog op onze naam stond op het papiertje bij de dierenarts. Ze proberen er dan ook mee te dreigen dat wij die facturen moeten betalen. Maar wij hebben nooit inspraak gekregen of wij al dan niet die kosten zouden doen aan deze kat.
Als ik het goed begrijp beschouwen zij dit alsof ze de figuurlijke "kat in een zak" gekocht hebben (gekregen dus in feite)
Kan iemand bevestigen dat we hier in ons recht zijn ?
De dierenarts heeft gelijk en U bent in uw recht en zij hebben geen (katte) poot om op te staan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

YannickC
Topic Starter

#3 , 13 mei 2012 13:54

Bedankt John voor jouw uitgebreid antwoord.

Wel wil ik nog even duidelijk maken dat we echt diep nagedacht hebben voor we de kat weg deden.
Als je thuis komt en elke dag eerst nog een uur kan kuisen voor alle kattenharen weg te krijgen
(ik ben allergisch , en ze had die katten al voor ze mij kende) dan is dat wel een extra last.
Zo erg dat mijn vriendin er letterlijk stresstekenen van kreeg.
En dat is lang niet de enige reden...

Het meest belangrijke weten we nu en daarvoor dank!

Reclame

JohnD

#4 , 13 mei 2012 15:35

Als je allergisch bent is het natuurlijk "not done" om een kat in huis te halen. Wat je zegt van katteharen weg te krijgen dat is bijna onmogelijk. Voor kathaarallergie bestaan er wel pilletjes voor dacht ik. En tenslotte wist je dat allergie in feite steeds meer voorkomt wegens de scheikundige producten waar we dagelijks mee in aanraking komen, maar ook soms door de mens zelf veroorzaakt word wegens overdreven hygiene ? De juiste middelweg zoeken is het probleem. Maar door overdreven hygiene kan het menselijk lichaam in feite nooit een weerstand tegen bakterien opbouwen. Daarom dat daklozen en landlopers bijna nooit ziek zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

artemis

#5 , 13 mei 2012 17:55

Nee ze kunnen je niet verplichten die rekeningen te betalen maar als dierenvriend en vooral kattenliefhebber zou ik in dit geval misschien wel in de onkosten bijdragen, al zal je dat niet willen horen.
Het minste wat je kan zeggen is dat jullie ex-kat het wel getroffen heeft bij haar nieuwe eigenaars. Die heeft daar een gouden mandje gevonden.

Wat was er aan de hand met de kat als ik vragen mag? Welke ziekte had ze? Dit vraag ik zuiver uit interesse.

Kijk sommige mensen zullen zeggen dat 600 euro teveel kosten zijn maar als je het beestje graag ziet en de genezingskansen zijn hoog, dan doe je dat gewoon. Er wordt de dag van vandaag al genoeg geld uitgegeven aan allerlei absoluut niet noodzakelijke dingen, waarom dan niet je kat genezen.
Bij mijn kater van 11 à 12 jaar werd een te snel werkende schildklier vastgesteld en dat is ook al een dure grap met regelmatige bloedonderzoeken en dure medicatie. Ik overweeg zelfs een radiojoodbehandeling in Merelbeke die 95% kans op volledige genezing geeft en die kost meer dan 600 euro. Ben ik gek? Wel er zijn andere zaken waar ik moeilijker geld aan kan uitgeven zoals aan een iPad of een smartphone, ik hoef dat niet. Enkele maanden terug hebben ze tegen mijn auto van 18 jaar oud gereden en heb ik 850 euro van de verzekering getrokken. Ik laat die bluts toch niet maken en gebruik dat bedrag dan liever om mijn kater beter te maken. Voor mij is dat belangrijker dan een uitgeblutste auto.
Het is allemaal een kwestie van prioriteiten....

Ik hoop dat jullie de les geleerd hebben van nooit geen huisdier meer in huis te halen. Een kat neem je voor pakweg 15 jaar en vroeg of laat komen er meestal kosten aan.

artemis

#6 , 13 mei 2012 19:43

Dit is alvast geen 'juridisch probleem' maar als die mensen de goedheid hadden om jullie kat over te nemen om dan vast te stellen dat ze ernstig ziek was en ze daarop in jullie ogen teveel dierenartskosten hebben uitgegeven zou je je kunnen afvragen hoeveel jullie dan wel hadden willen uitgeven om de kat te genezen. Je zou dan bv dàt bedrag aan die mensen kunnen geven als bijdrage. Een gerust gemoed is ook veel waard.

