Rokers nu ook niet meer welkom in huurwoningen

eylis

Re: Rokers nu ook niet meer welkom in huurwoningen

#16 , 27 jan 2012 10:50

mea culpa in een ver verleden was ik roker: naast het regelmatig schilderen van de muren, heb ik ALTIJD 2 maal per jaar de muren en plafond afgewassen van de ruimte waarin we rookten: eerst manueel met emmertje sop. Daarna met een stoomdrukapparaat. (gaat wel grondiger en sneller, minder vermoeiend ook)
en dat was de enige manier om de ruimtes zuiver en netjes terug te kunnen geven aan de verhuurder.
Deze vertelde mij ook dat dit het enige pand was waaraan hij niet merkte dat er gerookt werd.

Dus rokers: armen uit de mouwen en soppen die muren....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#17 , 28 jan 2012 16:43

Nu vind ik dat een eventueel rookverbod in huurwoningen op zich niets te maken heeft met de discussie omtrent het passief laten meeroken.

xena

#18 , 02 feb 2012 19:38

Gewoonweg schandalig. Rokers worden volledig weggejaagd. Krijg een beetje gevoel van apartheid, maar is misschien geen goede vergelijking....Nee apartheid was erger, maar toch een gevoel van hokjesgedrag kan ik niet ontkennen
dus je mag geen bepalingen in de huurovereenkomst zetten om beschadiging van uw eigendom te voorkomen en wat verplicht iemand de overeenkomst te ondertekenen ?

Reclame

Oude Belg

#19 , 02 feb 2012 19:45

Krijg een beetje gevoel van apartheid, maar is misschien geen goede vergelijking.
Is inderdaad geen goede vergelijking. Je kiest er niet voor om blank, zwart, mulat, mesties te zijn. Je kiest er wel voor om te roken. Daarenboven : ik word niet donkerder door naast iemand met een zwarte huidskleur te zitten. Ik moet wél naar m'n puffer grijpen als ik naast een rokende aso zit.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JohnD
Topic Starter

#20 , 02 feb 2012 22:34

Dus je mag geen bepalingen in de huurovereenkomst zetten om beschadiging van uw eigendom te voorkomen en wat verplicht iemand de overeenkomst te ondertekenen ?
Nog eens herhalen ik ben antiroker. Ik vind het enerzijds en heb dat al een ettelijk aantal malen gezegd volledig ontoelaatbaar en zou zelfs strafbaar moeten gesteld worden dat professionelen (voor de eenvoud beschouw ik even een verhuurder als een professioneel alhoewel dat soms verre van is) zaken in een huurcontract mogen zetten die enerzijds soms totaal niet juist zijn of ongeldig. Nu wat dit specifiek verbod van een vermelding in het huurcontract, dat zal wel toegelaten zijn. Maar waar blijft de controle ? Is zo'n controle uberhaupt mogelijk, zonder een uitermate sterke inbreuk op de wet op de privacy. Zal die verhuurder blijkbaar worst wezen. Mag de huurder dan misschien dagelijks een bezoekje van de verhuurder verwachten om dat even te controleren ? Misschien kan de verhuurder een rookdetectie apparaat plaatsen in de woning van de huurder ? Misschien ook meteen een aantal camera's ? Alles in echte big brother stijl. En met 1 aan een aanvaardbare prijs verhuurbare woning per 20 te huur gestelde woningen is natuurlijk geen huurder verplicht dit te tekenen. :mrgreen:
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JPV

#21 , 07 feb 2012 17:09

Ik zie zo'n rookverbod in een woning toch niet vlug door een rechter goedgekeurd worden. De verplichting om streng afgestelde rookmelders te gebruiken en telkens van verse batterijen te voorzien lijken me wél realistisch.

xena

#22 , 08 feb 2012 06:09

Ik zie zo'n rookverbod in een woning toch niet vlug door een rechter goedgekeurd worden. De verplichting om streng afgestelde rookmelders te gebruiken en telkens van verse batterijen te voorzien lijken me wél realistisch.
en de reinigings/herstellingskosten om de geurhinder en verkleuringen te verwijderen
een gevarenpremie voor de aangrenzende buren want er verbranden 500 mensen per jaar levend ingevolge het roken in europa

JPV

#23 , 08 feb 2012 08:11

geur & verkleuringen kan je via de waarborg regelen.

tianneke

#24 , 08 feb 2012 09:20

Is dat niet moeilijk, want hoe kan men bepalen hoeveel er van de waarborg afgaat voor de geur en verkleuringen...? Concreet zie ik schilderen en intensief reinigen...maar als dat door een firma gebeurt kost het waarschijnlijk genoeg ( en is betwisting door de huurder waarschijnlijk) en doen we het zelf dan kunnen we daar in principe niets voor aanrekenen (behalve de potten verf)

