ongeval stoffelijke schade motorfiets

den_bond
Topic Starter

ongeval stoffelijke schade motorfiets

#1 , 08 mar 2012 12:19

Op 12 Jan jl. ben ik ( en mijn motorfiets) onzacht in aanraking gekomen met moeder Aarde door het toedoen van een onvoorzichtig auto bestuurder. Gisteren heb ik van mijn verzekeringsmakelaar mogen vernemen dat de tegenpartij niet overgaat tot vergoeding van de schade.

Ff de situatie schetsen:
ik rij op de Noordlaan in Dendermonde (richting mechelsepoort) achter een 3 tal voertuigen, deze laan bestaat uit 2*2 rijstroken, net na het kruispunt met de Donckstraat ( verkeerslichten), ga ik naar het linkse rijvak om de betreffende voertuigen in te halen. Wanneer ik ter hoogte ben van het achterste voertuig ( citroen berlingo bestelwagentje), wijkt deze ineens uit naar het linker rijvak zonder dit aan te geven, waardoor ik in de remmen ga, ook uitwijk en richting middenberm ga. Door dit uitwijk maneuvre van mijn kant glijdt mijn voorwiel weg en ga ik dus tegen de grond. De bestuurder van de wagen heeft dit gemerkt en is gestopt. Hij heeft zelfs toegegeven dat hij mij niet zien komen heeft en het zijn fout is dat ik tegen da vlakte ben gegaan.

We praten hier over schade aan motor, kledij en depannage kosten. Welke op een totaal bedag van +/-5350€ ( btw.in) komen.

Verzekering van de tegenpartij (De Vaderlandsche) gebruikt het argument dat er geen contact geweest is tss beide voertuigen om schadeloosstelling te weigeren. Mijn verzekering (Vivium) beweert dat er een oorzakelijk verband is.

Nu is mijn vraag of het opportuun zou zijn om mijn rechtsbijstand in te schakelen, om alsnog de geleden schade te laten vergoeden door de tegenpartij.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2012 18:14

Is er een PV opgesteld door politie?

scorpioen

#3 , 08 mar 2012 18:26

Ik zie niet in waarom u uw rechtsbijstandsverzekering niet zou inschakelen.

Als u kan bewijzen dat het ongeval gebeurd is zoals u hier vertelt is de tegenpartij aansprakelijk.

Reclame

Franciscus

#4 , 08 mar 2012 19:11

Staat tenminste op het EA formulier vermeld door tegenpartij wat u hier beschrijft en is dat ook gehandtekend?

den_bond
Topic Starter

#5 , 09 mar 2012 07:37

Is er een PV opgesteld door politie?
Politie is ter plaatse geweest en heeft geen PV opgemaakt maar wel attest van verkeersongeval met PVnr.

den_bond
Topic Starter

#6 , 09 mar 2012 07:38

Ik zie niet in waarom u uw rechtsbijstandsverzekering niet zou inschakelen.

Als u kan bewijzen dat het ongeval gebeurd is zoals u hier vertelt is de tegenpartij aansprakelijk.
Bewijzen is nogal moeilijk... geen getuigen verklaringen enkel mijn woord tegen het woord van de bestuurder van het andere betrokken voertuig.

den_bond
Topic Starter

#7 , 09 mar 2012 07:39

Staat tenminste op het EA formulier vermeld door tegenpartij wat u hier beschrijft en is dat ook gehandtekend?
Staat idd op het EA dat hij uitwijkte en van rijstrook veranderde zonder richting aan te geven.

Franciscus

#8 , 09 mar 2012 12:11

U zegt politie ter plaatse GEEN Pv opstelde maar wel een attest gaf MET PV nr..
Hoe doen ze dat.
Getekend door tegenpartij .... dat is dan zeker een (begin) van bewijs.

Kingfisher

#9 , 12 mar 2012 16:46

Uw maatschappij treedt al op als rechtsbijstand, anders zou ze hier niets te zeggen hebben. Tegenpartij weigert te erkennen dat ze de oorzaak van het ongeval is.
1) Heeft de tegenpartij ergens gezegd: ik ben uitgeweken? Dan is er alleen nog de vraag of er een oorzakelijk verband is. Hiervoor zou je nog naar de rechtbank kunnen.
2) Zegt de tegenpartij helemaal niets, dan wordt het nog moeilijker.

Ik vrees dat het hier woord tegen woord is, waardoor er altijd in het nadeel van de klager wordt beslist. Dat PV zegt enkel dat jij bent gevallen, that's it. Ziet er dus niet goed uit.

Franciscus

#10 , 12 mar 2012 22:38

Maar volgens mij IS er geen PV enkel een meldingsnummer.

den_bond
Topic Starter

#11 , 13 mar 2012 10:25

@Franciscus: op het document dat mij overhandigd werd door de INP staat wel degelijk PVnr: DE.91.LE.******/2012

@Kingfisher: op het EA heeft de bestuurder wel degelijk ingevuld dat hij is uitgeweken zonder richting aan te geven.

Franciscus

#12 , 13 mar 2012 15:30

Dan is het een PV dat naar de politierechtbank gaat.
Heeft uw verzekering het dossier al opgevraagd?
Wat staat daar als verklaring .....
Maar het oorzakelijk verband moet idd bewezen worden.

den_bond
Topic Starter

#13 , 16 apr 2012 14:16

Vandaag, na lang over en weer "geschrijf" en "gemail",
volgend bericht mogen ontvangen van het advocatenkantoor ingeschakeld door mijn rechtsbijstand.

Geachte heer,

In de ten rande vermelde zaak verwijs ik naar voorgaanden.

De verzekeraar van tegenpartij laat in antwoord op onze aangetekende aanmaning weten:

“Wij hebben onze verzekerde aansprakelijk gesteld. Behoudens tegenbericht van zijnentwege voor 20 april 2012 zullen wij tot regeling overgaan.”
Wij zullen het dossier dan ook intern op rappel zetten op twee weken, voor nazicht van betaling op onze derdenrekening. Concreet heeft de tegenpartij de kans om het standpunt van zijn verzekeraar aan te vechten en terzake een objectief advies van een advocaat te vragen – bij negatief advies gebeurt een eventuele procedure dan op eigen kosten van tegenpartij.

Mochten we de betaling ontvangen van de verzekeraar van tegenpartij (ingeval de tegenpartij dus het standpunt van zijn verzekeraar volgt), zorgen we voor doorstorting.

Maw positief nieuws... :D

vanheckefrans

#14 , 19 apr 2013 15:30

komt ongeal met alleen stoffelijke schade voor de politierechtbank

mava105

#15 , 19 apr 2013 15:45

Gelieve een nieuwe post te openen. Er een van een ander stelen of inpikken is niet netjes, en zal zeker minder antwoorden opleveren.

Terug naar “Verkeersongevallen”