Ik ben 30 jaar en heb een kind van 6 maanden. Ik ben weduwe sedert een paar maanden. Ik ben slechts 2 jaar gehuwd geweest.
Mijn overleden echtgenoot betaalde als enig kind maandelijks een bijdrage van ongeveer 900 EUR voor zijn ouders in het rusthuis in België.
Ik woon en werk in het buitenland (Italië) voor een internationale instelling. Ik betaal in België geen belastingen (die worden rechtstreeks ingehouden door de instelling waar ik werk - mijn loon is vrij van elke verdere nationale inkomstenbelasting).
Probleem: ik heb een schrijven ontvangen van een OCMW in België waarin staat dat ik nu geacht wordt de bijdrage te betalen voor mijn schoonouders!!!
- maar ik heb deze mensen slechts 2 maal ontmoet, het zijn volslagen vreemden voor mij....
- men vraagt naar mijn inkomsten ( ik verdien maandelijks zuiver netto - na alle afhoudingen- 2720 EUR)
- men vraagt ter staving mijn laatste Belgisch aanslagbiljet (maar dat heb ik niet want ik betaal geen belastingen in België)
Volgens Belgische collega's hier riskeer ik dat ze mijn netto-inkomsten zullen "omhoogrekenen" om zo een equivalent "netto-belastbaar inkomen" te berekenen vergelijkbaar met wat ik in België zou moeten verdienen om mijn huidig netto-inkomen over te houden. Blijkbaar zou ik dan in de hoogste schijf van bijdragen vallen en verder de 900 EUR moeten betalen.
Maar dat zou een grote onrechtvaardigheid zijn aangezien ik die onderhoudsgelden niet kan aftrekken voor de berekening van mijn belastingen (want ik kan in België geen aangifte indienen). Hierdoor zou ik per saldo netto ongeveer het dubbele moeten betalen in vergelijking met iemand in een vergelijkbare situatie die in B woont.
Eén derde van mijn netto-inkomen zou ik moeten afgeven!!! Mijn huisvestingskosten, huur + energie, enz. belopen 1000 EUR per maand. Ik zou bijgevolg slechts 820 EUR overhouden om van te leven......
Vraag: Kan dit wel? Moet ik voor vreemden betalen en indien dat zo is moet er dan geen rekening worden gehouden met het feit dat ik de betaalde onderhoudsgelden niet in mindering zal kunnen brengen voor mijn belastingen? Zoniet ga ik netto het dubbele betalen in vergelijking met Belgische belastingsbetalers in een vergelijkbare situatie op het vlak van inkomen.