Aankoop ongedaan maken kitten

deleuke86
Topic Starter

Aankoop ongedaan maken kitten

#1 , 28 feb 2012 11:34

Door mijn werkongeval zit ik thuis en is het moeilijk om me te verplaatsen. We zijn sinds kort verhuist en zochten op internet een 2de katje voor onze kat, zo had hij toch een speelkameraadje. Na lang zoeken hadden we een kitten gevonden bij een dierenzaak in Limburg.

Nu hebben we onmiddelijk toegehapt en een voorschot betaald. Maar toevallig ben ik op een artikel gestoten dat deze dieren die daar verkocht worden vaak ziektes hebben of later zwaar ziek worden. Is er een mogelijkheid om de verkoop te ontbinden en mijn voorschot terug tevragen (voorschot en akkoord zijn gisteren pas gegeven). Of zijn er bepaalde dingen die we zeker op papier moeten hebben als we hem dan toch zouden kopen?

Als we hem dan toch zouden kopen wat is dan de wettelijke garantieperiode op een kitten?

Alvast bedankt :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 28 feb 2012 11:44

Gaat het om een raskitten?

Turaki

#3 , 28 feb 2012 12:15

Heeft u via internet besteld?

Reclame

deleuke86
Topic Starter

#4 , 28 feb 2012 12:26

Het gaat om een raskat, een britse korthaar, een stamboom krijgen we niet mee omdat deze volgens de verkoper makkelijk kunnen vervalst worden dus eigenlijk geen waarde meer heeft. Volgens de verkoper heeft de moeder van de kitten wel een stamboom.

Al het contact is via mail gebeurd, ik ben nog niet tot daar kunnen gaan door mijn arbeidsongeval.

Turaki

#5 , 28 feb 2012 12:37

Bij verkoop op afstand kan u tot 2 weken na levering afzien van de verkoop, zonder kosten. De verzendkosten terug zijn wel voor u.

ongelukbelaagd

#6 , 28 feb 2012 12:43

Het gaat om een raskat, een britse korthaar, een stamboom krijgen we niet mee omdat deze volgens de verkoper makkelijk kunnen vervalst worden dus eigenlijk geen waarde meer heeft. Volgens de verkoper heeft de moeder van de kitten wel een stamboom.

Al het contact is via mail gebeurd, ik ben nog niet tot daar kunnen gaan door mijn arbeidsongeval.
Raskatten of -honden koop je niet in een winkel.
Alles kan vervalst worden maar met een stamboom kan je wel naar de stamboom-vereniging (zoals st.Hubertus) gaan om te zien of het in orde is. Er is gewoon geen stamboom omdat die vanuit een Oost-Europees land is ingevoerd. En daar worden die arme dieren onder niet te beschrijven barre omstandigheden gehouden om puppies en kittens te werpen... :evil:
De moeder van de kitten heeft een stamboom en de vader was een straatkat... :mrgreen:
Het is misschien goedkoper van de verkoop af te zien en kosten te betalen dan de kat in huis te halen.

deleuke86
Topic Starter

#7 , 28 feb 2012 12:46

Bij verkoop op afstand kan u tot 2 weken na levering afzien van de verkoop, zonder kosten. De verzendkosten terug zijn wel voor u.
En kan het voorschot dan teruggevraagd worden of ben je dit kwijt?

deleuke86
Topic Starter

#8 , 28 feb 2012 12:49

Raskatten of -honden koop je niet in een winkel.
Alles kan vervalst worden maar met een stamboom kan je wel naar de stamboom-vereniging (zoals st.Hubertus) gaan om te zien of het in orde is. Er is gewoon geen stamboom omdat die vanuit een Oost-Europees land is ingevoerd. En daar worden die arme dieren onder niet te beschrijven barre omstandigheden gehouden om puppies en kittens te werpen... :evil:
De moeder van de kitten heeft een stamboom en de vader was een straatkat... :mrgreen:
Het is misschien goedkoper van de verkoop af te zien en kosten te betalen dan de kat in huis te halen.
Ik weet het heel stom van mij, het ging om een dierenwinkel - fokkerij met erkenningsnummers dus ik dacht dat alles wel in orde zou zijn ...
Verblind omdat we dit zo graag wilde zekers ...

artemis

#9 , 28 feb 2012 12:51

Hopelijk kan iemand u uitleggen of de mogelijkheid bestaat om de aankoop te annuleren en hoe dat te doen.

