Fysiek geweld op de werkvloer

Skippy74
Topic Starter

Fysiek geweld op de werkvloer

#1 , 20 apr 2012 19:23

Ik werk als verkoopsmedewerker in een zaak.
Ik was die bewuste namiddag administratie aan het verrichten en er waren geen klanten in de zaak.
De bel deed het niet. Ik zat achter de pc, en er kwam naar mij toestappen, terwijl ik neerzat, gaf mij een duw met beide handen. Ik viel op de grond, en ik kon niet meer recht. De goederen van deze persoon waren blijkbaar niet binnen, en hij was het wachten moe. Maar daar kan ik als verkoper niet aan doen. Het erge is, dat ik niet weet wie deze persoon is, daar er zoveel van dergelijke goederen werden besteld.
Ik had verschrikkelijke pijn. Ik heb dit aan mijn overste laten weten.
Ben toen naar de dokter geweest, en heeft dus de vaststelling gedaan. Een gekneusde rib (dokter zei dat ik nog geluk had, dat de rib niet gebroken was) en een wipplash. Tot op heden, een maand na deze feiten heb ik nog verschrikkelijke pijnen in de nek, en pijnstillers, spierontspanners helpen niet. Als ik mijn hoofd draai voel ik steeds een krak.
Ik heb bij de politie klacht ingediend tegen onbekenden, met het attest van de dokter.
De twee volgende dagen had ik sowieso vrijaf, om wat te rusten. Na mijn twee vrije dagen in de week, ben ik met pijn terug gaan werken.
Ik heb mijn verzekeringsmakelaar verwittigd daar ik ook rechtsbijstand heb bij DAS verzekeringen. Deze hebben ook het PV en het attest ontvangen van mijn makelaar. Maar het grote probleem is, ik weet in godsnaam niet wie het is. Er komen zoveel mensen over de vloer.
Arbeidsongevallen komt niet tussen, dus ik zwijg verder tegen mijn werkgever, want anders zou er wel eens ontslag van kunnen komen.
Hoe kan ik nog alsnog vergoed worden voor mijn medicatie, en de pijnen, en de angst die ik nu wel heb als ik in de zaak sta, te bekomen?

Ik verga gewoonweg van de pijn. Constante koppijnen en nekpijnen dag en 's nachts en druk in het hoofd van de klap. Ik kan bijna niet slapen, alsook die gekeusde rib, dat trekt tot in de rug. Kon ik maar een spuitje krijgen dat ik van het ene moment op het andere moment kon afgeraken van deze pijnen. Ik zou ze dankbaar zijn.

Kan een BA zoals DAS tussenkomen in de kosten, ondanks het fysiek geweld op de werklvoer en de klacht tegen onbekenden die ik bij de politie heb aangegeven.

Alvast hartelijk dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 20 apr 2012 19:34

En wat is dan wel de reden dat arbeidsongevallenverzekering niet tussen komt?

Het is toch op de werkvloer gebeurd?
Zo lang de dader niet gevonden is, moeten deze toch tussenkomen.

Zij kunnen, als dader ooit devonden word, terug vorderen van die persoon.

Skippy74
Topic Starter

#3 , 21 apr 2012 00:59

Dag Krisje,

Hartelijk dank voor jouw antwoordje

Geen flauw idee waarom arbeidsongevallenverzekering niet tussen komt.
Het is inderdaad op de werkvloer gebeurt.

Een collega van mij in een ander filiaal had ook eens een arbeidsongeval, en men heeft haar zomaar pardoes ontslagen, omwille van het feit dat ze er op stond dat de arbeidsongevalenverzekering tussen kwam.
Een andere werkkracht die er reeds jaren werkte, had eens de sociale inspectie verwittigd. Deze persoon werd ook onmiddellijk ontslagen.
Of je nu een gewone werkkracht of een zeer gedreven werkkracht bent, daar houd men sowieso geen rekening mee. Onmiddellijk C4. Andere en betere, wij zijn maar een nummer.

