Geschil met firma automatische poorten

mabr
Topic Starter
Berichten: 4

Geschil met firma automatische poorten

#1 , 14 mei 2007 12:40

Kort samengevat ziet mijn probleem er als volgt uit :

7 jaar geleden lieten we een automatische poort installeren door een gespecialiseerde firma. We betaalden hiervoor een stuk meer dan bij de concurrentie, doch deden dit omdat de firma een goede naam had en ze kwalitatief beter waren. We betaalden hiervoor 120.000 BEF.
Er werd ons een beloofd dat we zeker voor 10 ? 15 jaar zonder kosten zouden zijn.

14 dagen geleden brak er een veer. Er werd mij meegedeeld dat dit eerder uitzonderlijk was maar het altijd mogelijk was. De beide veren werden door een technieker kort daarop vervangen. Tijdens deze herstelling stelt de technieker vast dat de rail van de poort ook kapot zit en dat deze ook dient vervangen te worden.

Vervolgens stelt hij de motor af en komt tot de vaststelling dat de motor bijna aan het einde van zijn latijn zit en dat deze binnenkort de geest zal geven.

De vertegenwoordiger bevestigde me dat hij verveelt zit met het probleem en dat er een oplossing zal uitgewerkt worden.

Ik hoor echter niks meer en een paar dagen later ontvang ik een factuur ten bedrage van 526 euro !

Ik heb hierop een aangetekend schrijven gericht naar deze firma en heb hen er vriendelijk op gewezen dat zulke hoge kosten niet in overeenstemming zijn met de beweerde kwaliteit van het geleverde produkt. Het is toch niet normaal dat men na 7 jaar zulke hoge kosten heeft. De poort wordt normaal gebruikt in een priv?-woning.

Ik heb hierbij de factuur gevoegd bij dit schrijven en hen duidelijk gemaakt dat ik niet akkoord ga met de factuur en ze niet zal betalen.

Ik heb tot op heden nog geen antwoord gekregen op mijn schrijven, enkel een herinnering op mijn openstaande factuur.

Wat kan er nu gebeuren ?
Moet er verplicht geantwoord worden op mijn aangetekend schrijven ?
Heb ik hier enige juridische poot om op te staan ?

Alle antwoorden welkom
Met dank
x

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mabr
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 15 mei 2007 15:33

Kan hier echt niemand op antwoorden ?
Komaan, waar zitten de experten hier ?

Heye
Berichten: 468

#3 , 15 mei 2007 16:32

Hallo,

Punt 1.

Normaal gezien hebt U hierop garantie van min 5 jaar tot max 30.
vb: 5 - 10 jaar op de aparaten en stukken en 30 jaar op de verf(vastheid)

(installateurs van ramen en deuren die een gerespecteerde naam hebben houden zich aan een dergelijke garantieperiode)

U hebt blijkbaar gekozen voor een dure doe-het-zelver.Wanneer de garantie is verlopen, kan U niet anders dan betalen.

Punt 2.

De mensen die actief zijn op het forum, met het beantwoorden van vragen, hebben naast het verlenen van een eerste advies, andere prioriteiten.

met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2007 17:42

Burgerlijk Wetboek

Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

Art. 1648. De rechtsvordering op grond van koopvernietigende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen een korte tijd, al naar de aard van de koopvernietigende gebreken en de gebruiken van de plaats waar de koop gesloten is.

Ik denk dat u weinig kans hebt te bewijzen dat het gaat om verborgen gebreken. Als u toch uw kans wil wagen, informeer dan eerst bij een specialist of het gaat om verborgen gebreken. De rechter zal immers een deskundige aanstellen en als u de procedure verliest moet u die kosten ook betalen.

Verlies niet uit het oog dat u de vordering binnen "korte tijd" moet instellen. U mag de zaak dus niet laten aanslepen. Als u bijvoorbeeld niets doet, binnen een jaar gaat de maatschappij u dagvaarden voor de rechtbank en dan beroept u zich op het verborgen gebrek, dan is er veel kans dat de rechter u wandelen zal sturen.

scorpioen

mabr
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 16 mei 2007 07:47

Met dank voor de antwoorden tot dusver.

Dat een veer het begeeft na 7 jaar, dat kan ik begrijpen, ook al is het vroeger dan normaal. Dat de rail van de poort ook kapot zit, kan ik moeilijker begrijpen. Dat daarbij de motor op het einde zit, vind ik er over. Trouwens het is zo goed als onmogelijk om de poort correct af te stellen. Ofwel stopt deze halverwege als ze opengaat, ofwel stopt ze niet....enfin het is miserie voor een produkt dat normaal een kwaliteitsvol produkt zou moeten zijn.

Het enige wat er nog goed aan is zijn de planchetten. Zeg nu zelf, dat kan toch niet voor een 7 jaar oude automatische poort waar je indertijd veel geld hebt voor betaald ?

Kan er eventueel overwogen worden om een bepaald bedrag van het factuurbedrag te betalen ?

Is een handelaar niet verplicht om mijn aangetekend schrijven te beantwoorden ?

Welke procedure moet er gevolgd worden om een rechtsvordering in te stellen ?

met dank voor de antwoorden.

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#6 , 16 mei 2007 11:19

Mag ik weten over welk van motor en poort we hier spreken ?
Ik heb namelijk 15 jaar in deze branche gewerkt en kan wel wat vertellen over de kwaliteit van merken-producten. Moet ik wel onmiddellijk aan toevoegen dat correct gebruik en onderhoud natuurlijk onontbeerlijk zijn voor een lange levensduur.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 16 mei 2007 11:25

?Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert ,moet het bestaan daarvan BEWIJZEN...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit ?Er werd ons een beloofd dat we zeker voor 10 ? 15 jaar zonder kosten zouden zijn? volgt bovendien niet dat de kosten TIJDENS die periode ten laste van de verkoper zijn.

?Art.1649quater...? 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in ? 1.?(B.W.).

Dit houdt in dat indien u zich beroept op verborgen gebreken u dient te bewijzen dat deze reeds bestonden bij de levering.

mabr
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 16 mei 2007 12:26

Mag ik weten over welk van motor en poort we hier spreken ?
Ik heb namelijk 15 jaar in deze branche gewerkt en kan wel wat vertellen over de kwaliteit van merken-producten. Moet ik wel onmiddellijk aan toevoegen dat correct gebruik en onderhoud natuurlijk onontbeerlijk zijn voor een lange levensduur.
Marrantec Comfort C250.
Poort met planchetten 4000 x 2200 (BxH)

Ondertussen schot in de zaak gekomen. Aangetekend schrijven terug ontvangen. De firma wil als commerci?le tegemoetkoming enkel de veren aanrekenen. Het bedrag dat ik alsdus nog zou moeten betalen, zou teruglopen tot 371 euro. Ik wil hiermee wel akkoord gaan, maar dan zit ik nog altijd met de motor die zo goed als naar de knoppen is.

Kan ik eventueel antwoorden dat ik akkoord ga op voorwaarde dat er iemand gratis de motor komt nazien of herstellen teneinde het probleem uit de doeken te doen ?

Met dank

Terug naar “Andere”