Moeder komt te overlijden, wat gebeurt er?

wingman
Topic Starter

Moeder komt te overlijden, wat gebeurt er?

#1 , 08 jan 2012 07:54

Situatie:
Ouders bezitten samen een woning. Er zijn drie kinderen.
Moeder komt plots te overlijden.
Wat zijn de gevolgen in verband met de gelden en de woonst voor de vader en de kinderen?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 jan 2012 10:32

Ik ga ervan uit dat uw ouders gehuwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en testament,en hun hele vermogen gemeenschappelijk was. Dit dient vooraf onderzocht.

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld. Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.).
Bovendien behoudt de langstlevende zijn helft in volle eigendom.

“Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, EISEN dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).

Belast hiermee zo nodig een eigen notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wingman
Topic Starter

#3 , 09 jan 2012 17:36

Ik ga ervan uit dat uw ouders gehuwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en testament,en hun hele vermogen gemeenschappelijk was. Dit dient vooraf onderzocht.

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld. Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(B.W.).
Bovendien behoudt de langstlevende zijn helft in volle eigendom.

“Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, EISEN dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).

Belast hiermee zo nodig een eigen notaris.
Wanneer een notaris dus een boedelbeschrijving en schatting van woonst komt doen uit eigen beweging, zonder de vraag van de eerste erfgenaam (de vader) of de kinderen, is dit dus ....... ja zeg het maar.

Alvast bedankt Mr. Demoor.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Reclame

wanton

#4 , 09 jan 2012 18:20

Wingman , een notaris begint pas als men hem vraagt. Weet echter dat de meeste nalatenschappen , en zeker die waar geen testament of huwelijkscontract voorhanden is , geregeld kunnen worden zonder notaris. Het spaart een dikke kost ( plus BTW) uit.
Voor het huis is het simpel. Vader behoudt zijn helft en krijgt het vruchtgebruik van moeders helft. De kinderen verdelen de blote eigendom van moeders deel. Zo wordt dat bij de Registratie genoteerd. De kinderen betalen successierechten daarop , vader niet. Deze mag zolang hij leeft blijven wonen , zonder dat één der kinderen hem dat kan beletten. Pas bij vaders overlijden worden de kinderen volle eigenaar.
Voor de gelden moet je die verdeling zelf organiseren. Ik raad dat zeker aan indien het om grote bedragen gaat. Per kind moet men diens bedrag blokkeren bij de bank , met de uitbetaling van de intresten aan vader. het kind kan dus niet beschikken over die gelden.
Laatst gewijzigd door wanton op 19 jan 2012 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wingman
Topic Starter

#5 , 09 jan 2012 19:20

Onze pa heeft tijdens zijn huwelijk zich van niets iets moeten aantrekken. Is dus eigenlijk een beetje wereldvreemd.
Nu hebben wij ons na het overlijden van ons ma ook nergens mee willen moeien, behalve dan de begrafenis.
Via de begrafenisondernemer is onze pa bij een notaris terechtgekomen i.v.m. geblokkeerde rekeningen en weet ik veel wat nog.
Het is dus deze notaris die op eigen houtje morgen de boel komt opschrijven. later deze week moeten de kinderen iets gaan tekenen.
Er zijn geen strubbelingen of discussies. wij laten onze pa gerust en hij doet met zijn huis en centen wat hij wil maar ik krijg meer en meer het gevoel dat onze pa gebruikt wordt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jan 2012 19:59

. wij laten onze pa gerust en hij doet met zijn huis en centen wat hij wil maar ik krijg meer en meer het gevoel dat onze pa gebruikt wordt.
Dus hoog tijd dat hij niet meer door jullie met rust gelaten wordt.

wanton

#7 , 10 jan 2012 13:44

Niet de eerste keer dat ik hoor dat een begrafenisondernemer de mensen naar een notaris stuurt ( tegen een percentje?). Dat is niet hun taak. Die boedelbeschrijving is mi. in dit geval niet nodig - tenzij er dure en zeer waardevolle zaken aanwezig zijn , vb. schilderijen of zo. Jullie zullen, denk ik, gevraagd worden om een volmacht te tekenen tgv. de notaris. Die kan dan alles regelen. Vraag zelf de informatie op bij de bank(en) omtrent de aanwezige tegoeden. Zoals eerder gezegd : voor het huis zal de wettelijke regeling automatisch volgen. Voor de aanwezige gelden dien je één en ander in het oog te houden. Normaal dus geld op naam van de kinderen met de intresten ( het vruchtgebruik) aan vader. Bekijk de documenten , ook van de notaris , steeds met de nodige aandacht.
Toet-anch-Amon

RPE

#8 , 19 jan 2012 15:01

Wingman , een notaris begint pas als men hem vraagt. Weet echter dat de meeste nalatenschappen , en zeker die waar geen testament of huwelijkscontract voorhanden is , geregeld kunnen worden zonder notaris. Het spaart een dikke kost ( plus BTW) uit.
Voor het huis is het simpel. Vader behoudt zijn helft en krijgt het vruchtgebruik van moeders helft. De kinderen verdelen de blote eigendom van moeders deel. Zo wordt dat bij de Registratie genoteerd. De kinderen betalen successierechten daarop , vader niet. Deze mag zolang hij leeft blijven wonen , zonder dat één der kinderen hem dat kan beletten. Pas bij vaders overlijden worden de kinderen volle eigenaar. Voor de gelden moet je die verdeling zelf organiseren. Ik raad dat zeker aan indien het om grote bedragen gaat. Per kind moet men diens bedrag blokkeren bij de bank , met de uitbetaling van de intresten aan vader. het kind kan dus niet beschillen over die gelden.
Als achteraf ook vader overlijdt, dienen dan de erfgenamen nogmaals successierechten te betalen op vaders helft ?

wanton

#9 , 19 jan 2012 15:22

Jazeker. Het ging tot hiertoe steeds over de nalatenschap van moeder , die voornamelijk bestaat uit een halve woning.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”