Ik heb van het beleid een boeket bloemen ontvangen, maar voor de rest werd alles in de doofpot gestoken. Daarmede dat ik zwijg, gewoon uit angst om mijn job te verliezen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2012 14:48

U hebt wettelijke rechten maar als u daar geen gebruik van wil maken omdat u langs de andere kant schrik hebt voor ontslag?
Bent u lid van een vakbond?
In het PV staat toch dat de feiten op uw werk zijn gebeurd?
Is er een aangifte gedaan bij de ongevallenverzekering?

j.demoor

#5 , 22 apr 2012 11:49

“Art.7.Voor de toepassing van deze wet wordt als arbeidsongeval aangezien elk ongeval dat een werknemer tijdens en door het feit van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst overkomt en dat een letsel veroorzaakt. Het ongeval overkomen tijdens de uitvoering van de overeenkomst wordt, behoudens tegenbewijs, geacht als overkomen door het feit van de uitvoering van die overeenkomst. Het ongeval veroorzaakt door terrorisme, zoals bepaald in de wet van 1 april 2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme, en overkomen tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, wordt geacht te zijn overkomen door het feit van de uitvoering van die arbeidsovereenkomst”( 10 APRIL 1971. - Arbeidsongevallenwet)

‘Ik zat achter de pc, en er kwam naar mij toestappen, terwijl ik neerzat, gaf mij een duw met beide handen. Ik viel op de grond, en ik kon niet meer recht’

Uw letsels zijn kennelijk het gevolg van een arbeidsongeval. Indien u door valse verklaringen of bedrieglijk stilzwijgen andere verzekeraars doet betalen dan loopt u het risico op strafvervolging. en terugvordering van onverschuldigde bedragen.
Doe dus aangifte van het arbeidsongeval in overleg met uw vakbond of met Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false; wegens het ontslagrisico
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Skippy74
Topic Starter

#6 , 22 apr 2012 20:25

Beste Franciscus en Meneer of Mevrouw Demoor

Ik ben inderdaad lid van een vakbond. Op de PV staat inderdaad dat dit gebeurt is tijdens het werk. Er is aangifte verricht via mijn districtmanager.

Mijn verklaring is zeker niet valselijk of bedriegelijk daar ik mijn job met hart en ziel doe.

Ik zit dus in de verkoopssector PC201 en tijdens de openingsuren van 10u tot 18u staat men dus helemaal alleen.
Persoonlijk heb ik de vakbond wel verwittigd, alsook mijn verzekeringsmakelaar daar ik een uitgebreide DAS verzekering heb. Uiteraard heb ik dus klacht moeten indienen tegen onbekenden.

Daar ik dit in mijn ganse beroepsloopbaan (ben er nu 46) nog nooit heb meegemaakt, wist ik niet welke stappen te ondernemen.

Ik dacht dat mijn districtmanager dit moest melden aan de verzekering van het werk. Wat dus niet blijkt. Bij welke arbeidsongevallenverzekering de firma aangesloten is, weet ik dus niet.

Mijn vakbond zegt, dat ik moest wachten, toe wanneer ik de dader te pakken kreeg. Daar wij zoveel orders binnenkrijgen weet ik in godsnaam niet wie deze persoon eigenlijk is. Ik kan hem wel beschrijven. Maar als bijvoorbeeld de echtgenote of iemand anders de bestelling komt ophalen weet ik het dus nog niet. Ik werk full-time mijn collega part-time dus men kan evengoed de bestelling bij haar ophalen. Dat is net het frustrerende van gans de zaak.

In ieder geval zal ik jullie raad opvolgen, waarvoor echt mijn dank, want met voortdurende aanslepende pijnen is het zeker niet evident. De huisarts heeft mij volledig onderzocht, en de letsels geconstateerd. Dit attest van de huisarts is ook in bezit van mijn districtmanger, alsook in bijlage bij mijn PV.
De dag na het incident had ik sowieso twee vrije dagen. Die dagen wat uitgerust en nadien onmiddellijk terug gaan werken. Thuis blijven is niks voor mij, maar werken met verschrikkelijke pijnen is een andere zaak.

In ieder geval wil ik jullie nogmaals hartelijk danken, en mocht er een ontslag van komen, (wat ik dus ten zeerste vrees) laat ik dit via deze topic weten.

Veebee

#7 , 23 apr 2012 09:32

En wat betreft die onbekende? Hangen daar geen camera's in de zaak? Hij was het wachten moe, hij heeft geen enkele aanduiding gegeven van een bestelling of een goed?

JPV

#8 , 23 apr 2012 15:29

k dacht dat mijn districtmanager dit moest melden aan de verzekering van het werk. Wat dus niet blijkt. Bij welke arbeidsongevallenverzekering de firma aangesloten is, weet ik dus niet.
De werkgever of zijn aangestelde moet zo'n zaak onmiddellijk doorgeven aan de verzekering van het werk. Indien deze dat weigert te doen, is deze onwettelijk bezig. Je kan eventueel zelf aangifte doen (indien je een uitvlucht zoekt tegenover je werkgever, zeg dan dat DAS dit verplicht vooraleer ze verder stappen ondernemen).

