Onbewoonbaar verklaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Onbewoonbaar verklaard

#16 , 16 mar 2012 13:48

U kan altijd eens contact opnemen met de cel Krot Op van de lokale politie Antwerpen en eens vragen hoe zij zulke problemen oplossen.
Uiteraard zal zo'n rapport variëren van net geslaagd over net gebuisd tot onbewoonbaar met onmiddellijke ontruiming van de woning.
Het is wel zo dat vb via kwartierinspecteur opgestart dossier (met een administratieve Akte) de bal begint te rollen.... tot er enkele jaren later na een beroepsprocedure de eigenaar veroordeeld is tot effectieve gevangenis, substantiële geldboete, vergoeding aan de huurders en 'overname' van het pand door de stad.
Maar er is nog heel veel werk aan de winkel. Net gehoord dat er weer drie panden aangemeld werden en bewoners uit pand verwijderd ( een met asbest)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mary

#17 , 20 mar 2012 10:56

ik heb dan toch de papieren terug gekregen niet getekend en daarbij een klein stukje papier met deze woorden
het is voor de dag dat u vertrekt van het huis
hij heeft toch niet het recht dit te weigeren ik ga mijn huurblokkeren dat recht heb ik de sociale dienst hier is bezig met een andere woonst te zoeken
mag de bank mij waarborg uitbetalen zonder zijn handtekening?
als je geld hebt kan je geholpen worden
maar mensen met weinig trek u krijt

mava105

#18 , 20 mar 2012 11:24

Zeker niet zelf de huur stoppen zonder meer. Stuur hem een AS waarin u hem zegt, dat gezien zijn eigendom onbewoonbaar werd verklaard, u de huur op een afzonderlijke rekening zal storten.
De bank zal de HWB niet uitbetalen zonder zijn handtekening of zonder een vonnis van de rechtbank.

Reclame

scorpioen

#19 , 20 mar 2012 11:41

Voor een woning die onbewoonbaar verklaard werd moet geen huur meer betaald worden. De huur is van rechtswege beëindigd. De huurder moet de woning verlaten.

Paurths
Topic Starter

#20 , 20 mar 2012 17:04

Zitten er per accident geen faraomieren ofzo?

http://www.elfri.be/faraomieren" onclick="window.open(this.href);return false;

Het Burgerlijk Wetboek

Het Burgerlijk wetboek bepaalt de essentiële verplichtingen waar huurder en verhuurder aan gebonden zijn:

Art 1719

De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig beding nodig is, verplicht :

het verhuurde goed aan de huurder te leveren
dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is
de huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de huur duurt

Art 1720

De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren. Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

De volgende herstellingen worden gewoonlijk geacht ten laste van de huurder te vallen:

ontkalking van de boiler
vervanging van gebroken vensters

Art 1721

Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van het contract niet hebben gekend. Indien de huurder tijdens de huur verborgen gebreken ontdekt, is hij gehouden deze snel mee te delen (ten laatste binnen de drie maanden) hetzij mondeling hetzij per aangetekende brief met termijn of via het Vredegerecht.

Art 1728

De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :

Het gehuurde te gebruiken als een goede huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt.

De huurprijs op bepaalde termijnen te voldoen.

Paurths
Topic Starter

#21 , 20 mar 2012 23:10

Ben dus langs geweest bij een advocate.
Deze persoon is eveneens plaatsvervangend vrederechter.

Het dossier dat ik op 50 dagen bijeen had verbaasde haar.
Ze had niks begrip voor het feit dat de verhuurder zelfs nog niet de moeite had genomen contact op te nemen. Vooral met mijn twee jonge kinderen, terwijl er een vlooienplaag uitbrak in dit huis.

Waar het op neerkomt is dat ze alles gaat terugvorderen wat ik al betaald heb, huur februari en maart, huurwaarborg, gemaakte kosten (die ik kan aantonen uiteraard) en toen vroeg ze me wat ik in gedachten had qua schadevergoeding, vooral omdat dit naar huisjesmelkers ruikt die over enorm veel geld beschikken, samengesprokkeld door net die praktijken. :shock:

Wat kan ik vragen?

Vandebos

#22 , 20 mar 2012 23:22

Klassiek is zes maanden huur vanwege het schade aannmeteriaal, herverhuiskosten, zoeken naar geschikte woning.

Paurths
Topic Starter

#23 , 20 mar 2012 23:37

Klassiek is zes maanden huur vanwege het schade aannmeteriaal, herverhuiskosten, zoeken naar geschikte woning.
Dat had ik in gedachten...

