Ik heb idd. niet geinformeerd bij de VRT waarom ik pas om 08:30h 's anderendaags over het ongeval op TV werd geinformeerd. Er kunnen plausibele verklaringen gegeven worden zoals bvb die van JPV, maar hoogstwaarschijnlijk indien ik de vraag aan de VRT zou stellen zullen ze wel met een of andere uitvlucht komen die hen goed past.
Gelieve je veronderstellingen die nergens op gebaseerd zijn te laten voor wat het is.
Ik vind het als buitenstaander en in deze tijd van snelle communicatie toch wel verbazend dat het bijna 12 uur duurt eer zo'n belangrijk bericht op de TV verschijnt, het is gewoon een perceptie van mij. Om 08:30h eerste bericht op VRT, herhaling tot 09:30h waarna de omroepster meld dat ze een schets zal tonen van de omstandigheden van het ongeluk > dat schijnt dan alsnog niet te lukken (!!). Om 10:30h dus pas een eerste schets. Dit laatste duid toch volgens mij duidelijk aan dat er nog een massa mensen van de VRT blijkbaar moesten opgetrommeld worden bij manier van spreken.
in deze tijd van snelle communicatie is TV niet meer het medium voor snelle informatie. Daar is internet ervoor.
Even dubbel gechecked en het eerste bericht over de ramp is verschenen op deredactie.be om 5u13. Toen nog op basis van onvolledige informatie, meer dan dat konden ze nog niet geven, er was nog geen informatie.
Om 7u21 zijn de eerste foto's verschenen, om 7u23 was het eerste journaal (niet om 8u30 dus).
Dat die massa mensen nog moesten opgetrommeld worden is geen "bij manier van spreken", maar is effectief zo. De VRT heeft nu eenmaal geen leger journalisten die dag en nacht klaar staat. Als je daar voor wil betalen, doe gerust. ALs je een personeelsbestand van (fictief) 3000 man hebt, zal je 's nachts hoogstens 1 man standby hebben (die dan nog niet én de camera's kan doen draaien én kan presenteren). Als je zoals de BBC (fictief) 30000 man hebt, kan je dit wel.
Ter vergelijking: Het lukt echter wel om op de kortste keren transportvliegtuigen in gereedheid te brengen voor een vlucht nr. Zwitserland en als buitenstaander vind ik zoiets toch al een veel moeilijkere prestatie dan een berichtgeving (desnoods onvolledig) op TV.
Vliegtuigen staan voor zo'n opdracht permanent stand-by, dag in dag uit. Daarop wordt dag en nacht getraind, gezien (met alle respect) het leger vaak ook niks anders te doen heeft dan trainen en onderhoud.
Trowuens, ter vergelijking: rond middernacht zijn de eerste overheidsdiensten op de hoogte gebracht van de ramp. Pas na de middag zijn die vliegtuigen vertrokken. Dan is de VRT sneller met hun berichtgeving.