Zijn er getuigen van het ongeval, direct (tijdens de feiten) of kort na de feiten (bvb de persoon die je rechtgetrokken heeft of je zag trillen van de schok)?

Skippy74
Topic Starter

#9 , 17 jun 2012 13:28

In mijn arbeidsregelement heb ik ontdekt wie de verzekeringsmaatschappij is. Ik heb er mijn overste omtrent aangesproken. Men wenst geen dossier te openen, en als ik dit zelf doe, heb ik onmiddellijk ontslag, en dit op staande voet. Slik. Ik sta met de rug tegen de muur.
Men voelt zich sterk, daar er geen getuigen zijn, daar ik alleen in de winkel stond. Niet weet wie de dader is: er komen bij wijze van spreken, honderden mensen over de vloer. Dit is nu hun sterke kant. Er wel een pv is, klacht tegen onbekenden, en vaststellingen van de kwetsuren van mijn huisarts. Ik kreeg als antwoord van mijn overste: je kan ook gevallen zijn, buiten je werkuren. Dit is een slag in het gezicht. Ik doe mijn job ontzettend graag. Ik ben er 47, en het is op die leeftijd niet zo evident om een andere job te vinden. Wij zijn nu twee maande verder, en de koppijnen en de nekpijnen zijn er nog steeds. Ik neem nu nog een spierontspanner, iets tegen de rug, en 3 paracetamol 1mg per dag. De gekneusde rib is ondertussen wel genezen.
Het rare is, dat ik opeens 0,60€ per uur bruto opslag heb ontvangen, met ingang vanaf deze maand.

Franciscus

#10 , 17 jun 2012 13:47

Er is een PV van de politie .....dus moet in dit PV ook de werkgever gehoord worden gezien er verwondingen zijn opgelopen.
Is dat gebeurd??
Hebt u aan de politie de verzekeringsmaatschappij al doorgegeven?
Wat zegt uw vakbond?

Carinecn

#11 , 17 jun 2012 14:25

Robotfoto?
De politie kan toch nagaan wie zijn pakket te laat was toegekomen en dan met beschrijvingen nagaan wie het was?
Is dat een utopie?

mava105

#12 , 17 jun 2012 15:17

Ik denk niet dat ze voor een dergelijke prul (sorry voor de benaming) een robotfoto zullen laten maken of een dergelijk tijdrovend onderzoek zullen beginnen. Realistische blijven.

Carinecn

#13 , 17 jun 2012 21:31

Nu ja: je zal maar slachtoffer zijn!

JPV

#14 , 18 jun 2012 09:47

In mijn arbeidsregelement heb ik ontdekt wie de verzekeringsmaatschappij is. Ik heb er mijn overste omtrent aangesproken. Men wenst geen dossier te openen, en als ik dit zelf doe, heb ik onmiddellijk ontslag, en dit op staande voet. Slik. Ik sta met de rug tegen de muur.
Men voelt zich sterk, daar er geen getuigen zijn, daar ik alleen in de winkel stond. Niet weet wie de dader is: er komen bij wijze van spreken, honderden mensen over de vloer. Dit is nu hun sterke kant. Er wel een pv is, klacht tegen onbekenden, en vaststellingen van de kwetsuren van mijn huisarts. Ik kreeg als antwoord van mijn overste: je kan ook gevallen zijn, buiten je werkuren. Dit is een slag in het gezicht. Ik doe mijn job ontzettend graag. Ik ben er 47, en het is op die leeftijd niet zo evident om een andere job te vinden. Wij zijn nu twee maande verder, en de koppijnen en de nekpijnen zijn er nog steeds. Ik neem nu nog een spierontspanner, iets tegen de rug, en 3 paracetamol 1mg per dag. De gekneusde rib is ondertussen wel genezen.
al dan niet aanvaarden van arbeidsongeval heeft niks te maken met de dader niet kennen.

Ontslag op staande voet (toch als je bedoelt: "om dringende reden") kan niet omwille van deze reden. Gewoon ontslag kan in de praktijk wel, natuurlijk officieel niet om deze reden.

bartvdv

#15 , 18 jun 2012 10:05

Ik vraag mij eigenlijk af waarom de werkgever daar moeilijk om zou kunnen doen. Of zit er meer achter ?

Terug naar “Andere”