Woning v meerdere eigenaars: deel v 1 partij kopen?

dirk'ske
Topic Starter

Woning v meerdere eigenaars: deel v 1 partij kopen?

#1 , 19 apr 2012 16:21

Woning van meerdere eigenaars: mogelijk om het deel van 1 partij te kopen?

Ik wil een woning kopen. Er zijn meerdere eigenaars (erfgenamen), dus meerdere partijen. Het is niet uitgesloten dat één van de partijen (om welke reden dan ook) niet akkoord gaat.

Dit ondanks het feit dat ik de vraagprijs heb geboden op ‘een op internet aangeboden’ woning, wat (blijkbaar) in de rechtspraak niet altijd een bindend aanbod betekent.

Veronderstel dat minstens één partij wel akkoord gaat. Is het mogelijk om enkel het deel van die partij te kopen? Indien ja, ben ik dan mede eigenaar?

alvast bedankt,

D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lousia

#2 , 19 apr 2012 16:42

Uw bod op de vraagprijs is niet bindend .
Wie heeft de aanbieding op internet geplaatst ? Alle erfgenamen wat mij onwaarschijnlijk lijkt of ééntje maar ?
Het kan ook zijn dat de andere erfgenamen een volmacht gegeven hebben om het pand te verkopen in hun naam.
U zal een compromis moeten bereiken met alle erfgenamen en deze ook allemaal moeten ondertekenen .
Anders heeft 1 van de andere erfgenamen voorkooprecht.

dirk'ske
Topic Starter

#3 , 19 apr 2012 16:56

beste,
bedankt voor de snelle reply.

Wie heeft de aanbieding op internet geplaatst ?
> Notaris

> ook niet zijn deel?

> Het is toch zo dat de ene de andere kan uitkopen? Kan dit dan enkel tussen mede eigenaars?

mvg

Reclame

dirk'ske
Topic Starter

#4 , 19 apr 2012 17:00

beste,
kleine correctie, iets te snel geweest.

> en als die niet wensen te kopen, zou het dan wel kunnen om het deel van 1 partij te kopen?

mvg

bosprocureur

#5 , 19 apr 2012 17:39

U zal een compromis moeten bereiken met alle erfgenamen en deze ook allemaal moeten ondertekenen .

Op grond waarvan zou één van de erfgenamen een voorkooprecht hebben? Ik denk dat u dit verkeerd voorheeft, en dat iedereen, erfgenamen incluis, dezelfde reechten hebben om dit goed aan te kopen. Iets anders is wel dat mede-erfgenamen geneigd KUNNEN zijn om "het in de familie te houden"

dirk'ske
Topic Starter

#6 , 19 apr 2012 21:13

Op grond waarvan zou één van de erfgenamen een voorkooprecht hebben? Ik denk dat u dit verkeerd voorheeft, en dat iedereen, erfgenamen incluis, dezelfde reechten hebben om dit goed aan te kopen. Iets anders is wel dat mede-erfgenamen geneigd KUNNEN zijn om "het in de familie te houden"

Ik begrijp het even niet meer.
Ik dacht dat de erfgenamen (mede-eigenaars) automatisch een voorkooprecht hebben.
Vraag: Klopt dus niet. erfgenamen hebben niet automatisch voorkooprecht.

concreet (schematisch): meerdere woning(en) met 4 eigenaars = A - B - C - D
A overlijdt > 4 kinderen en een echtgenote (niet de mama van de kinderen).
Relatie kinderen en de papa (+echtgenote) waren niet goed.
Ik tel 9 eigenaars?

Vraag:
De verkoop gaat pas door als iedereen akkoord gaat, ook al is dit 8 ja en 1 neen?

Ik lees, onder andere in dit forum (…men is niet verplicht om in onverdeeldheid te blijven), dat in geval van een eigendom van meerdere partijen, één partij de verkoop niet kan tegenhouden (niet wil verkopen). De andere partijen kunnen dan de verkoop via de rechtbank afdwingen (openbare verkoop). Zelfs als maar één partij wenst te verkopen, kan die de verkoop via deze weg afdwingen.

Vraag:
Mijn situatie: één van de partijen is akkoord. (wat betreft de andere is het afwachten). Geldt bovenstaande dan ook?

Vraag:
Kan 1 mede eigenaar zijn/haar deel apart verkopen? (zoals in een bedrijf bijvoorbeeld)

Hartelijk dank

bosprocureur

#7 , 19 apr 2012 22:43

1 mede-eigenaar zou inderdaad zijn deel (of recht op) apart kunnen verkopen; dit betekent nog niet dat de anderen ook aan die ene zouden moeten verkopen, en het betekent al evenmin dat er geen openbare verkoop meer kan geeist worden.

En om op een andere vraag te antwoorden, ook al is het deel in de eigendom van sommige erfgenamen door opeenvolgende keren erven verwaterd tot 1 % of minder, dan nog is voor een algehele verkoop ook de volle 100% nodig. Dit kan tussen haakjes gezegd er ook toe leiden dat die kleine eigenaar voor zijn deel een onevenredig groot aandeel in de uiteindelijke verdeling eist, en misschien ook krijgt...

dirk'ske
Topic Starter

#8 , 27 jun 2012 23:09

1 mede-eigenaar zou inderdaad zijn deel (of recht op) apart kunnen verkopen; dit betekent nog niet dat de anderen ook aan die ene zouden moeten verkopen, en het betekent al evenmin dat er geen openbare verkoop meer kan geeist worden.

En om op een andere vraag te antwoorden, ook al is het deel in de eigendom van sommige erfgenamen door opeenvolgende keren erven verwaterd tot 1 % of minder, dan nog is voor een algehele verkoop ook de volle 100% nodig. Dit kan tussen haakjes gezegd er ook toe leiden dat die kleine eigenaar voor zijn deel een onevenredig groot aandeel in de uiteindelijke verdeling eist, en misschien ook krijgt...
Goede avond,

als ik het deel van één van de verkopers overkoop, ben ik mede-eigenaar en heb ik toch inspraak in de verkoop. Als mede-iegenaar kan ik toch weigeren aan iemand te verkopen (weigeren akkoord te gaan). In dat geval kunnen de andere mede-eigenaars via de rechtbank een openbare verkoop afdwingen.

correct?
alvast bedankt voor je antwoord.

Terug naar “Kopen”