Ongedierte in pand

Vandebos

Re: Ongedierte in pand

#31 , 07 mar 2012 16:55

ik zou het eenvoudig houden. In een geval als dit is het gerechtvaardigd de kosten van het ontsmetten van de woning van de huur af te houden. Met begeleidend schrijven natuurlijk in de link in onderschrift vindt je een tekst wie doet wat terug die je je toont hoe dit best aan te pakken. Je hebt de verhuurder op verscheidene ogenblikken van de diverse problemen op een bewijsbare wijze op de hoogte gebracht en haar binnen de mogelijke tijdslimieten de mogelijkheid gelaten zelf het initiatief te nemen. Het flagrant negeren van deze briefwisseling is een duidelijk bewijs dat u geen andere mogelijkheid werd gelaten dan zelf in actie te schieten.

In de link in onderschrift vindt je tevens een oudere folder terug van de woningdienst met daarop nog een aantal van de directe telefoonnummers... eens bellen of je dossier al is binnengekomen kan helpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#32 , 07 mar 2012 17:29

Ik dacht dat bij onbewoonbaarheidsverklaring de gemeente in casu de burgemeester moet zorgen dat er een opvang voorzien is.

Vandebos

#33 , 07 mar 2012 17:32

En bovendien, wat ik vergeten was de dubbele huur... vanaf het ogenblik dat onbewoonbaarheid wordt vastgesteld vervalt het huurcontract ---> geen huurgeld meer. Ambtenaar niet goed wakker?

Bovendien, als u door de onachtzaamheid van de verhuurder in casu het niet respecteren van artikel 1719 BW:
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
dat door diens opstelling als van dwingend recht mag geïnterpreteerd worden loonverlies zou lijden lijkt het me adviseerbaar een dergelijke verklaring van uw werkgever te vragen zodat u eventueel later deze financiële schade mee in het dossier kan opnemen.

Reclame

Paurths
Topic Starter

#34 , 07 mar 2012 17:36

Ik herhaal gewoon wat ze mij daar gezegd hebben.
Ik heb dat ook gelezen dat de burgemeester in geval van onbewoonbaarheidsverklaring moet zorgen dat er een opvang voorzien wordt.
Misschien daarom dat ik dit niet zie gebeuren, en dat ze me om de tuin leiden. Is enkel mijn perceptie natuurlijk.

Zal wel eens naar AIB vincotte en SGS bellen voor te vragen wat dat kost.
't Kan niet meer op...

JohnD

#35 , 08 mar 2012 08:51

Ik heb wel eens gehoord (weet niet of het helemaal correct is) dat een kattenvlo bij voorkeur een kat zal bijten
Daarom heet het ook een kattevlo, en die hebben het graag heel warm (onder haar dus). Zoals ik al zei in open lucht bij de koude die we gehad hebben overleeft er geen enkele. Dus import van buiten naar binnen is/was zo goed als uitgesloten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#36 , 08 mar 2012 09:31

Bezoekje van VINCOTTE zal zo'n 150 € of iets minder kosten. Opgelet, cash te betalen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Paurths
Topic Starter

#37 , 08 mar 2012 16:09

Bezoekje van VINCOTTE zal zo'n 150 € of iets minder kosten. Opgelet, cash te betalen.
Alles bij elkaar kost dit grapje me op 10 dagen al 700 euro... 150 kan er nog wel bij... :(

mava105
Juridisch actief: Nee

#38 , 08 mar 2012 16:52

Je kan deze kosten , na procedure, terugvorderen van de verhuurder. Geef dus maar uit.

JohnD

#39 , 09 mar 2012 04:20

Je kan deze kosten , na procedure, terugvorderen van de verhuurder. Geef dus maar uit.
Dat is nog niet zeker mava. Alles hangt af van het bewijs of de kracht ervan. De normale procedure is niet gevolgd (woondienst of verhuurder die de nodige maatregelen treft). Dus is ook hier is nog voldoende bewijs nodig dat de huurder wel verplicht was om zelf aktie te ondernemen. En dan spreek ik nog niet eens over de vrederechter die er soms wel een andere mening over hebben.

Paurths
Topic Starter

#40 , 09 mar 2012 09:14

Dat is nog niet zeker mava. Alles hangt af van het bewijs of de kracht ervan. De normale procedure is niet gevolgd (woondienst of verhuurder die de nodige maatregelen treft). Dus is ook hier is nog voldoende bewijs nodig dat de huurder wel verplicht was om zelf aktie te ondernemen. En dan spreek ik nog niet eens over de vrederechter die er soms wel een andere mening over hebben.
Woondienst? Die zijn op de hoogte gebracht. Er is een dossier geopend op 5-3-2012.
Op dinsdag 6-3-2012 vertrek ik om iets voor 6u 's morgens naar Eeklo, 64km en deponeer de brief in de brievenbus om 6u40, en rijd ik 64 km terug. Om 9u verstuur ik dezelfde brief aangetekend.