Los van dat aspect kan ik u alleen maar aanmoedigen om dat kitten inderdaad te annuleren indien mogelijk.
Het stamboomverhaal klopt al helemaal niet en wijst al op heel dubieuze afkomst.
Dierenwinkels hebben een erbarmelijke reputatie voor raskatten. De kittens komen van broodfokkers, heel vaak uit Oost-Europa waar er vele kitten- en puppyfabrieken zijn.
Je zou eigenlijk nooit een kat mogen kopen die je niet eerst zelf hebt gezien. De enige betrouwbare plek om een raskat te kopen is bij een degelijke en erkende cattery die slechts één ras fokt en waar alles in huiselijk kring gebeurt. Het kitten moet gevaccineerd zijn en beide ouders getest op bepaalde erfelijke aandoeningen (dewelke ontgaan mij, ik zit zelf meer in de straatkatten). Dat laatste moeten ze ook kunnen aantonen. Een goede cattery zal ook selectief zijn naar hun klanten toe, en niet zomaar aan eender wie verkopen.

Het probleem met katten uit de broodfok is dat ze niet in de beste omstandigheden gefokt worden en dat ze inderdaad belast kunnen zijn met erfelijke aandoeningen. Je hebt dan vaak veel geld uitgegeven aan een veredelde straatkat (want dat is een raskat zonder stamboom - zelfs al vind je dat stuk papier niet belangrijk), je begint dat beestje snel graag te zien maar dan beginnen de problemen. Er is al veel dieren- en mensenleed mee gepaard gegaan....

Ga eventueel eens te rade op een kattenforum.
Dit is er een http://www.kattenforum.be/

artemis

#10 , 28 feb 2012 12:59

Ik weet het heel stom van mij, het ging om een dierenwinkel - fokkerij met erkenningsnummers dus ik dacht dat alles wel in orde zou zijn ...
Verblind omdat we dit zo graag wilde zekers ...
Dat is nu net het perverse aan de huidige en vrij recente wetgeving dat die een grote opening voor misbruik heeft gelaten.
Aanvankelijk wilde men de verkoop van katten en honden in winkels volledig verbieden maar door gelobby van de sector heeft het jammergenoeg niet mogen zijn.

Dit werd mij uit eerste hand verteld door iemand die een puppywinkel heeft:
Je hebt enkel een fokvergunning nodig en '1 vruchtbare teef is daarvoor voldoende'. Je voert je puppy's in (in dit geval kwamen ze uit Tjechië) en je mag ze verkopen want je hebt een 'fokvergunning'.

Walgelijke en erbarmelijke toestanden en veel mensen blijven er met open ogen inlopen.

Oh en nog zo'n wanpraktijk:
Sommige van die dierenwinkels of broodfokkers vertellen erbij dat je een stamboom kan krijgen mits een stevig supplement te betalen. Dat is dan zuiver bedrog. Als beide ouders een stamboom hebben zal het kitten automatisch ook een stamboom krijgen en die moet dan enkel aangevraagd en opgestuurd worden. Dat kost hooguit zo'n 10€. Als niet allebei de ouders een stamboom hebben kan het kitten helemaal geen stamboom krijgen, of het is een vervalste. En voor dat laatste wordt dan een extra supplement gevraagd :evil:

deleuke86
Topic Starter

#11 , 28 feb 2012 17:41

wordt een aankoop van een kat aanzien als een aankoop van een product?
en waar kan ik meer informatie vinden over alle wettelijke verplichtingen bij de verkoop van een raskat (ziektes, stamboom, testen, ...)
Laatst gewijzigd door deleuke86 op 28 feb 2012 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Fore

#12 , 28 feb 2012 18:32

aankopen van huisdieren valt onder wetgeving van consumptiegoederen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 feb 2012 18:35

Voor de wet is een dier een voorwerp.
hier eens lezen :
http://economie.fgov.be/nl/consument/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... _internet/" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis

#14 , 28 feb 2012 19:06

en waar kan ik meer informatie vinden over alle wettelijke verplichtingen bij de verkoop van een raskat (ziektes, stamboom, testen, ...)
Zoals ik al zei daar ga je beter voor naar een of meer kattenforum(s). Voor zover mij bekend is niet alles wettelijk omkaderd bij de aankoop van wat men pleegt een 'raskat' te noemen (bv een stamboom is niet verplicht), maar door bij een serieuze cattery te kopen ga je een verkoopcontract krijgen dat je wel enige garanties zal geven. Daar kunnen dan ook een aantal plichten van de koper tegenover staan, zoals bv een castratieplicht/fokverbod.

Waarom wil je eigenlijk een raskat? Door de intensieve fok is het risico op gezondheidsproblemen er veel groter en bepaalde rassen hebben genetische zwaktes. Persoonlijk heb ik altijd genoten van mijn rasloze huiskatten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 feb 2012 19:12

Behalve als het het leuk vinden om van het terras in uw nek te springen....... levensgevaarlijk ... :lol:
Was een grapje van onze 'butler kat' James (zwart met witte sokjes en witte bef).

Terug naar “Consumenten Koop”