Foto op facebook

Turaki

Re: Foto op facebook

#16 , 22 mar 2012 06:52

Heeft de man überhaupt wel het recht om iets te zeggen op een foto die op facebook staat?
Ja, maar enkel als hij de juiste kanalen gebruikt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Midnight
Topic Starter

#17 , 22 mar 2012 07:30

En hoe is zij aan de foto geraakt?
En wie heeft aan u gezegd dat de foto en dus ook de brief van de school van haar kwam?
Dat vraag ik me dus af, hoe zij eraan is geraakt.
En ik heb de brief zelf gezien, waar ze zichzelf vernoemde als afzender..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 mar 2012 11:03

Geen probleem ALS die directeur daarbij geen keer of 5 de wet had overtreden.
Wat aan betrokkene kan verweten worden is 'mogelijk' laster of eerroof, lasterlijke aantijgingen?
Wat aan de directeur kan ten laste gelegd worden heb ik hiervoor al beschreven.
Al zijn bewijsmateriaal is onwettig verkregen onder dwang en bedreiging en zonder enige wettelijke bevoegdheid.
Derhalve is ook de schorsing onwettig

Reclame

curl

#19 , 22 mar 2012 11:20

x
Bij wijs gebruik van de privacy-instellingen van Facebook lijkt me dat je gerust (binnen perken) je gang kan gaan. Werkgevers hebben per definitie geen zaken met wat je al of niet op Facebook zet. Mij lijkt het vooral paniekzaaierij... Er zijn dingen die je idd. beter niet op Facebook zet, maar mits je je gezond verstand gebruikt zie ik niet direct een probleem, hier ook niet trouwens...

Wat me derhalve als onbegrijpelijk overkomt is de reactie van de TS t.o.v. de acties van zijn directeur... Ik snap niet waarom ie vlakaf niet gezegd heeft dat de directeur totaal geen zaken heeft met wat er al of niet op zijn Facebook staat... Ik betwijfel in alle eerlijkheid dat de directeur in dit geval ook maar iets had kunnen doen... Aangenomen dat hij iets had mogen doen...

Wat betreft de dame die hem getipt heetf, dat zijn nu eenmaal de gevaren van het inet, je kan er maar weinig aan doen. Of je je nu wapent met de wet of niet....

Een mogelijk scenario:

Facebookvriend TS neemt een screenshot van de foto, plaatst die op zijn beurt op een andere site... Afhankelijk van welk gedeelte van de screenshot die facebookvriend online zet, kan de vrouw bijvoorbeeld de naam van de oorspronkelijke poster gezien hebben....
Wat ga je in een dergerlijk geval legaal doen?

Vandebos

#20 , 22 mar 2012 11:32

Wet is overtreden door de eigengereide handeling van de schooldirecteur. Aangezien dit reeds de vierde melding is die me bereikt in de laatste 4 maand heb ik de indruk dat er een scholennetwerk is dat instructies heeft verspreid naar de scholen die onder haar vallen wat betreft het bewaren van hun reputatie op internet?

Zeker aangezien allen dezelfde methodiek en zelf bedreigingen lijken te gebruiken.

curl

#21 , 22 mar 2012 11:35

Het is ook een maatschappelijke "hot topic" eh... Leraren die niet van hun leerlingen kunnen afblijven, leerlingen die lijken op te groeien onder galg en rad...

eylis

#22 , 22 mar 2012 12:16

en ook nog....
- Het gaat niet eens om een foto, maar een schets, een tekening. (spotprent)
- gepost binnen een privé album, enkel consulteerbaar door vrienden (dacht ik toch begrepen te hebben)

en ik volg Vandenbos, dit zou wel eens teken kunnen zijn van een halfslachtige poging binnen een scholengroep om met de problematiek van social media om te gaan;
Maar ze gaan wél behoorlijk onwettig uit de bocht...

Vader stapt met Midnight best naar de directie om voor te stellen dat een juridisch onderlegd persoon de school adviseert en uitlegt waar ze uit de bocht gegaan zijn en hoe ze deze fouten willen herstellen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#23 , 22 mar 2012 20:03

Sedert 6 maart is er een cassatiearrest nr P.11.1374 N en P.11.0855 N onuitgegeven.
Laster en eerroof via weblogs en websites vallen voortaan onder drukpers .... dus strafvervolging voor poster ........zelfs niet zo direct meer mogelijk als het dat al was...

Wat het onderwijsnet betreft ....mogelijk dat de onderwijskoepels eens via via hun aandacht wordt getrokken op deze aangebrachte problemen??

Terug naar “Andere”