Privacy schending en geen aparte stookoliemeter

Marcel72
Topic Starter

Privacy schending en geen aparte stookoliemeter

#1 , 23 feb 2012 14:00

Nu we toch open kaart spelen... zie vorige posts...

Hier nog andere grieven van mezelf.

Heb vastgesteld dat de eigenaar verschillende malen mijn huurpand heeft betreden zonder toestemming van mezelf.
Reservesleutel stak meermaals nog op de deur, lichten laten branden in de woning, tijdens recente winterperiode verwarming op volle stand met als excuus de strenge winter. Kan dit? Wat zijn de straffen, boetes, gevolgen? Kan ik hiermee gerechtelijke stappen ondernemen?

Zit met een contractuele 1/3 regeling ivm de verwarming, huiseigenaar woont gelijkvloers, 2 bovenste appartementen worden verhuurd.
Wat is het probleem? Huiseigenaar is op pensioen en is altijd aanwezig. Ikzelf heb de 2 laatste winters amper aanwezig geweest in mijn woning, door professionele redenen zeer vaak ih buitenland (dit was in het begin vd huurperiode niet het geval), gevolg, betaal wel 1/3 vd stookoliefactuur maar gebruik hiervan misschien letterlijk maar 1/10de. Heb dit vorige winter reeds aangeklaagd, zoekend nr n oplossing (aparte meters, toestellen op de verwarmingselementen) maar stootte op een volledige NEEN! Vind de huidige regeling onredelijk en ben dus opzoek naar een oplossing. Kan dit? Is dit wettelijk? Oplossingen?

Pand is niet in orde met de brandveiligheid? Hoe kan ik dit laten vaststellen?

Alvast bedankt met de nodige info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2012 14:17

Hoe weet u dat het pand niet in orde is met de brandveiligheid?
Uw appartement mag door de eigenaar niet betreden worden. Dat is huisvredebreuk art 439 ev SW
http://www.elfri.be/huisvredebreuk-woonstschennis" onclick="window.open(this.href);return false; ( met dank).
Dat wil dus zeggen dat als uw huisbaas met een sleutel binnengaat wordt deze sleutel gebruikt voor een doel waarvoor (de sleutel) niet bedoeld is.
Alleen om dringende redenen zijn er uitzonderingen.
Langs de andere kant gezien u er niet was en het plots heel koud werd zou ik nog kunnen begrijpen dat iemand de verwarming zo instelt dat er geen vorstschade kan ontstaan.
Dus als u de elementen op vb stand 1 zou gezet hebben ...lijkt mij dat voldoende.
Uiteraard had de eigenaar dan eerst met u moeten bellen om te vragen mag ik binnengaan om eens te kijken of alles nog ok is.
Men kan in het gebouw metertjes hangen.
U mag zonder probleem een ander slot (cilinder) steken ...U hoeft geen sleutel aan de eigenaar te geven. U kan dat doen aan een vertrouwenspersoon.

Marcel72
Topic Starter

#3 , 23 feb 2012 14:30

dringende reden kan vorst zijn... akkoord, maar de verwarmingselementen hebben een vorststand, dus geen mogelijkheid tot vorstschade! verwarming stond vol open!!!
Pand is ook betreden buiten wintervorst met als excuus het sluiten van de gordijnen. Bizar excuus...

Wat bedoel je met metertjes?

Reclame

Franciscus

#4 , 23 feb 2012 14:34

warmteverbruik meters op alle verwarmingselementen.
Systeem van een bepaalde firma.

Marcel72
Topic Starter

#5 , 23 feb 2012 14:38

heb ik voorgesteld, weigering, te duur...

Brandveiligheid: houten trap, geen veiligheidsladder, buitendeur enkel te openen met sleutel

Marcel72
Topic Starter

#6 , 23 feb 2012 14:39

vaststelling door brandweer

Vandebos

#7 , 23 feb 2012 14:46

Brandveiligheid kan iedere bewoner op simpel verzoek door de brandweer laten controleren. Het volstaat, zeker met de recente reeks incidenten in diverse steden, om hiervoor eventjes contact op te nemen met de brandweercommandant. Indien deze oordeelt dat er een reel gevaar is zal hij de nodige stappen zetten om de gemeente in te lichten.

