Keuringsverslag van de elektrische installatie niet vergeten.
Inderdaad. Goede tip.
Over dat PID: die dingen die jij opnoemt, zijn toch wel vrij structurele verbouwingen, lijkt mij. Een PID zal daarvoor moeten worden opgesteld (als het goed is, is dat ook al gebeurd). Google eens op die term, PID, en lees daar de bepalingen na.
I.v.m. dat voorschot: in veel contracten tussen verkopers en immo, staat bepaald dat de commissie verschuldigd is bij verkoop. Een compromis of verkoopovereenkomst = een verkoop, dus is het perfect wettelijk en logisch zelfs dat bij het ondertekenen van een compromis, het immokantoor zijn taak als volbracht beschouwd en dus de commissie opeist. Omdat verkopers zulke geldsom (in veel gevallen zo'n 3 procent van de verkoopprijs van het huis) vaak niet zomaar voorhanden hebben, bestaat de truuk met het voorschot er al wel eens in, dat het immokantoor de commissie al van dat geld afhoudt. Wij hebben bij onze recente verkoop expliciet verteld aan het immokantoor dat voor ons verkocht, dat wij zulks niet wilden en dat het voorschot terecht moest komen op een rekening bij de notaris, en daar moest geparkeerd blijven tot de akte verleden was. Waarom? Wel, je wil uiteraard nooit dat er nog wat misloopt tussen compromis en akte, maar gebeurt dat wel, dan zit je dus met de gebakken peren omdat dat voorschot dat al werd betaald op dat moment niet meer (volledig) beschikbaar is. Bovendien krijg je dus als koper een overlijdensdekking op een voorschot dat bij de notaris op de rekening staat (m.a.w. kom je te overlijden in de tijd tussen compromis en akte, is dat bedrag van dat voorschot verzekerd). Ik geloof dat het moet gaan om 5 procent van de aankoopsom, als je van die verzekering wil genieten. Die verzekering is verder ook gratis.
Nu, op dat vlak kunnen er ook andere afspraken gemaakt worden met de verkopers natuurlijk. Je kan ook altijd besluiten om het voorschot zelfs gewoon cash aan de verkopers te overhandigen. In principe is daar helemaal niks mis mee, alleen loop je toch wel een iets groter risico als koper dan.
En die info is graag gedaan. Soms vind ik het spijtig dat ik redelijk wat ken van deze materie omdat dat betekent dat we toch al wel ons deel van de ellende hebben gekend bij kopen/verkopen, maar eigenlijk interesseert het me ook wel erg. In een ander leven was ik misschien notarieel medewerker geweest
Edit: Wat er zoal kan mislopen met dat voorschot en een immokantoor dat daar zijn commissie vanaf houdt... hier alvast een recent topic waar TS met de gebakken peren zit:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 54&t=36703" onclick="window.open(this.href);return false;