Beste,
Vraag me niet waarom, die zaak ligt veel te complex, maar ik wil later graag mijn erfenis weigeren.
Mijn moeder heeft geld, vrij veel geld , naar mijn normen dan. Zij heeft dat geld op meerdere banken verdeeld en weet ik wat nog allemaal voor dingen mee gedaan.
Ik weet dat zij bepaalde eisen heeft wat haar begrafenis betreft en dat die veel geld kosten. Zij beweerd daar geld voor opzij te hebben, verder weet ik ook niet wat of waar.
Het komt erop neer dat ik haar erfenis niet wens, dat ligt emotioneel. Voor mij komt het erop neer, ik heb nooit haar liefde gekregen en ik weiger dan ook al het andere. Zij heeft heel haar leven alles "gekocht" en ik wens daar niet aan mee te doen.
Maar... nu komt het probleem. Als ik mijn erfenis weiger, ben ik dan verplicht haar begrafenis te betalen of zelfs maar haar begrafenis te regelen?
Ik ben enig kind. Mijn moeder is hertrouwt, maar mijn stiefvader heeft dementerende alzheimer en kan niet zelf meer beslissen. Ik heb wel een stiefzus, daar heb ik geen contact mee.
Wij leven van 1 inkomen, dat van mijn man en wij hebben 2 kinderen, waaronder 1 mindervalide. Financieel kunnen wij geen begrafeniskosten dragen. Wij hebben nu al de hulp moeten inroepen van het zorgloket en welzijnsloket van de OCMW om hulp te krijgen binnen ons gezin.
Belanden wij als gezin niet in de schulden als ik mijn erfenis weiger en ik aansprakelijk wordt gesteld voor de begrafeniskosten?
Graag wat info, want ik maak me zorgen.
Mvg.