bevolkingsregisters en officieel adres

freelance
Topic Starter

bevolkingsregisters en officieel adres

#1 , 06 apr 2012 00:26

Vind geen afdoend antwoord in bestaande topics.
Kan een gemeente iemand uitschrijven uit het bevolkingsregister , wegens kennelijk niet aanwezig op adres .( huurwoning ).
gebeurt dit uitsluitend op rapport van kwartieragent , en wordt de "bewoner" daarin niet "gehoord " ( via schriftelijke aanmaning bvb ) ?
Is een regelmatige aanwezigheid ( welke normen - hoe , wanneer , hoeveel ) een vereiste op een hoofdverblijfplaats ( domicilie ) ?
Wij worden kennelijk geviseerd door politie en bevolkingsdienst ( dienst geeft dit ook mondeling toe ) , zonder officieel op de hoogte gesteld .
Brievenbus wordt wekelijks leeggemaakt .
Woning is tevens administratief adres van firma.( handelsregister , btw , rsz , banken enz...) , maar geen uitbating van handelsactiviteit.
Dank voor advies.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 06 apr 2012 11:51

U wordt geacht te wonen op de plaats waar U gedomicilieerd bent. Domiciliefraude is strafbaar. Wekelijks de brievenbus gaan leegmaken is onvoldoende om als "bewoner" beschouwd te worden. Het zijn inderdaad de feitelijke vaststellingen van de wijkagent die de doorslag geven. Als hij U X aantal keer niet thuis treft op willekeurige tijdstippen ondanks dat U er zou moeten wonen EN er zelfs uw maatschappelijke zetel gevestigd hebt, is dat een sterke aanwijzing dat U elders woont.

freelance
Topic Starter

#3 , 06 apr 2012 15:21

Domiciliefraude is strafbaar. .
Dank voor toelichting. Wat is "domiciliefraude " concreet ( wet , artikel ).nooit van gehoord .
Wat met personen die maandenlang in het buitenland werken , moeten die dit dan melden .

Reclame

Turaki

#4 , 06 apr 2012 15:31

Wat met personen die maandenlang in het buitenland werken , moeten die dit dan melden .
Voor hen bestaat er zoiets als een referentie-adres. Echter enkel van toepassing indien men voor langere tijd in het buitenland verblijft. Wie binnen België blijft, moet zich domiciliren op de plaats waar hij feitelijk woont.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2012 15:49

Dit item is blijkbaar DUBBEL aangeboden, en dat schept verwarring.

freelance
Topic Starter

#6 , 06 apr 2012 18:46

Dit item is blijkbaar DUBBEL aangeboden, en dat schept verwarring.
Sorry , zat op verkeerde pagina met een van beide. Ben nieuw hier.Kan iemand dit samenvoegen mischien?

Franciscus

#7 , 06 apr 2012 18:56

Niet alleen kan de kwartierinspecteur u schrappen van dat adres evenzo kan hij de maatschappelijke zetel van dat adres aanmelden als 'nep'maatschappijle zetel dus brievenbus adres.
Dit om vb deurwaarders te mijden.

Personen die lange tijd in het buitenland verblijven kunnen idd een refenentieadres hebben of afspraken met vb de kwartierinspecteur.

PS gevolgen van ee schrapping zijn: geen officiëel adres meer dus ook geen enkele officiële correspondentie.
Verder wordt u gesignaleerd in het ANG systeem van de politie als op te zoeken wegens inbreuk bevolking. Dit laatste is correctioneel vervolgbaar.
Ook uw SIS kaart zal niet meer actief zijn na enige tijd.
U wordt voor de inning van een boete beschouwd als een buitenlander, dus dadelijk betalen.
Verder voor de maatschappelijke zetel zal het parket een procedure opstarten om de brievenbusmaatschappij te laten schrappen.

freelance
Topic Starter

#8 , 06 apr 2012 19:32

mava105 schreef ( in ander bericht) :Kort verblijven is niet voldoende. Je moet er EFFECTIEF wonen, eten slapen enz.... Kortom: het moet uw hoofdverblijfplaats zijn, en dat is het nu blijkbaar niet. De gemeente kan u dan ook schrappen op dit adres.

