Niet besteld pakket aangenomen, wat moet ik nu doen?

BlushingMermaid
Topic Starter

Niet besteld pakket aangenomen, wat moet ik nu doen?

#1 , 07 mei 2012 23:24

Hallo

Vandaag is er iemand van TNT Post langsgeweest en heeft mijn moeder een pakket aangeboden. Het stond op ons adres en de naam was ook juist, daarom heeft zij het ook aangenomen en een handtekening geplaatst. In dat pakket zaten allerlei prullaria ter waarde van minder dan 50 euro, maar ook een overschrijvingsformulier. De betaling zou binnen 14 dagen dienen te gebeuren.

Nu blijkt dat het pakket verzonden werd door een web-shop, maar wij hebben daar nooit iets besteld. Toch slagen ze er in om een klantnummer (fictief?), de volledige naam en adresgegevens uit hun hoed te halen. Ik begrijp niet hoe dit kan. Misschien heeft iemand anders in onze naam een bestelling geplaatst, maar ik kan me niet voorstellen wie dit dan zou hebben gedaan.

Wij hebben geen nut aan deze spullen en we zouden ze dan ook kunnen terugsturen, maar ik heb op allerlei fora gelezen dat deze winkel dan betwist de volledige verzending te hebben ontvangen of zij beweren niets te hebben ontvangen, en dat zij op die manier dan de mensen een loer proberen te draaien. De winkel is niet per e-mail bereikbaar (heel vreemd voor een webshop), en hun telefoonnummer is een duur 0900 nummer.

Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken? Toch opsturen? Aangetekend? Of toch voet bij stuk houden, hun een aangetekende betwisting schrijven en om een order- of bestelbevestiging vragen waaruit blijkt dat wij iets besteld zouden hebben?

Ik hoop dat u ons heel goed kunt helpen, als u meer info nodig hebt: vraag gerust.

Bij voorbaat dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 08 mei 2012 00:08

vermoedelijk zal het hier gaan om een poging tot gedwongen aankoop

om het simpel te houden,

ze sturen u iets op in de hoop dat u zal betalen om vervolgens u te melden dat u een overeenkomst bent aangegaan.

wettelijk gezien mag u zulke zendingen houden en bij betwisting zal de webshop dienen aan te tonen dat u ( of uw moeder ) een bestelling heeft geplaatst, de handtekening van uw moeder kan hoogstens worden aanzien als bewijs dat zij het pakje in ontvangst heeft genomen.

Turaki

#3 , 08 mei 2012 09:05

Wettelijk gezien moet u niets doen. Mogelijks sturen ze u nog wel een aanmaning, en daarna een brief van een incasso-bureau, en daarna hoort u er niets meer van.

Als u echt zeker wil zijn, stuur hen dan via AS de melding dat u geen bestelling heeft gedaan, en vraag hen om bewijs van het tegendeel. Dat u, tot u dit bewijs heeft ontvangen, geen verdere communicatie wil.

Reclame

klungel

#4 , 08 mei 2012 10:55

http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... _indienen/" onclick="window.open(this.href);return false;

niet vergeten (online)klacht in te dienen

eventueel stuur je een email waarin je duidelijk maakt niks te hebben besteld en dat ze hun pakket terug mogen komen halen u bent immers verplicht het terug te geven

burgerlijk wetboek
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.

in de toekomst , "voor ontvangst" vermelden bij de handtekening

Turaki

#5 , 08 mei 2012 11:29

u bent immers verplicht het terug te geven

burgerlijk wetboek
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.
Fout. Hier is sprake van gedwongen verkoop, omdat TS een pakket ontving dat ze niet bestelde, en hiervoor betaling wordt gevraagd.
Toepasselijke wetgeving:

Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.
Artikel 85: Zijn oneerlijk, de handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten die:
2° agressief zijn in de zin van de artikelen 92 tot en met 94.
Artikel 86: Oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten zijn verboden.
Artikel 94: Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken:
6° vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd.

Hieruit volgt dat zowel het vragen om betaling, als het vragen om terugzenden of bewaren voor ophaling, verboden is. TS mag het ganse pakket dus houden, en hoeft geen verdere aktie te ondernemen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mei 2012 11:37

burgerlijk wetboek
En wie zegt dat de topic starter dit pakket niet wil teruggeven als de verzender er om komt? Bovenstaand artikel zegt enkel dat het moet teruggegeven worden (en zelfs dat is niet zeker als ik bovenstaande reactie lees), niet dat de topic starter het ZELF moet terugsturen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#7 , 09 mei 2012 12:51

Klungel has left the building! Kan je zoiets zelf doen of heb je daarr een voetafdruk van een mod op je broek voor nodig?

Gebruiker21

#8 , 09 mei 2012 12:55

Ofwel heb ik iets gemist in tussentijd, ofwel begrijp ik niet goed waarom klungel "de building geleft heeft" ;-). Was de wettekst die hij aanhaalde dan zo "ongehoord"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”