Nalezen compromis

DJ
Topic Starter

Nalezen compromis

#1 , 23 mar 2012 14:47

Wij hebben afgelopen maandag een huis gekocht, eerst is er een aankoopbelofte opgesteld.

Morgen zouden we het compromis kunnen tekenen.

Lening bij de bank is in orde en ik vroeg hen of zij het compromis eens wilden nalezen, maar zij verwezen door naar de notaris.

Nu zal dit niet meer lukken vóór morgen. Bovendien hebben wij zelf geen notaris (nog nooit nodig gehad) en hebben wij de notaris van de verkoper overgenomen.

Hoe kunnen we dat nu best aanpakken? Het ziet er wel goed uit, toch heb ik enkele vragen

- De kandidaat-kopers zullen, vanaf de ingenottreding, de onroerende voorheffing alsook alle overige zakelijke en gemeentelijke belastingen moeten dragen en betalen.
Dit wil zeggen dat wij voor dat deel van het jaar de verkopers een deel van de door hen al betaalde onroer voorheffing terugbetalen?? of...?

-In het algemeen, welke documenten moeten wij eerst zien morgen, voor we onze handtekening plaatsen? Zoals bodemsaneringsattest? ...

Onze lening is goedgekeurd maar we kunnen volgende week pas gaan tekenen (wegens tijdsgebrek) en de opschortende voorwaarde van het bekomen van een lening staat er opnieuw in, dus dat is alvast ok.

Op wat moet ik nog letten?

Alvast bedankt!!

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 23 mar 2012 14:59

ALTIJD, ALTIJD! zelf als koper een notaris aanduiden! Echt, doe dat NU nog, je hebt er alle baat bij!

En ook al heb je dan nu nog geen 'vaste' notaris, dat maakt helemaal niks uit. Kies gewoon een notaris dichtbij je woonplaats, eventueel op aanraden van vrienden of familie en geef die notaris door aan verkopers als zijnde jullie notaris. Echt, nog doen hoor.

DJ
Topic Starter

#3 , 23 mar 2012 15:22

Ok dus ik bel naar een notaris en vertel dat wij een huis hebben gekocht, morgen het compromis zou worden ondertekend (moet dat dan ni worden uitgesteld??) en dat wij op zoek zijn naar een eigen notaris om onze kant hierin op te volgen?

Reclame

DJ
Topic Starter

#4 , 23 mar 2012 15:56

Done! Alrighty voel mij er ook beter bij een eigen notaris te hebben.Ik hoop alleen (want anders ben ik er niet veel mee) dat immo en verkopers snel kunnen bevestigen dat ze de afspraak willen uitstellen.

dieke

#5 , 23 mar 2012 15:56

Klopt, je kan makkelijk gewoon een notaris bellen en die zal je het verdere verloop dan wel meedelen. Als dan de dag van ondertekenen compromis een klein beetje moet worden verlaat, is dat maar zo. Dit is te belangrijk. Mogelijke conflicten tijdens het verdere verloop zullen toch voor iedere partij best via hun eigen notaris worden behandeld. Kies je dezelfde notaris als die van de verkopers, bestaat de kans dat belangrijke info ergens onderaan het prioriteitenlijstje belandt.

dieke

#6 , 23 mar 2012 15:58

Done! Alrighty voel mij er ook beter bij een eigen notaris te hebben.Ik hoop alleen (want anders ben ik er niet veel mee) dat immo en verkopers snel kunnen bevestigen dat ze de afspraak willen uitstellen.
Als ze een beetje gezond verstand hebben, zou dat geen probleem mogen zijn. Ik heb zelf ook al een paar keer aan de kant van de verkoper gestaan en mijn deel van de ellende gekend die je met kopers kan meemaken, maar een kort uitstel voor ondertekening compromis omdat koper een eigen notaris heeft gekozen wiens agenda ook belangrijk is, zou ik toch niet bij ellende rekenen. Ik vermoed dan ook dat ze wel eieren voor hun geld zullen kiezen. Op een paar dagen tijd hebben ze geen nieuwe koper gevonden hoor.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2012 15:59