Turaki schreef ( deze pagina ) : Wie binnen België blijft, moet zich domiciliren op de plaats waar hij feitelijk woont.

Moet toegeven dat ik leek ben in de materie . De geposte antwoorden lijken mij zeer relevant ( heb ik ook al op andere plaatsen gelezen) , waarvoor dank.
Ik heb zelf al aangegeven dat ik er NIET woon .
Aansluitend op antwoord mava105 & Turaki , volgende : de plaats waar mijn hoofdverblijf is ( beter geschikt dan mijn huurwoning om allerlei redenen) , kan volgens mij niet in aanmerking komen voor een officieel verblijf ( domicilie ) , aangezien GEEN reguliere woning . Ik woon effectief op mijn firma adres , in zogenaamd dagverblijf accomodatie. Het pand/perceel is in eigendom , en is landbouwzone . Mijn bedrijf is NIET zonevreemd ( landbouwdoeleinden ) , maar niet erkend als woonzone .
Ik weet niet in hoeverre dit wettelijk al dan niet kan , en vraag mij af waar ik dan in -- naam WEL moet gaan wonen om wettelijk in orde te zijn.
Let wel , ik heb niets te verbergen , uitsluitend legale activiteit , géén deurwaarders in zicht .
Kan dit als referentie adres aangegeven worden ?
( met dank voor info Fransiscus ) .

Franciscus

#9 , 06 apr 2012 23:11

Landbouwgebied kan er soms wel gewoond worden.
Ik weet in Limburg zeker drie landbouwers die een woning hebben in landbouwgebied.
Ik ken per toeval de eigenaars van de laatste woonpanden... daarnaast is het allemaal landbouwgrond. Toch is daar enkele jaren geleden een loods met woning gebouwd.
Langs de andere kant van de straat eveneens....
Beide bedrijven zijn effectieve landbouwbedrijven.

freelance
Topic Starter

#10 , 07 apr 2012 00:31

[quote="Franciscus"]Landbouwgebied kan er soms wel gewoond worden.

Idd. Franciscus , landbouwers hebben de mogelijkheid een "woning" te bouwen op bedrijfsterrein. Tot ongeveer 20 jr. geleden was dit geen enkel probleem , sinsdien is de regelgeving strenger geworden ( vnml. op gebied van rendabiliteit en toekomstkansen van bedrijf). Ik vrees dat dit niet meer voor mij weggelegd is ( naderende pensioenleeftijd ) , maar dit terzijde.
In de andere gelijknamige post heb ik gereageerd op Oude Belg , en tegelijk mijn vraag verduidelijkt , met referentie naar bepaalde wetteksten ( uitgebreid geciteerd door Oude Belg ) . Dezelfde vraag als hierboven reeds aangehaald. :
" Kan een niet als woning geregistreerd gebouw , waar effectief hoofdverblijfplaats is , ingeschreven worden in bevolkingsregister " ( en hier heb ik het niet over een illegale caravan of chalet , maar het bedrijfsgebouw op mijn eigendom , waar mijn zaak gevestigd is.).
Hier lijkt mij art. 3 wet 19 juli 1991 , alsook art. 16 § 1 KB 16 juli 1992 , en ministeriële omzendbrief 7 oktober 1992 artikel 11 -- toch niet mee in tegenspraak te zijn , aangezien deze artikelen de term "hoofdverblijf PLAATS " in feite definieren , zonder uitspraak te doen over welk type "bebouwing " bedoeld is. Of wordt dit doorkruist door andere regelgeving ?

Ik heb ondertussen voldoende begrepen dat mijn "postbus " domicilie géén goed idee was , en tracht nu te weten te komen , of de effectief bestaande situatie kan "geregulariseerd " worden , ja dan niet .( domicilie op bedrijfsgebouw , dat niet erkend is als woning , maar wel een hoofdverblijfplaats ) .

Terug naar “Andere”