onderhoudsgeld

kneusje
Topic Starter

onderhoudsgeld

#1 , 01 apr 2012 20:34

Ik ben 30 jaar en heb een kind van 6 maanden. Ik ben weduwe sedert een paar maanden. Ik ben slechts 2 jaar gehuwd geweest.
Mijn overleden echtgenoot betaalde als enig kind maandelijks een bijdrage van ongeveer 900 EUR voor zijn ouders in het rusthuis in België.
Ik woon en werk in het buitenland (Italië) voor een internationale instelling. Ik betaal in België geen belastingen (die worden rechtstreeks ingehouden door de instelling waar ik werk - mijn loon is vrij van elke verdere nationale inkomstenbelasting).

Probleem: ik heb een schrijven ontvangen van een OCMW in België waarin staat dat ik nu geacht wordt de bijdrage te betalen voor mijn schoonouders!!!

- maar ik heb deze mensen slechts 2 maal ontmoet, het zijn volslagen vreemden voor mij....
- men vraagt naar mijn inkomsten ( ik verdien maandelijks zuiver netto - na alle afhoudingen- 2720 EUR)
- men vraagt ter staving mijn laatste Belgisch aanslagbiljet (maar dat heb ik niet want ik betaal geen belastingen in België)

Volgens Belgische collega's hier riskeer ik dat ze mijn netto-inkomsten zullen "omhoogrekenen" om zo een equivalent "netto-belastbaar inkomen" te berekenen vergelijkbaar met wat ik in België zou moeten verdienen om mijn huidig netto-inkomen over te houden. Blijkbaar zou ik dan in de hoogste schijf van bijdragen vallen en verder de 900 EUR moeten betalen.

Maar dat zou een grote onrechtvaardigheid zijn aangezien ik die onderhoudsgelden niet kan aftrekken voor de berekening van mijn belastingen (want ik kan in België geen aangifte indienen). Hierdoor zou ik per saldo netto ongeveer het dubbele moeten betalen in vergelijking met iemand in een vergelijkbare situatie die in B woont.

Eén derde van mijn netto-inkomen zou ik moeten afgeven!!! Mijn huisvestingskosten, huur + energie, enz. belopen 1000 EUR per maand. Ik zou bijgevolg slechts 820 EUR overhouden om van te leven......

Vraag: Kan dit wel? Moet ik voor vreemden betalen en indien dat zo is moet er dan geen rekening worden gehouden met het feit dat ik de betaalde onderhoudsgelden niet in mindering zal kunnen brengen voor mijn belastingen? Zoniet ga ik netto het dubbele betalen in vergelijking met Belgische belastingsbetalers in een vergelijkbare situatie op het vlak van inkomen.
Laatst gewijzigd door kneusje op 02 apr 2012 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2012 22:37

Burgerlijk Wetboek Art. 206. Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders, doch deze verplichting houdt op :
1° wanneer (de schoonvader of de schoonmoeder) een tweede huwelijk aangaat; <W 2003-02-13/36, art. 9, 015; Inwerkingtreding : 01-06-2003>
2° wanneer degene van de echtgenoten die de aanverwantschap heeft doen ontstaan en de kinderen uit zijn huwelijk met de andere echtgenoot geboren, overleden zijn.

Er is een kind, dus u bent principieel onderhoudsplichtig.

Vraag blijft dan nog altijd hoeveel. Geef de informatie i.v.m. uw inkomsten, en de kosten die u hebt, en het feit dat u het onderhoudsgeld niet fiscaal kan aftrekken aan het OCMW en wacht af wat hun standpunt dan zal zijn.

roharro

#3 , 01 apr 2012 22:59

@kneusje: Ik kan je helaas geen goede hoop geven...ik heb gedurende vele jaren onderhoudsplicht gehad voor mijn schoonouders. Dat heeft me ongeveer 130 000 EUR gekost en ik kon dat om gelijkaardige redenen ook niet fiscaal inbrengen. Anders had ik daar nog bijna de helft via fiscale weg van kunnen recupereren.....Met mijn opmerking daarover werd door het vorderende OCMW niet in het minst rekening gehouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2012 23:07

aftrekbaarheid 80% maar dat is dus nu betalen aangifte volgend jaar en jaar daarna terg recupereren.
Per toeval een vriendin ook de rekening gekregen voor haar vader die ze al meer dan 20 jaar niet meer heeft gezien.
Was geen argument volgens OCMW want je hebt hem nog gezien toen je 25 jaar was.
Op vraag waar vader was... mochten ze dat niet zeggen want privacy.
Bedrag was iets van een € 600 en er werd GEEN rekening gehouden dat ze een goede € 500 minder verdient en dat ze een hogere hypotheek moet aflossen. Werd zelfs gezegd we hebben wat afgerond want we kunnen € 634 vragen.
Er is nog een kleinkind in het buitenland.... daar kunnen ze ook een gedeelte van het geld recupereren maar die moeite gaan ze niet doen.
Ook het argument dat haar vader mogelijk zelfs nog een inkomen uit Nederland heeft ... werd weggewuifd.
Ook het feit dat moeder in hetzelfde schuitje zit qua geld... zijn wettelijk gescheiden een 12 jaar geleden en al een 24 jaar uit elkaar...
Vader heeft blijkbaar al zijn geld erdoor gejaagd en moeder heeft spaarzaam geleefd.