Woensdagmiddag 7-3-2012 om 12u is Rentokil geweest.

Dus als niemand in actie schiet dan moet ik wachten tot iemand daar zin in heeft en intussen leven tussen de bloedzuigende parasieten?
De verhuurder heeft niet gereageerd nadat ik haar 9 dagen achtereen heb gebeld, met identificatie aan, dus mijn nummer verschijnt op haar gsm.
Begin februari, omdat ze de telefoon niet opnam, heb ik 2 aangetekende brieven verstuurd. Ze is die gaan afhalen, maar geen reactie gekregen van haar kant.
Hoe lang kan je zo blijven wachten?
Ruimtelijke ordening schakelt de brandweer in om mij met in contact te brengen. Reactie van brandweer: "dat is niet voor ons, en trouwens, als Rentokil dat heeft vastgesteld is dat voldoende. Hoe minder mensen de woning betreden, hoe kleiner het besmettingsgevaar."

Ik weet niet goed wat de wet ziet onder 'verplicht zijn actie te ondernemen', maar dit hier lijkt me iets te zijn waartegen je zonder aarzelen meteen in actie schiet.
We spreken hier niet over 1 vlo.
Het ging hier over verschillende haarden, die al geruime tijd aanwezig waren in de woning. Bij leegstand gaan die vlooien in een soort wachtstand, dit kunnen ze tot bijna een jaar volhouden. Eitjes kunnen tot 2 jaar in zulke toestand overleven. De cocons, pop-stadium, kunnen op die manier bijna 1 jaar 'wachten'.
Wanneer het huis terug bewoond wordt, verwarmd, en dan voelen ze die trillingen, de kooldioxide die zoogdieren uitademen, ze voelen de aanwezigheid van zoogdieren, en worden massaal terug actief. Grote honger, honger naar bloed.
In geval van die eitjes duurt het dan nog een twee tot drie weken eer ze het stadium van volwassen vlo hebben bereikt. Dit is gerekend in de gunstigste omstandigheden.

Nu snap ik dat toen ik het huis bezichtigde in december, de verhuurster niet mee in de kelder ging. Ik vraag me nu af of ze hiervan niet op de hoogte was.
Gedurende de maand januari hebben ze verschillende keren in de woning geweest, ik heb ze bezig gezien.
Ook dat sterkt mijn vermoeden dat ze mogelijk op de hoogte waren.

De volgende opname heb ik gisteren gemaakt van een vlo die ik zondag- of maandagavond heb doodgeslagen toen die op mijn hoofd zat, bloed te zuigen.
Tevens zat er in dat potje een cocon, en die cocon is open maar de vlo is foetsie. Ik dacht dat ze dood was maar toen ik het potje opende, nadat de uitgekomen vlo er 4 dagen had ingezeten, sprong ze er voor mijn neus uit.
https://rapidshare.com/files/2091107076/Vlooien.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een printscreen van de openingsshot:
Afbeelding

Bovenste 'objecten', van links :
1) Een stukje dat ik had opgeraapt en bijgevoegd: geen idee. Heb dit filmpje naar een dierenarts gestuurd, die wist het ook niet. (is natuurlijk moeilijk om via een opname zoiets vast te stellen)
2 + 3) stukjes van de vlo die helemaal rechts ligt. (heb dat potje gisterenavond uit mijn woning gaan halen en mee vervoerd met de auto, dus dat heeft wel gerammeld...)
4) Een stukje dat ik had opogeraapt en bijgevoegd: Ook daar had hij geen idee van, maar hij vermoedt een opgedroogde ei-string van een slak.
5) Omhulsels van de ontpopte vlo, 2 van de poten...
6) De doodgeslagen hoogdrachtige wijfjesvlo. 5mm groot.

Het object onderaan is de open cocon, waarin de vlo zich heeft gevormd tot larve.
Dit zijn een soort 'steentjes', en elke morgen lagen er zo een stuk of 20. Die ik dan vond, want dat is de larve die overgaat tot pop-stadium, en de meeste larven leven in de plinten, naden en kieren, op de uitwerpselen van de volwassen vlooien.

Afbeelding
Links omhulsel van een paar poten ontwikkeld in de cocon.
Rechts de hoogdrachtige wijfjesvlo, die tot 4x haar normale omvang kan bereiken in dat geval.
Insecten hebben een uitwendig skelet, zeg maar een harnas i.p.v. beenderen. Die chitine is inderdaad hard en wat perkamentachtig, als uitgedroogd perkament

Het besmettingsgevaar bestaat erin de eieren die aan je kousen & schoenen kleven mee te nemen naar andere locaties.
De larven kruipen rond op de vloer, in de matten, opletten waar je je schoenen zet! Ze kruipen in je kousen, tot in de naden van je broek, en liften mee naar anderen locaties als je ergens heen gaat.
Dinsdagavond ben ik in bad gestapt met mijn kleren aan. Kleren die ik 's morgens nog had gewassen op 60°, alles kapot dus. Er dreven larven in bad, zelfs een cocon. Ik kreeg een paar beten, voordat ze verdronken.
Als het huis krioelt van zulke dingen, en die planten zich voort à rato van 1 vlo = 20 tot 50 eitjes per dag, zie ik het dan verkeerd als ik ervan uitga dat je geen seconde meer wacht met maatregelen te nemen?