Gewoon aan die notaris vragen even de tekst van nhet compromis even na te lezen en eventuele opmerkingen te maken. Duurt voor die man, of zijn medewerker, hooguit een kwartiertje.
Voor de ondertekening van het compromis zelf hoeft hij er nog niet bij te zijn. Dikwijls gebeurd dit zelf zonder dat er een notaris bij komt kijken.
Het is pas bij de ondertekening van de akte zelf dat beide notarissen aanwezig zullen zijn. Dat kost u evenwel geen eurocent meer. Beide notarissen delen de kosten, die dezelfde zijn voor 1, 2 of zelfs meer notarissen.

dieke

#8 , 23 mar 2012 16:01

Ah ja, nog dit: moet aanwezig zijn bij ondertekening compromis: EPC-attest. Bodemattest e.d. zijn dingen die meestal pas worden aangevraagd tussen compromis en akte in. Voor EPC zou dat ook nog kunnen, hoewel het niet ideaal is en het eigenlijk al verplicht is bij compromis. Je moet immers toch wel weten wat je koopt en de EPC-score is daar toch wel een belangrijk onderdeel van. Dit is voor de meeste woningen ook nieuwe informatie, terwijl dingen als een bodemattest veelal een formaliteit is.

dieke

#9 , 23 mar 2012 16:03

Zal je een voorschot betalen? Dat laat je dan best ook bij je notaris parkeren. Zij hebben een speciale rekening hiervoor, die je ook nog eens verzekert tegen overlijden. Vraag hier dus naar. Stel ook duidelijk dat het commissieloon voor de makelaar een zaak is tussen verkoper en immomakelaar en die commissie dus niet van het voorschot mag worden afgehouden. Een beetje fatsoenlijk immomakelaar zal daar ook mee instemmen. Toen wij onlangs ons huis verkochten, hebben wij die commissie pas betaald bij akte en dus niet bij compromis.

dieke

#10 , 23 mar 2012 16:05

Nog iets waar ik nu even aan denk: zijn er aanzienlijke verbouwingswerken gebeurd aan de woning sinds 1 mei 2001 of werd ze pas gebouwd na die datum, dan moet er ook een postinterventiedossier (PID) worden overhandigd.

DJ
Topic Starter

#11 , 23 mar 2012 16:14

"mijn" notaris kan ik nu zeggen ;-) heb ik compromis mogen doormailen en ik ging in de loop van maandag hier antwoord op krijgen.

EPC is er al, dat heb ik al gezien.

Maandag hadden we een aankoopbelofte ondertekend (die ook door de verkoper was ondertekend hoewel ik dacht dit een éénzijdige belofte was) In ieder geval stond daarin dat de eigenlijke verkoopsovereenkomst ten laatste op 30/03 moest plaatsvinden en er stond letterlijk in dat ze die tijd niet aan iemand anders mochten verkopen. Dus ook al willen ze niet uitstellen, ze kunnen op dit moment toch nog niet verkopen, als ze al iemand hadden.

Dieke: wat jij vertelt over waar het voorschot te betalen. Niet dat ik dat niet wil doen en ik wil niet verkeerd overkomen, maar heeft dat een impact op ons? Of is dat eerder dat het voor de verkoper eerlijker verloopt (maar eigenlijk is het zijn relatie met immo en hbb wij daar in se niets mee te maken of...?)

Bedankt nog voor de tip over PID. Wat zijn aanzienlijke verbouwingen? Hetgeen is gebeurd is 3 maanden geleden: dak vernieuwd, veranda omgebouwd en uitgebreid als vaste ruimte aan het huis. Ik veronderstel dat deze zaken hier niet op van toepassing zijn.

