Dus bovenop het verbruik van elke radiator wordt een abonnementskost aangerekend door de firma die dit systeem beheert (Caloribel, Ista, ..) en ik dacht dat dat rond de 5% lag? (verbeter mij).
De eigenaar betaald de plaatsing van de caloriemeters en jaarlijks rekent de firma kosten voor het opnemen van de stand van de caloriemeters en enkel die kosten mogen doorgerekend worden aan de huurder (buiten het verbruik uiteraard). De administratiekosten voor het berekenen van het verbruik zijn ten laste van de verhuurder. Het systeem is verder een carte blanche voor allerlei geknoei tussen kosten die een eigenaar mag aanrekenen en andere die hij niet mag aanrekenen en oncontroleerbare facturen die de huurder krijgt zelfs met inachtname van BW art 1728ter
John, ik heb destijds calor
imeters laten plaatsen door Ista en als ik mij goed herinner waren er niet echt kosten voor de plaatsing. Je gaat immers een soort abonnement aan dat vele jaren zal duren.
De administratiekosten werden ook aan elke radiator toegekend en naast de verbruikte stookolie mocht ook de ketelreiniging ingeleverd worden.
Dat het systeem verre van ideaal is daar ben ik het mee eens maar in bepaalde gevallen is er geen alternatief. Wij hadden nog het oude type meters, niet-elektronisch en werkend op traag verdampende vloeistof en een metertje op een radiator die steeds afstaat zal dan toch een bepaald verbruik laten aflezen (zeker als er bv veel zon op staat). Weet niet hoe dat met de nieuwe meters zit.
Komt nog bij dat aan elke calorimeter een vast percentage verbruik werd toegekend en de eigenaar moest dat bepalen. Dat kon 20% zijn op alle meters in het gebouw maar ook 40%.
Met de nieuwe elektronische calorimeters heb ik geen ervaring. Het grote voordeel is het kunnen lezen op afstand. Dus als een huurder vertrekt binnen een lopend verrekeningsjaar, is het veel eenvoudiger en goedkoper om een tussenopname te maken.
Oeps... Was tegelijk met Vandebos aan het schrijven.