Lex

#25 , 08 feb 2012 14:19

en de reinigings/herstellingskosten om de geurhinder en verkleuringen te verwijderen
een gevarenpremie voor de aangrenzende buren want er verbranden 500 mensen per jaar levend ingevolge het roken in europa
T'ja, mss kunnen we dan ook voor een gasfornuis of een frietpot een gevarenpremie vragen en dna vergeet ik nog kaarsen? Daar gebeuren ook accidenten mee...niet???

Je kan geen rookverbod opleggen want dat is, net als het verbod om dieren te houden, een inbreuk op de privacy.

xena

#26 , 09 feb 2012 11:48

Je kan geen rookverbod opleggen want dat is, net als het verbod om dieren te houden, een inbreuk op de privacy.
dus onder het mom van privacy mag je beschadigingen aanbrengen aan andersmans eigendom en van onderhandelde bepalingen moet je zich niets aantrekken .

dus je kan dus overal roken ondanks tal van rookverboden anders schend men uw privacy

Vandebos

#27 , 09 feb 2012 11:58

xena woongenot is grondwettelijk beschermd. Koppel dat aan een achterhaalde privacywetgeving en inderdaad je hebt inderdaad tot gevolg dat de huurder bepaalde acties mag ondernemen die een inherente waardederving voor het pand in kwestie betekenen. Deze nadien recupereren als verhuurder kost je vaak meer dan het opbrengt...

xena

#28 , 09 feb 2012 16:14

xena woongenot is grondwettelijk beschermd. Koppel dat aan een achterhaalde privacywetgeving en inderdaad je hebt inderdaad tot gevolg dat de huurder bepaalde acties mag ondernemen die een inherente waardederving voor het pand in kwestie betekenen. Deze nadien recupereren als verhuurder kost je vaak meer dan het opbrengt...
heb je enige rechtsleer of rechtspraak dat je een dergerlijke overeenkomst mag afsluiten zonder ze te moeten naleven . en wat als men dit niet overeenkomt via een huurovereenkomst maar met een afzonderlijke dadingsovereenkomst eventueel met een (flinke)boeteclaussule

burgerlijk wetboek
Art. 2044. Dading is een contract, waarbij partijen een gerezen geschil beëindigen, of een toekomstig geschil voorkomen.
Dit contract moet schriftelijk opgemaakt worden.

Art. 2047. Aan een dading kan een strafbeding worden toegevoegd tegen hem die mocht in gebreke blijven de dading na te komen.

Art. 2048. Dadingen blijven beperkt tot hun voorwerp : wordt daarbij afstand gedaan van alle rechten, vorderingen en eisen, dan geldt zulks alleen voor hetgeen betrekking heeft op het geschil dat tot de dading aanleiding heeft gegeven.

Vandebos

#29 , 09 feb 2012 16:49

GW. Art. 15. De woning is onschendbaar....

GW. Art. 22. Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven; ....

Gek genoeg hebben minderjarigen het sterkste argument tegen roken in handen...

GW. Art. 22bis. Elk kind heeft recht op eerbiediging van zijn morele, lichamelijke, geestelijke en seksuele integriteit.
(Elk kind heeft het recht zijn mening te uiten in alle aangelegenheden die het aangaan; met die mening wordt rekening gehouden in overeenstemming met zijn leeftijd en zijn onderscheidingsvermogen.
Elk kind heeft recht op maatregelen en diensten die zijn ontwikkeling bevorderen.

xena

#30 , 09 feb 2012 17:55

GW. Art. 15. De woning is onschendbaar....

GW. Art. 22. Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven; ....

Gek genoeg hebben minderjarigen het sterkste argument tegen roken in handen...

GW. Art. 22bis. Elk kind heeft recht op eerbiediging van zijn morele, lichamelijke, geestelijke en seksuele integriteit.
(Elk kind heeft het recht zijn mening te uiten in alle aangelegenheden die het aangaan; met die mening wordt rekening gehouden in overeenstemming met zijn leeftijd en zijn onderscheidingsvermogen.
Elk kind heeft recht op maatregelen en diensten die zijn ontwikkeling bevorderen.

en wat als je op vakantie bent en er mag niet gerookt worden in hetgeen je huurt

als het niet mag waarom staat het internet dan vol van dergerlijke huurovereenkomsten ?

Terug naar “Actuele Thema's”