dus je mag geen bepalingen in de huurovereenkomst zetten om beschadiging van uw eigendom te voorkomen en wat verplicht iemand de overeenkomst te ondertekenen ?Gewoonweg schandalig. Rokers worden volledig weggejaagd. Krijg een beetje gevoel van apartheid, maar is misschien geen goede vergelijking....Nee apartheid was erger, maar toch een gevoel van hokjesgedrag kan ik niet ontkennen
Is inderdaad geen goede vergelijking. Je kiest er niet voor om blank, zwart, mulat, mesties te zijn. Je kiest er wel voor om te roken. Daarenboven : ik word niet donkerder door naast iemand met een zwarte huidskleur te zitten. Ik moet wél naar m'n puffer grijpen als ik naast een rokende aso zit.Krijg een beetje gevoel van apartheid, maar is misschien geen goede vergelijking.
Nog eens herhalen ik ben antiroker. Ik vind het enerzijds en heb dat al een ettelijk aantal malen gezegd volledig ontoelaatbaar en zou zelfs strafbaar moeten gesteld worden dat professionelen (voor de eenvoud beschouw ik even een verhuurder als een professioneel alhoewel dat soms verre van is) zaken in een huurcontract mogen zetten die enerzijds soms totaal niet juist zijn of ongeldig. Nu wat dit specifiek verbod van een vermelding in het huurcontract, dat zal wel toegelaten zijn. Maar waar blijft de controle ? Is zo'n controle uberhaupt mogelijk, zonder een uitermate sterke inbreuk op de wet op de privacy. Zal die verhuurder blijkbaar worst wezen. Mag de huurder dan misschien dagelijks een bezoekje van de verhuurder verwachten om dat even te controleren ? Misschien kan de verhuurder een rookdetectie apparaat plaatsen in de woning van de huurder ? Misschien ook meteen een aantal camera's ? Alles in echte big brother stijl. En met 1 aan een aanvaardbare prijs verhuurbare woning per 20 te huur gestelde woningen is natuurlijk geen huurder verplicht dit te tekenen.Dus je mag geen bepalingen in de huurovereenkomst zetten om beschadiging van uw eigendom te voorkomen en wat verplicht iemand de overeenkomst te ondertekenen ?
en de reinigings/herstellingskosten om de geurhinder en verkleuringen te verwijderenIk zie zo'n rookverbod in een woning toch niet vlug door een rechter goedgekeurd worden. De verplichting om streng afgestelde rookmelders te gebruiken en telkens van verse batterijen te voorzien lijken me wél realistisch.
T'ja, mss kunnen we dan ook voor een gasfornuis of een frietpot een gevarenpremie vragen en dna vergeet ik nog kaarsen? Daar gebeuren ook accidenten mee...niet???en de reinigings/herstellingskosten om de geurhinder en verkleuringen te verwijderenIk zie zo'n rookverbod in een woning toch niet vlug door een rechter goedgekeurd worden. De verplichting om streng afgestelde rookmelders te gebruiken en telkens van verse batterijen te voorzien lijken me wél realistisch.
een gevarenpremie voor de aangrenzende buren want er verbranden 500 mensen per jaar levend ingevolge het roken in europa
dus onder het mom van privacy mag je beschadigingen aanbrengen aan andersmans eigendom en van onderhandelde bepalingen moet je zich niets aantrekken .Je kan geen rookverbod opleggen want dat is, net als het verbod om dieren te houden, een inbreuk op de privacy.
heb je enige rechtsleer of rechtspraak dat je een dergerlijke overeenkomst mag afsluiten zonder ze te moeten naleven . en wat als men dit niet overeenkomt via een huurovereenkomst maar met een afzonderlijke dadingsovereenkomst eventueel met een (flinke)boeteclaussulexena woongenot is grondwettelijk beschermd. Koppel dat aan een achterhaalde privacywetgeving en inderdaad je hebt inderdaad tot gevolg dat de huurder bepaalde acties mag ondernemen die een inherente waardederving voor het pand in kwestie betekenen. Deze nadien recupereren als verhuurder kost je vaak meer dan het opbrengt...
GW. Art. 15. De woning is onschendbaar....
GW. Art. 22. Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven; ....
Gek genoeg hebben minderjarigen het sterkste argument tegen roken in handen...
GW. Art. 22bis. Elk kind heeft recht op eerbiediging van zijn morele, lichamelijke, geestelijke en seksuele integriteit.
(Elk kind heeft het recht zijn mening te uiten in alle aangelegenheden die het aangaan; met die mening wordt rekening gehouden in overeenstemming met zijn leeftijd en zijn onderscheidingsvermogen.
Elk kind heeft recht op maatregelen en diensten die zijn ontwikkeling bevorderen.