De UK behoort bij mijn weten tot de EU (Isle of Man en de kanaaleilanden uitgezonderd). Volgens de website van europa zouden er dus geen douanecontroles zijn in dit geval?Het vrije verkeer van goederen is één van de vrijheden van de interne markt van de Europese Unie. Sinds januari 1993 zijn de controles met betrekking tot het verkeer van goederen binnen de interne markt afgeschaft en vormt de Unie één enkel grondgebied zonder grenzen.
Passeert dit dan via DSV? Pakjes uit Frankrijk, Duitsland, enz... passeren daar helemaal niet en worden gewoon afgeleverd.De UK behoort tot de eurozone, maar dat wil niet zeggen dat controle niet mogelijk is. Het zou anders nogal makkelijk zijn om dingen mee te sturen die niet mogen. Zoals rookgerei, enz.
Neen, pakjes passeren niet altijd via DSV, daar ben ik zo goed als zeker van (pakjes uit Nederland gaan van TNT direct naar bepost, zonder DSV als tussenschakel. Idem voor pakjes die uit Frankrijk of Duistland komen). Ik heb maar even een mailtje naar de douanediensten gestuurd met de vraag welke formaliteiten ik moet vervullen om een aantal elektronische componenten van de UK naar hier te krijgen. Als ze me antwoorden dat hier geen formaliteiten voor vereist zijn aangezien het verkeer binnen de EU is, weet ik in principe genoeg.Ik denk dat pakjes uit het buitenland altijd via DSV passeren, tenzij ze via een koerierdienst werden verstuurd zoals bv. DHL of UPS omdat die zelf de nodige douaneformaliteiten en controles kunnen uitvoeren in samenwerking met de douane. Ik kan mij wel voorstellen dat binnen het concept van vrij verkeer van goederen en diensten, de controles tot een minimum worden herleid, en eerder steekproefsgewijs gebeuren.
Niet dus. De landen van de Eurozone zijn België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Luxemburg, Ierland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Slovenië, Cyprus, Malta, Slowakije, Estland, San Marino, Monaco en Vaticaanstad. Het Verenigd Koninkrijk is lid van de EU, maar niet van de Eurozone.De UK behoort tot de eurozone, .................
Dit betekent toch dat er geen controle gebeurt, of lees ik dit nu zo fout? Er staat letterlijk "vrije verkeer van goederen" binnen de EU. Dit is dan toch niet beperkend tot de Schengen landen?Het vrije verkeer van goederen is één van de vrijheden van de interne markt van de Europese Unie. Sinds januari 1993 zijn de controles met betrekking tot het verkeer van goederen binnen de interne markt afgeschaft en vormt de Unie één enkel grondgebied zonder grenzen.
OK, da's al duidelijker. Maar dus geen "systematische" controle (afin, als je er al een systeem kan in zien) zoals bij pakjes uit de US. Daar heb je héél erg veel kans dat het door de douane geopend wordt...Het VK doet wel mee aan het 'vrij verkeer van goederen en diensten'. Schengen slaat op het 'vrij verkeer van personen', grenscontroles/asielbeleid/..., daar doet ze niet aan mee. Vrij verkeer van goederen en diensten betekent niet dat er geen controles meer mogen uitgevoerd worden. De controles gebeuren sporadisch.