Allergie..... (en je zegt zelf 'En dat is lang niet de enige reden...') is een excuus om een kat weg te doen, maar ook het meest misbruikte....
Er bestaan inderdaad pilletjes voor Zyrtec, Xyzall, Aerius, noem maar op. Ik heb ze zelf jarenlang voor andere allergieën geslikt. Trouwens de allergenen van de kat zitten niet in de haren maar in de huidschilfers en het speeksel. De minuscule huidschilfers dwarrelen in de lucht en hangen dan ook hoog aan de muren en aan het plafond. Als ik aan mensen met een zogenaamde kattenallergie vraag of ze zich hebben laten testen (met meer dan een misleidend bloedonderzoek) zeggen ze meestal 'nee'. Vaak hebben die dan gewoon een huisstofmijtallergie.

YannickC
Topic Starter

#7 , 13 mei 2012 20:54

Sommige mensen lijken blijkbaar de situatie beter te kennen dan ikzelf.
Laat mij nog even heel duidelijk zeggen dat we op voorhand nog duidelijk hadden gezegd dat we zelf kosten wouden delen voor sterilisatie.
Moest de persoon in kwestie normaal gereageerd hebben en ons niet zwart gemaakt hebben (ook VOOR ze wist dat de kat ziek was) dan hadden we er inderdaad over gedacht om bij te leggen.
Maar haar manier van handelen heeft alle sympathie voor haar doen verdwijnen. We blijven enkel over met stress, ongerustheid en teleurstelling. En het laatste dat we nu aan haar gunnen is dat we gaan bijleggen.

En voor we hier een kattentopic van maken komen we even terug to the point.
Ik dank jullie voor de duidelijkheid omtrent de kosten.
Als er nog nuttige reacties zijn hier over, hoor ik het graag.
Maar laat alle gewetens/kat toestanden aub voor een ander topic want jullie weten echt niet heel het verhaal...

Hier was ook nog gevraagd wat de kat juist heeft.
Dat is iets waar we zelf ook geen idee van hebben, want dat hebben ze ook niet gezegd.
We hadden ook zelf geen idee dat de kat ziek was voor we ze weg deden.
Hadden we dit wel geweten, dan zouden we zelf wel ook naar dierenarts geweest zijn met de kat.

Turaki

#8 , 13 mei 2012 22:43

Juridisch gezien is een kat een voorwerp. En bij voorwerpen die niet duidelijk een eigenaar hebben (bewijs via aankoopbon of iets anders) geldt bezit als eigendom. Het feit dat de kat nog op uw naam staat bij de dierenarts vormt geen bewijs van eigendom. Nieuwe eigenaars gaan naar de dierenarts, zij moeten de kosten maar betalen. Willen ze dat jullie meebetalen, moesten ze dit maar op voorhand gevraagd hebben.

Daarnaast, indien ze de kosten op u willen verhalen, zie ik als enige manier dat ze kunnen doen door te bewijzen dat u hen bedrogen heeft, en wetend een ziek dier aan heeft gegeven. Maw, ze zouden moeten bewijzen dat u op de hoogte was van de toestand van de kat.

En als laatste punt (of-topic), TS heeft geen kat genomen, zijn vriendin had er reeds één voor hij bij haar ging wonen. Dus hem als onverantwoord bestempelen omdat hij een huisdier had, gaat mij wel wat ver. Bovendien is het goed mogelijk dat hij de allergie pas ontdekte op dat moment. En dan nog, er zijn genoeg katten die overal ter velde worden achtergelaten, of zelfs koudweg afgemaakt (en niet altijd op diervriendelijke wijze). TS heeft tenminste de moeite gedaan om een nieuwe thuis te zoeken toen ze beseften dat ze het dier niet konden houden. Voor mij heeft TS voldoende zijn verantwoordelijkheid opgenomen, zonder nu nog te moeten horen dat hij eigenlijk niet geschikt is om voor dieren te zorgen (we kunnen hier meteen uit afleiden dat kinderen misschien ook geen goed idee is?). Enkel juridisch advies, zonder het vingertje graag.

