Douaneformaliteiten tussen UK en België?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Douaneformaliteiten tussen UK en België?

#1 , 11 apr 2012 15:26

Een bepaald elektronisch apparaat (afstandsbediening) dat ik nodig heb, zal door de douane tegengehouden worden als ik het vanuit de USA laat overkomen, aangezien het niet gekeurd is voor de Europese markt.

Ik heb echter de kans om deze afstandsbediening te kopen van iemand uit de UK (die ze daar beschikbaar heeft en ze ook vanuit de UK opstuurt). Kan iemand me zeggen of er vrij verkeer van goederen is tussen de UK en België? Meer concreet: passeren pakjes uit de UK de douanediensten van DSV, of komen deze gewoon toe zoals pakjes die vanuit Frankrijk of Duitsland verstuurd worden? De afstandsbediening is nogal duur, dus ik zou niet willen dat deze door de douane in beslag genomen wordt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vtec

#2 , 11 apr 2012 22:53

Luchtvracht is sowieso kans op controle douane (1 procent statistisch gezien dat uw pakje er uit wordt gehaald). Uit een project dat ik gedaan heb weet ik dat de douane zicht heeft op de pakjes die via Brucargo binnenkomen en kan beslissen er een aantal uit te sluizen op basis van country of origin, country of production, afzender, waarde van - tot, steekwoorden zoals watch, tablet, e-reader etc. Deze worden dan automatisch er uit gehaald op de sorteerinstallaties van de koerierfirma's waarna de douane x uur tijd heeft om te komen controleren. Komen ze niet binnen die tijdsspanne dan vervolgt het pakje gewoon zijn weg. Komen ze wel en is uw zending illegaal (bijvoorbeeld namaak iPhone' ik zeg maar wat), dan heeft u een stevig probleem

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 12 apr 2012 07:45

vtec, ik heb zelf ook even wat opgezocht en deze site spreekt u tegen:

http://europa.eu/legislation_summaries/ ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Het vrije verkeer van goederen is één van de vrijheden van de interne markt van de Europese Unie. Sinds januari 1993 zijn de controles met betrekking tot het verkeer van goederen binnen de interne markt afgeschaft en vormt de Unie één enkel grondgebied zonder grenzen.
De UK behoort bij mijn weten tot de EU (Isle of Man en de kanaaleilanden uitgezonderd). Volgens de website van europa zouden er dus geen douanecontroles zijn in dit geval?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

bartvdv

#4 , 12 apr 2012 08:46

De UK behoort tot de eurozone, maar dat wil niet zeggen dat controle niet mogelijk is. Het zou anders nogal makkelijk zijn om dingen mee te sturen die niet mogen. Zoals rookgerei, enz.

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 12 apr 2012 09:06

De UK behoort tot de eurozone, maar dat wil niet zeggen dat controle niet mogelijk is. Het zou anders nogal makkelijk zijn om dingen mee te sturen die niet mogen. Zoals rookgerei, enz.
Passeert dit dan via DSV? Pakjes uit Frankrijk, Duitsland, enz... passeren daar helemaal niet en worden gewoon afgeleverd.

Ik zal mijn vraag misschien vereenvoudigen: krijgen pakjes die uit de UK komen dezelfde behandeling als pakjes uit de rest van Europa? Pakjes uit Europa passeren zo goed als nooit DSV. Ik zou willen weten of dit met pakjes uit de UK hetzelfde is.

bartvdv

#6 , 12 apr 2012 09:32

Ik denk dat pakjes uit het buitenland altijd via DSV passeren, tenzij ze via een koerierdienst werden verstuurd zoals bv. DHL of UPS omdat die zelf de nodige douaneformaliteiten en controles kunnen uitvoeren in samenwerking met de douane. Ik kan mij wel voorstellen dat binnen het concept van vrij verkeer van goederen en diensten, de controles tot een minimum worden herleid, en eerder steekproefsgewijs gebeuren.