Wederrechtelijke betreding van het pand had u dienen te melden aan de politie op ogenblik van vaststellen, nu is het woord tegen woord. Niets belet u echter om dit in de toekomst te voorkomen door eenvoudigweg het slot te veranderen. U hoeft de verhuurder geen sleutel te bezorgen behalve op het einde van het contract of op het einde van het contract de originele cilinder terugplaatsen.

mava105

#8 , 23 feb 2012 15:32

heb ik voorgesteld, weigering, te duur...

Brandveiligheid: houten trap, geen veiligheidsladder, buitendeur enkel te openen met sleutel
Huur van de metertjes wordt aan de huurders aangerekend
Houten trap is niet meteen verboden, evenmin als een brandladder verplicht is. Beiden hangen af van het aantal wooneenheden in het gebouw en het aantal verdiepingen.

artemis

#9 , 23 feb 2012 15:37

in geval van 1 stookolietank voor het hele gebouw zijn calorimeters (wat Franciscus bedoelt) volgens mij de enige mogelijkheid voor individuele berekening van het verbruik. Deze zijn niet duur om te plaatsen omdat de kosten ervan + de opnamekosten doorgerekend worden aan elke radiator. Dus bovenop het verbruik van elke radiator wordt een abonnementskost aangerekend door de firma die dit systeem beheert (Caloribel, Ista, ..) en ik dacht dat dat rond de 5% lag? (verbeter mij).

De verhuurder kan hier echter niet toe verplicht worden als contractueel overeengekomen werd dat elke wooneenheid opdraait voor 1/3 van de kosten.

Marcel72
Topic Starter

#10 , 23 feb 2012 16:36

Heb deze metertjes aanbevolen om in de toekomst geen (of toch veel minder) discussies te moeten voeren... geen interesse!!
Natuurlijk niet, nu betalen de huurders hun verwarmingskosten voor een deel mee, huurders gaan uit werken en zijn bijgevolg niet altijd thuis, huiseigenaars door pensioenering wel!

Heb de betreding laten vastellen door de politie, dus hier ben ik save!

Franciscus

#11 , 23 feb 2012 22:02

Dan heeft hij dus een PV huisvredebreuk aan zijn been en zal hij eerdaags een uitnodiging krijgen om in overeenstemming de Salduz wetgeving voor verhoor eerst een advocaat te raadplegen.
In nogal wat arrondissementen heeft het parket het niet zo begrepen op dit soort huisbazen.
Zet hier het PV nr eens. Parketcode is voldoende ....PV nr is TU(arrondissement). 37(parketcode zeden).(L2(zonecode) en dan het PV nr en het jaar.
Gelet op je vraag de wijze van reageren van de huisbaas.... wat zegt de andere huurder? zijn gedrag maak je misschien wel een kans via de vrederechter een wijziging van verwarmingsberekening te verkrijgen.
Maar daar zijn een aantal andere iets beter op de hoogte van.

JohnD

#12 , 23 feb 2012 23:42

Dus bovenop het verbruik van elke radiator wordt een abonnementskost aangerekend door de firma die dit systeem beheert (Caloribel, Ista, ..) en ik dacht dat dat rond de 5% lag? (verbeter mij).
De eigenaar betaald de plaatsing van de caloriemeters en jaarlijks rekent de firma kosten voor het opnemen van de stand van de caloriemeters en enkel die kosten mogen doorgerekend worden aan de huurder (buiten het verbruik uiteraard). De administratiekosten voor het berekenen van het verbruik zijn ten laste van de verhuurder. Het systeem is verder een carte blanche voor allerlei geknoei tussen kosten die een eigenaar mag aanrekenen en andere die hij niet mag aanrekenen en oncontroleerbare facturen die de huurder krijgt zelfs met inachtname van BW art 1728ter
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Sofia1

#13 , 24 feb 2012 10:05

Ik heb zelf eens informatie genomen bij een maatschappij. Met dergelijke meters kan zelfs als ze electronisch opmeten, geknoeid worden. Die maatschappijen komen maar 1 keer per jaar om de meters te noteren. Als er een meter stuk zou gaan tijdens het jaar, kan dit pas vastgesteld worden tijdens die jaarlijkse opname, dus stof voor discussie. Ook zullen die meters blijven noteren in de zomer, als de zon bvb op de verwarming schijnt. Weer stof voor mogelijke discussie. Het systeem kan niet worden uitgezet als het stookolieseizoen voorbij is. Het systeem is ook duur in aankoop en kosten.