JohnD

#41 , 09 mar 2012 12:07

Wat ? Een vlo van 5 mm ? Nog nooit gezien !! Normaal is een kattevlo 1 to max 1,5 mm groot. Enfin degene die ik ooit al gezien heb bij mijn katten zo'n 10-tal jaar geleden. De laatste 10 jaar heb ik er geen meer gezien op mijn katten. En een vlo kun je niet doodkloppen. Tussen 2 nagels doodknijpen en dat geeft dan zo'n leuk knapperig geluid. Ze spatten dan in feit uit elkaar. Water is ook goed want dan verdrinken ze.

artemis

#42 , 09 mar 2012 12:34

Een knapperig geluid heb ik bij het doodknijpen van een vlo nog niet ondervonden (wel bij een teek) maar inderdaad, tussen de nagels platknijpen daar alleen krijg je ze mee dood. Doodkloppen kan je ze niet. En 5mm kan geen vlo zijn.
Ingeval van twijfel kan je best wat 'lijkjes' veilig bewaren, bv ze tussen doorschijnende tape plakken. Zo kunnen ze nadien eventueel met een vergrootglas geïdentificeerd worden.

Paurths
Topic Starter

#43 , 09 mar 2012 12:47

Een vlo is dus maximum tot 1,5 mm groot?
En ik heb toch nergens gezegd dat het een kattenvlo is.

Van de site van Rentokil :

Vlooien herkennen

Er zijn veel soorten vlooien, maar de meeste zijn 2 à 3 mm lang en rood of bruin van kleur.

Volwassen vlooien doorboren de huid van zoogdieren of vogels om bloed op te zuigen. Vlooienlarven voeden zich met organisch materiaal in tapijten of beddengoed; een goede hygiëne kan hun levenscyclus vertragen.

Vlooiencocons kunnen wel twee jaar of langer in rust blijven en dan worden gewekt door de trillingen van voetstappen. In lege huizen leidt een vlooienplaag vaak een slapend bestaan, om tot uitbarsting te komen wanneer er weer mensen in trekken

Van wiki:
Vlooien blijven allemaal klein en bereiken een lichaamslengte van ongeveer 1,5 tot 4 millimeter.[2]

Grotere soorten zoals de mollenvlo (Hystrichopsylla talpae) kunnen tot 6 mm lang worden, dit is tevens de grootste Europese soort.[7] De allergrootste vlo is voor zover bekend de Noord-Amerikaanse soort Hystrichopsylla schefferi, die tot 8 mm lang kan worden en leeft bij een soort bever

En van een dierenarts :
Nee, als ze eenmaal uit de cocon zijn groeien ze niet meer, maar als ze zich vol bloed gezogen hebben zijn ze ongeveer dubbel zo groot en een wijfje met eieren die ongeveer aan leggen toe is is ongeveer 4x zo groot als normaal! Waarschijnlijk heb je de laatste te pakken gehad.

En mijn hoofd is schedel, ik denk dat dat nog iets harder is dan een vingernagel.

JohnD

#44 , 09 mar 2012 14:27

Een knapperig geluid heb ik bij het doodknijpen van een vlo nog niet ondervonden (wel bij een teek) maar inderdaad, tussen de nagels platknijpen daar alleen krijg je ze mee dood. Doodkloppen kan je ze niet. En 5mm kan geen vlo zijn.
Laten we zeggen het geluid van een klein insect dat uiteenspat. Het is inderdaad ongeveer te vergelijken met het geluid van een uiteenspattende teek maar dan zachter. En idd. een halve cm groot dat is toch geen vlo (katten-). Ik moet er niet aan denken. Misschien hebben ze bij mij nooit de kans gehad om groter dan 1,5 mm te worden, dat kan ook. En tussen haakjes nog dit voor de TS: het zou wel rood bloed moeten zijn dat ge ziet als ge zo'n groot exemplaar doodknijpt. Op het filmpje zie ik niet veel bloed. Mijn dierenarts beweert verder dat uitzonderlijk een hondevlo tot 5mm groot zou kunnen worden en een mensenvlo in onze kontrijen zo goed als onbestaande is. Een hondevlo is verder donkerbruin en een kattevlo bijna zwart.

Vandebos

#45 , 09 mar 2012 14:51

Mensenvlooien komen in onze regionen nog relatief courant voor, namelijk op boerderijen met varkensteelt.. In gewone rijhuizen niet, maar als er dergelijke kwekerij of boerderij in de buurt is....

Terug naar “Huren”