Gebruiker21
Topic Starter

#7 , 12 apr 2012 10:16

Ik denk dat pakjes uit het buitenland altijd via DSV passeren, tenzij ze via een koerierdienst werden verstuurd zoals bv. DHL of UPS omdat die zelf de nodige douaneformaliteiten en controles kunnen uitvoeren in samenwerking met de douane. Ik kan mij wel voorstellen dat binnen het concept van vrij verkeer van goederen en diensten, de controles tot een minimum worden herleid, en eerder steekproefsgewijs gebeuren.
Neen, pakjes passeren niet altijd via DSV, daar ben ik zo goed als zeker van (pakjes uit Nederland gaan van TNT direct naar bepost, zonder DSV als tussenschakel. Idem voor pakjes die uit Frankrijk of Duistland komen). Ik heb maar even een mailtje naar de douanediensten gestuurd met de vraag welke formaliteiten ik moet vervullen om een aantal elektronische componenten van de UK naar hier te krijgen. Als ze me antwoorden dat hier geen formaliteiten voor vereist zijn aangezien het verkeer binnen de EU is, weet ik in principe genoeg.

Oude Belg

#8 , 12 apr 2012 10:39

De UK behoort tot de eurozone, .................
Niet dus. De landen van de Eurozone zijn België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Luxemburg, Ierland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Slovenië, Cyprus, Malta, Slowakije, Estland, San Marino, Monaco en Vaticaanstad. Het Verenigd Koninkrijk is lid van de EU, maar niet van de Eurozone.
Het is ook geen Schengen-land; dus géén vrij verkeer van personen, goederen of kapitaal.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Topic Starter

#9 , 12 apr 2012 11:01

De tekst die ik citeerde gaat over de Europese Unie, niet over de Eurozone. En de tekst luidde:
Het vrije verkeer van goederen is één van de vrijheden van de interne markt van de Europese Unie. Sinds januari 1993 zijn de controles met betrekking tot het verkeer van goederen binnen de interne markt afgeschaft en vormt de Unie één enkel grondgebied zonder grenzen.
Dit betekent toch dat er geen controle gebeurt, of lees ik dit nu zo fout? Er staat letterlijk "vrije verkeer van goederen" binnen de EU. Dit is dan toch niet beperkend tot de Schengen landen?

bartvdv

#10 , 12 apr 2012 11:45

Het VK doet wel mee aan het 'vrij verkeer van goederen en diensten'. Schengen slaat op het 'vrij verkeer van personen', grenscontroles/asielbeleid/..., daar doet ze niet aan mee. Vrij verkeer van goederen en diensten betekent niet dat er geen controles meer mogen uitgevoerd worden. De controles gebeuren sporadisch.

Gebruiker21
Topic Starter

#11 , 12 apr 2012 11:53

Het VK doet wel mee aan het 'vrij verkeer van goederen en diensten'. Schengen slaat op het 'vrij verkeer van personen', grenscontroles/asielbeleid/..., daar doet ze niet aan mee. Vrij verkeer van goederen en diensten betekent niet dat er geen controles meer mogen uitgevoerd worden. De controles gebeuren sporadisch.
OK, da's al duidelijker. Maar dus geen "systematische" controle (afin, als je er al een systeem kan in zien) zoals bij pakjes uit de US. Daar heb je héél erg veel kans dat het door de douane geopend wordt...

j.demoor

#12 , 13 apr 2012 09:18

“Art.2. Behoudens andersluidende bepalingen die hetzij uit internationale overeenkomsten of uit gebruikelijke handelwijzen is met een beperkte geografische en economische draagwijdte, hetzij uit autonome communautaire maatregelen voortvloeien, de communautaire douanewetgeving in het gehele douanegebied van de Gemeenschap op eenvormige wijze van toepassing.
Art.3.Het douanegebied van de Gemeenschap omvat: ...het grondgebied van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Irland, alsmede de Kanaaleilanden en het eiland Man“ [Verordening (EG) nr. 450/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 tot vaststelling van het communautair douanewetboek]

Zie verder zelf :
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/brow ... ryId=13146" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”