Vandebos

#14 , 24 feb 2012 11:28

Niet mee akkoord.

De initiële installering van de tellers kost inderdaad een beetje. maar daarna vallen de kosten van de controle en het in stand houden van de meters volledig ten laste van de bewoners. een maatschappij rekent hiervoor doorgaans tussen de 5% en 7% van de stookkosten aan.

Bovendien:

- Het moet al om een zeer gedreven knoeier gaan wil deze de elektronische meters omzeilen.
- Alhoewel een minimaal aantal caloriepunten kan te wijten zijn aan omgevingswarmte zal dit in de verste verte niet vergelijkbaar zijn met de oneerlijke verdeling per eenheid zonder rekening te houden met het stookgedrag van de bewoner, zonder rekening te houden met het warmteverlies van een slecht onderhouden systeem (waarbij de huurders in feite betalen voor het onverantwoorde gedrag van de eigenaar(s)).
- als de huurder tussen twee metingen vertrekt kan men perfect in het contract opnemen dat de individuele opname van zijn tellers door de firma op zijn kosten gebeurd.

Persoonlijk vind ik dat er niet echt een reden bestaat om in een complex met centrale stookinstallaties geen gebruik te maken van een dergelijk systeem. In feite zou men dat bij wet moeten verplichten.

artemis

#15 , 24 feb 2012 11:45

Dus bovenop het verbruik van elke radiator wordt een abonnementskost aangerekend door de firma die dit systeem beheert (Caloribel, Ista, ..) en ik dacht dat dat rond de 5% lag? (verbeter mij).
De eigenaar betaald de plaatsing van de caloriemeters en jaarlijks rekent de firma kosten voor het opnemen van de stand van de caloriemeters en enkel die kosten mogen doorgerekend worden aan de huurder (buiten het verbruik uiteraard). De administratiekosten voor het berekenen van het verbruik zijn ten laste van de verhuurder. Het systeem is verder een carte blanche voor allerlei geknoei tussen kosten die een eigenaar mag aanrekenen en andere die hij niet mag aanrekenen en oncontroleerbare facturen die de huurder krijgt zelfs met inachtname van BW art 1728ter
John, ik heb destijds calorimeters laten plaatsen door Ista en als ik mij goed herinner waren er niet echt kosten voor de plaatsing. Je gaat immers een soort abonnement aan dat vele jaren zal duren.
De administratiekosten werden ook aan elke radiator toegekend en naast de verbruikte stookolie mocht ook de ketelreiniging ingeleverd worden.
Dat het systeem verre van ideaal is daar ben ik het mee eens maar in bepaalde gevallen is er geen alternatief. Wij hadden nog het oude type meters, niet-elektronisch en werkend op traag verdampende vloeistof en een metertje op een radiator die steeds afstaat zal dan toch een bepaald verbruik laten aflezen (zeker als er bv veel zon op staat). Weet niet hoe dat met de nieuwe meters zit.
Komt nog bij dat aan elke calorimeter een vast percentage verbruik werd toegekend en de eigenaar moest dat bepalen. Dat kon 20% zijn op alle meters in het gebouw maar ook 40%.

Met de nieuwe elektronische calorimeters heb ik geen ervaring. Het grote voordeel is het kunnen lezen op afstand. Dus als een huurder vertrekt binnen een lopend verrekeningsjaar, is het veel eenvoudiger en goedkoper om een tussenopname te maken.

Oeps... Was tegelijk met Vandebos aan het schrijven.

Terug naar “Huren”