Weigering erfenis en begrafeniskosten

Led
Topic Starter

Weigering erfenis en begrafeniskosten

#1 , 03 mei 2012 18:23

Beste,

Vraag me niet waarom, die zaak ligt veel te complex, maar ik wil later graag mijn erfenis weigeren.
Mijn moeder heeft geld, vrij veel geld , naar mijn normen dan. Zij heeft dat geld op meerdere banken verdeeld en weet ik wat nog allemaal voor dingen mee gedaan.
Ik weet dat zij bepaalde eisen heeft wat haar begrafenis betreft en dat die veel geld kosten. Zij beweerd daar geld voor opzij te hebben, verder weet ik ook niet wat of waar.
Het komt erop neer dat ik haar erfenis niet wens, dat ligt emotioneel. Voor mij komt het erop neer, ik heb nooit haar liefde gekregen en ik weiger dan ook al het andere. Zij heeft heel haar leven alles "gekocht" en ik wens daar niet aan mee te doen.
Maar... nu komt het probleem. Als ik mijn erfenis weiger, ben ik dan verplicht haar begrafenis te betalen of zelfs maar haar begrafenis te regelen?
Ik ben enig kind. Mijn moeder is hertrouwt, maar mijn stiefvader heeft dementerende alzheimer en kan niet zelf meer beslissen. Ik heb wel een stiefzus, daar heb ik geen contact mee.
Wij leven van 1 inkomen, dat van mijn man en wij hebben 2 kinderen, waaronder 1 mindervalide. Financieel kunnen wij geen begrafeniskosten dragen. Wij hebben nu al de hulp moeten inroepen van het zorgloket en welzijnsloket van de OCMW om hulp te krijgen binnen ons gezin.
Belanden wij als gezin niet in de schulden als ik mijn erfenis weiger en ik aansprakelijk wordt gesteld voor de begrafeniskosten?
Graag wat info, want ik maak me zorgen.

Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2012 18:40

In principe worden begrafeniskosten betaald met de erfenis.
Echter deze kunnen ook op de naaste familie verhaald worden.
U dient afstand te doen van nalatenschap via een verklaring op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van arrondissement van uw woonplaats.
U kan ook de erfenis aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving ( dan weet je wat er aan waarde is)
Opgelet gezien u kinderen hebt en u de enigste erfgenaam bent voor de erfenis zijn zij de volgende begunstigden.... (lees zeker bijdrage van Wanton in juridisch forum)
http://www.elfri.be/nalatenschap-verwer ... e-erflater" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.seniorennet.be/Pages/Geld_we ... srecht.php" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=30847" onclick="window.open(this.href);return false;

Oude Belg

#3 , 03 mei 2012 19:48

De begrafeniskosten en de laatste ziekenhuiskosten dienen betaald te worden, ook als u de erfenis verwerpt.

Ik citeer medelid Demoor :

‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten.Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351)

‘De kosten van verpleging die onmiddellijk aan het overlijden voorafgaan,maken een schuld uit van de nalatenschap van de overledene.Ze vallen EVENEENS onder het voorwerp van de onderhoudsverplichting van art.205 B.W. indien aan de voorwaarden hiertoe is voldaan,ook ten aanzien van de verwerpende erfgenaam‘(Vred.Merksem 15 juli 1999, Rechtskundig Weekblad 2000-01,991-995,noot VANWINCKELEN,K.,Enkele beschouwingen over begrafeniskosten,kosten van de laatste ziekte,OCMW-dienstverlening en de verwerpende erfgenaam).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

wanton

#4 , 03 mei 2012 20:26

U hoeft nu nog niet te beslissen , dat mag trouwens niet zolang de erfenis niet is 'opengevallen'. Wanneer uw moeder sterft , aanvaardt u de erfenis onder boedelbeschrijving. Er wordt eerst een inventaris opgemaakt , zowel actief als passief. De begrafeniskosten worden meegerekend. U krijgt uw deel als er overschot is. Ik zou het gek vinden dat u een deel van hetgeen u toekomt , zomaar zou weigeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#5 , 04 mei 2012 11:04

en bekijk het zo: als er een erfenis is, kan je dit vermogen laten vastzetten voor de erfenis van je kinderen later.
als je om emotionele reden je erfenis principieel weigert, moet je je kinderen daarom niet ontzeggen wat hen later in rechtstreekse lijn zou toekomen.
Beeld je in dat je kinderen later ontdekken dat je 200 000 euro aan vadertje staat hebt geschonken terwijl zij er na uw overlijden eigenlijk recht op hebben. alleen beslist u nu in hun plaats (ze zijn minderjarig) dat ze het later niet krijgen.
Dan kan dat weer voor strubbelingen zorgen...
Gewoon opzij zetten dat geld voor de kinderen later. Ze zullen het zeer apprecieren....

JPV

#6 , 04 mei 2012 13:47

Of u kan het, na aftrek van eventuele successierechten, schenken aan een vereniging die de maatschappij probeert te veranderen ivmn het probleem dat u met uw moeder had.

fictief voorbeeld: als je mag je altijd sloeg, zou je de erfenis kunnen schenken aan een vereniging die intra-familiaal geweld bestrijdt. Op die manier kan je mss symbolisch een eind aan het probleem stellen.

abby

#7 , 04 mei 2012 14:08

Wie zegt dat jij niet eerst heengaat en dat jouw moeder een lang leven te wachten staat. Dan hoef jij je geen zorgen meer te maken om erfeniskwestie. Ik zou eerst wachten en zien wie het eerst sterft... :-)

JPV

#8 , 04 mei 2012 14:18

Ik denk dat het niet slecht is dat iemand zich op voorhand daar al over informeert. Wachten tot een mogelijk probleem zich stelt is misschien goed in sommige sectoren, maar zeker niet altijd...

Led
Topic Starter

#9 , 06 mei 2012 19:47

OK, abby probeert het grappig op te vatten. Misschien ook wel beter zo.
Had ik idd. nog niet zo bekeken dat ik het mijn kinderen dan zou misgunnen. Ik denk ook vaak dat haar vriendinnen me later weeral gaan zwart maken, omdat ik toch geld zou aanvaarden. Mss; denk ik te emotioneel...

Alvast bedankt voor de info.

klungel

#10 , 07 mei 2012 05:47

Ik denk ook vaak dat haar vriendinnen me later weeral gaan zwart maken, omdat ik toch geld zou aanvaarden.
uw eigen rechten ontzeggen omwille van wat andere ervan zouden kunnen denken is zowat het slechtste wat je kan doen , eens leren foert zeggen en uw voeten vegen aan wat anderen ervan denken , aanvaardt wat u toekomt je zal er u veel beter bij voelen dan andersom

eylis

#11 , 07 mei 2012 08:34

precies wat klungel zegt, en bovendien: als ik je goed begrijp les: maak je je zorgen over wat later rondverteld zou kunnen worden in de kennissenkring van je moeder over jou als je moeder overleden is?
Dat moet al lukken dat die zelf allemaal nog leven en zo ja: zitten ze wellicht in het bejaardentehuis, al dan niet dementerend. Wat ik wil zeggen: veel maatschappelijke invloed kunnen die op jouw leven niet meer hebben héé..

Ontspannen is inderdeed de boodschap. angst is een héél slechte raadgever!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”