geef even mee
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... Bw&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.antwerpen.be/docs/OCMW/Onderhoudsplicht.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#5 , 01 apr 2012 23:16

@Franciscus: voor kneusje zal er nooit aftrekbaarheid zijn omdat ze geen belastingen betaalt in België en bijgevolg die onderhoudskosten dan ook niet in mindering kan brengen.....dat is hetgeen het extra pijnlijk maakt voor haar; en ik begrijp dat extra pijnlijke want ik heb dat zelf ook meegemaakt.
Tenslotte zijn die barema's opgesteld rekening houdend met die mogelijkheid tot fiscaal aftrekken; maar degenen die dat niet kunnen worden daardoor tweemaal geraakt, dus veel zwaarder dan de bedoeling is van de wetgever.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kneusje
Topic Starter

#6 , 02 apr 2012 00:04

Dat is allemaal slecht nieuws voor mij.
Waar heb ik dit toch allemaal aan verdiend?

- ik ben nog jong (net 30 jaar geworden) en toch al weduwe
- door overlijden echtgenoot val ik en ons kindje terug op veel lager inkomen
- en nu moet ik van mijn netto-wedde nog eens een derde afstaan aan mijn schoonouders?

Het is toch totaal ongehoord dat ik die nooit in België heb gewoond (ik heb de Nederlandse nationaliteit) door met een Belg te huwen in Italië (dus niet voor de Belgische wet), na diens overlijden financieel moet gaan bijdragen in de kosten van het rusthuis voor zijn demente ouders (die ik amper ken) in een land waar ik nooit kom.
Dat lijken me eerder centraal Afrikaanse tribale geplogenheden, die niet thuishoren in landen met een enigszins ontwikkeld sociaal systeem. In Nederland kennen we dergelijke onderhoudsplicht alleszins niet. Niet voor de eigen kinderen en zeker niet voor de schoonkinderen.

Ik vraag me af op welke rechtsgrond België mij als niet-Belgische hiertoe kan verplichten.
Hopelijk vallen er in de toekomst hier nog niet meer van die Belgische lijken uit de kast....

VDG2

#7 , 05 apr 2012 19:41

Ik denk dat het feit dat TS de Belgische nationaliteit niet heeft toch wel belangrijk is, niet? Ze is geen Belg, heeft hier nooit gewoond enz. Hoe kan het Belgisch recht dan van toepassing zijn, tenzij er ergens een verdrag, Nederlandse wetgeving (haar nationaliteit) of Italiaanse wetgeving (woonplaats van TS?) is die een niet-rijksinwoner van België, die de Belgische nationaliteit niet heeft een onderhoudsplicht tav de Belgische schoonouders kan opleggen? Of kan de onderhoudsplicht op TS toch van toepassing zijn via het kind (waar we de nationaliteit niet van kennen)?

kneusje
Topic Starter

#8 , 05 apr 2012 20:23

Mijn kind heeft de Nederlandse én de Belgische nationaliteit.
Een kind van zes maanden kan toch geen onderhoudsverplichting hebben lijkt me?

VDG2

#9 , 05 apr 2012 21:12

Lijkt mij ook sterk, maar ik stelde de vraag eerder omdat er misschien ergens een bepaling is die de onderhoudsverplichting van het minderjarige Belgische kind doet overgaan naar de ouder indien het niet de wettelijke leeftijd heeft bereikt om onderhoudsplichtig te zijn. Maar u wacht best even de reactie van een iets meer ervaren persoon af ivm mijn bedenkingen.

Om te verduidelijken, ik vraag mij af:

Is het Belgisch recht hier van toepassing gezien de nationaliteit en woonplaats van de TS?
Zo nee, zijn er verdragen of wetgeving van toepassing van het Italiaanse recht (woonpaats TS) of Nederlandse wetgeving (nationaliteit TS) die de onderhoudsplicht tav de Belgische schoonouders regelen?
Kan de onderhoudsplicht van toepassing in het Belgische recht, via het Belgische kind toch toepasselijk zijn op de TS?

Iemand die hierop het antwoord weet?

kneusje
Topic Starter

#10 , 05 apr 2012 22:27

Ik begrijp inderdaad niet hoe een land (in dit geval België) iets kan gebieden aan iemand die noch de nationaliteit van dat land heeft, noch in dat land is gedomicileerd en zich zelfs nooit op dat grondgebied heeft bevonden.

VDG2

#11 , 05 apr 2012 23:17

Ik zou alvast beginnen dit ook zo aan het OCMW mee te delen. Indien zij achten dat er een grond is waarop zij iets kunnen vorderen van u, is het aan hen om die grond aan te wijzen én te bewijzen. Actori incumbit probatio.

Terug naar “Andere”