Merci voor alle info!!

mava105

#12 , 23 mar 2012 16:19

Keuringsverslag van de elektrische installatie niet vergeten.

dieke

#13 , 23 mar 2012 17:59

Keuringsverslag van de elektrische installatie niet vergeten.
Inderdaad. Goede tip.

Over dat PID: die dingen die jij opnoemt, zijn toch wel vrij structurele verbouwingen, lijkt mij. Een PID zal daarvoor moeten worden opgesteld (als het goed is, is dat ook al gebeurd). Google eens op die term, PID, en lees daar de bepalingen na.

I.v.m. dat voorschot: in veel contracten tussen verkopers en immo, staat bepaald dat de commissie verschuldigd is bij verkoop. Een compromis of verkoopovereenkomst = een verkoop, dus is het perfect wettelijk en logisch zelfs dat bij het ondertekenen van een compromis, het immokantoor zijn taak als volbracht beschouwd en dus de commissie opeist. Omdat verkopers zulke geldsom (in veel gevallen zo'n 3 procent van de verkoopprijs van het huis) vaak niet zomaar voorhanden hebben, bestaat de truuk met het voorschot er al wel eens in, dat het immokantoor de commissie al van dat geld afhoudt. Wij hebben bij onze recente verkoop expliciet verteld aan het immokantoor dat voor ons verkocht, dat wij zulks niet wilden en dat het voorschot terecht moest komen op een rekening bij de notaris, en daar moest geparkeerd blijven tot de akte verleden was. Waarom? Wel, je wil uiteraard nooit dat er nog wat misloopt tussen compromis en akte, maar gebeurt dat wel, dan zit je dus met de gebakken peren omdat dat voorschot dat al werd betaald op dat moment niet meer (volledig) beschikbaar is. Bovendien krijg je dus als koper een overlijdensdekking op een voorschot dat bij de notaris op de rekening staat (m.a.w. kom je te overlijden in de tijd tussen compromis en akte, is dat bedrag van dat voorschot verzekerd). Ik geloof dat het moet gaan om 5 procent van de aankoopsom, als je van die verzekering wil genieten. Die verzekering is verder ook gratis.

Nu, op dat vlak kunnen er ook andere afspraken gemaakt worden met de verkopers natuurlijk. Je kan ook altijd besluiten om het voorschot zelfs gewoon cash aan de verkopers te overhandigen. In principe is daar helemaal niks mis mee, alleen loop je toch wel een iets groter risico als koper dan.

En die info is graag gedaan. Soms vind ik het spijtig dat ik redelijk wat ken van deze materie omdat dat betekent dat we toch al wel ons deel van de ellende hebben gekend bij kopen/verkopen, maar eigenlijk interesseert het me ook wel erg. In een ander leven was ik misschien notarieel medewerker geweest :)

Edit: Wat er zoal kan mislopen met dat voorschot en een immokantoor dat daar zijn commissie vanaf houdt... hier alvast een recent topic waar TS met de gebakken peren zit: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 54&t=36703" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#14 , 23 mar 2012 19:09

Volstrekt mee eens .... wij hebben eveneens steeds met eigen notaris gewerkt en daar mochten we desnoods 's avonds laat nog naar toe.
In 2 gevallen heeft die nog een bepaling eruit gehaald oa het voorschot. Daar was hij heeeel kort in ..

DJ
Topic Starter

#15 , 24 mar 2012 13:00

Heel zinvolle info allemaal en nu voel ik mij helemaal gerust!
Verkopers en immo vonden het geen probleem om op laatste nipper afspraak te verzetten.

Ja over kopen ben ik een leek, over huren daarentegen. Verzoekschrift tegen onze huisbaas is ingediend bij vredegerecht.

Maar ja, er valt al een hele last van ons af dat we na een jaartje zoeken ons droomhuis hebben gevonden en het allemaal toch wel op een vlotte manier kan lopen.
Nogmaals bedankt!

Terug naar “Kopen”