JohnD

#9 , 14 mei 2012 05:09

Verwijderd door JPV

Turaki

#10 , 14 mei 2012 08:51

En als laatste punt (of-topic), TS heeft geen kat genomen, zijn vriendin had er reeds één voor hij bij haar ging wonen. Dus hem als onverantwoord bestempelen omdat hij een huisdier had, gaat mij wel wat ver.
Waar haal je dat ?? Jij bezit dan wel informatie die ik in het geheel niet kan afleiden of vinden in de eerste post van de TS.
Bovendien is het goed mogelijk dat hij de allergie pas ontdekte op dat moment.
Idem, weet ik niet en kan ik niet afleiden uit de 1ste post van TS. Had ze of hij dat gezegd had ik die opmerking dan ook niet gemaakt. Waar jij het m/v zijn van de TS vandaan haalt is mij ook niet duidelijk. Ik dacht dat het 2 samenwonende vriendinnen waren.
Bedankt John voor jouw uitgebreid antwoord.

Wel wil ik nog even duidelijk maken dat we echt diep nagedacht hebben voor we de kat weg deden.
Als je thuis komt en elke dag eerst nog een uur kan kuisen voor alle kattenharen weg te krijgen
(ik ben allergisch , en ze had die katten al voor ze mij kende) dan is dat wel een extra last.
Zo erg dat mijn vriendin er letterlijk stresstekenen van kreeg.
En dat is lang niet de enige reden...

Het meest belangrijke weten we nu en daarvoor dank!
Soms is het nuttig om ook de andere posts van TS te lezen, daar deze soms aanvullende informatie bevatten. En goed, m/v was een gok, op basis van de naam.
En dan nog, er zijn genoeg katten die overal ter velde worden achtergelaten, of zelfs koudweg afgemaakt (en niet altijd op diervriendelijke wijze).
So what ? Eentje meer of minder kan dan geen kwaad zeker ? Een dierenvriend zegt zoiets niet.
Mijn punt was dat TS veel slechter had kunnen doen. Zelf heb ik al genoeg kleine katjes aan een nieuwe thuis geholpen, waar ik evengoed de oorspronkelijke eigenaars het op hun manier had kunnen laten oplossen (de zak in, zoals ze zeggen).

En tot slot, dit is een juridisch forum. Dieren zijn, juridisch gezien, voorwerpen. Of u dat correct vindt of niet, is hier totaal irrelevant. Alle commentaar op TS zijn gedrag hoort hier niet, tenzij hij hiermee een wet overtreden heeft.

YannickC
Topic Starter

#11 , 14 mei 2012 09:09

Mijn punt was dat TS veel slechter had kunnen doen. Zelf heb ik al genoeg kleine katjes aan een nieuwe thuis geholpen, waar ik evengoed de oorspronkelijke eigenaars het op hun manier had kunnen laten oplossen (de zak in, zoals ze zeggen).

En tot slot, dit is een juridisch forum. Dieren zijn, juridisch gezien, voorwerpen. Of u dat correct vindt of niet, is hier totaal irrelevant. Alle commentaar op TS zijn gedrag hoort hier niet, tenzij hij hiermee een wet overtreden heeft.
Dat is ons gedacht hier ook van.
Soms hebben we al spijt dat we ze weg gegeven hebben. Maar we hebben echt niemand ertoe verplicht, ze had 100% de keuze.
Als ze die niet had aanvaard dan hadden we waarschijnlijk wel iemand anders gevonden. en in het slechte geval naar het asiel.
In een zak steken (zo als echt wel veel mensen doen) zouden we niet over ons hart krijgen.

En om nog enkele dingen op te helderden, die eigenlijk niet ter zake doen om de vraag in kwestie te beantwoorden...
Ik ben een man en heb astma en allergie al vanaf ik kind ben...

JohnD

#12 , 14 mei 2012 10:08

verwijderd door JPV

YannickC
Topic Starter

#13 , 14 mei 2012 10:53

Jongens jongens, Laat ons hier niet te ver over uitweiden over wie en wat en welke informatie hij had bij het antwoorden van een bericht.
Ik voel me door niemand aangevallen en ik ben geholpen en dat lijkt mij het voornaamste.
Dus het lijkt mij niet zinvol om hier nog verder over te discuteren ;-)

Terug naar “Andere”