En zeker nu blijkt dat door het ontbreken van die luifel die 'zeker tegen 1 februari hersteld ging zijn' er knaagdieren zich toegang verschaffen tot een ruimte boven mijn keuken, waarna ze lustig de trap tot in de stalling kunnen afdalen (ik kan het luik niet dichtdoen omdat de scharnieren afgebroken zijn en teven het luik niet echt meer 'past') en mijn vuilzakken die zich in een gesloten ruimte bevinden dagelijks uiteen kunnen scheuren.
De vlooien doen zich uiteraard lekker tegoed aan deze 'gasten', waarna ze telkens weer vruchtbare eitjes leggen.
Nog te zwijgen over het 'bruine stof' dat zich elke morgen in mijn keuken bevindt, door het rondhuppelen van die knaagdieren in de ruimte boven de keuken. 'k Mag er niet aan denken hoeveel 'eitjes', 'larven' ik al heb opgegeten... zal me maar al voorbereiden op lintwormen :!: :!:
Intussen zijn ook de bovenverdiepingen geïnfesteerd. Ik was op het lumineuze idee gekomen om te verluchten en had de vliegenramen geplaatst. In de kamer die grenst aan het dak van de ruimte boven de keuken lag het vliegenraam in de kamer. Trippel trappel dus, jump jump. :evil:

Ik wil niet hebberig overkomen, want ik heb zin om buitensporig veel tegemoetkoming te vragen (nog liever zou ik de verhuurster een dagje in de kelder willen huisvesten, of misschien een dag of 4, wie weet :twisted: ), noch wil ik de debiel uithangen en alles uit eigen zak betalen. Deze situatie is véél te ver gegaan.
De matrassen, zetels, meubels zullen moeten gereinigd worden neem ik aan. Met telkens op minimum 60° graden te wassen is ook meer dan de helft van mijn kleerkast al in de vuilbak verdwenen. Ben niet groot, maar een dwerg ben ik nu ook weer niet.
Stel je voor dat ik die parasieten meeneem naar waar ik dan ook ga wonen, nachtmerrie, The Sequel!!!! :cry:

Vandebos

#24 , 21 mar 2012 09:54

Schade aan kleding appart aanbrengen. Liefst met bewijzen natuurlijk.

Paurths
Topic Starter

#25 , 21 mar 2012 22:32

De advocate ging nazien wat er als schadevergoeding kon gevraagd worden. Ze was niet zeker, maar dacht dat het maximum 3 maanden was.

?

scorpioen

#26 , 22 mar 2012 10:05

Bij de ontbinding van de huurovereenkomst in het nadeel van de verhuurder vraagt de huurder vaak een schadevergoeding (verbrekingsvergoeding) gelijk aan drie of zes maanden huur.

Wettelijk is niets geregeld, zodat u kan vragen wat u wil.

Naar mijn mening is het echter fout om de schadevergoeding te begroten op basis van de huurprijs. In feite gebeurt dit naar analogie met de verbrekingsvergoeding bij ontbinding in het nadeel van de huurder. Dan krijgt de verhuurder een verbrekingsvergoeding van (meestal) drie maanden huur of (soms) zes maanden bij handelshuur. Daar heeft het wel zin om de schadevergoeding te begroten op basis van de huurprijs. De schade is dan de huur die men derft gedurende de periode dat men nog op zoek is naar een nieuwe huurder en geen huur ontvangt.

De huurder doet er m.i. dan ook best aan zijn schade te begroten aan de hand van de effectief geleden schade zoals: de kosten voor verhuizing (wat kost het als u de verhuis laat doen door een verhuisfirma?), het opkuisen van de woning die men moet verlaten, en alle andere effectieve kosten die u hebt, waarbij u ook nog een forfaitair bedrag kan voegen voor "morele" schadevergoeding.

Paurths
Topic Starter

#27 , 22 mar 2012 12:01

Het opkuisen van de woning?
Eerst moeten mijn zetel, alle matrassen, mijn kasten e.d. worden behandeld tegen die parasieten.
Als ik daar nog moet opkuisen dan zal het wel door een firma gebeuren, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt ook nog maar 1 stap in die kelder te zetten.

Het contract is korte duur, 3-jaar, en is tot op vandaag nog niet geregistreerd. Daar heeft de verhuurder 2 maand tijd voor? Dus nog 10 dagen.
Speelt het een rol als dat niet geregistreerd is binnen die twee maanden?

scorpioen

#28 , 22 mar 2012 13:34

Voor een contract van korte duur is de niet-registratie van geen belang, voor wat betreft opzegtermijn en vergoeding wegens opzegging.

Paurths
Topic Starter

#29 , 22 mar 2012 18:31

Je raadt het nooit!
Daarnet kom ik van mijn werk, en er zit een briefje in de brievenbus.
Of ik morgenvroeg om 11u thuis ben voor een afspraak met haar, dan wil ze langskomen. :shock:
Ze vraagt bevestiging per mail... :shock:

Na 45 dagen blijkt ze dus nog in leven te zijn...

mava105

#30 , 22 mar 2012 19:56

Hopelijk heb je nog een paar beestjes laten leven, en hebt die ondertussen gedresseerd om op slechte eigenaars over te springen. :mrgreen:

Terug naar “Huren”